Plannen voor hightech observatorium voor zwaartekrachtgolven

Onderzoek & Wetenschap 19/07/2019 8:51:53

Een consortium van Belgische, Duitse en Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstellingen plant in Nederlands-Limburg, +/-300 meter onder de aardkorst, de bouw van een Einstein Telescope.

Lees hieronder verder   
Verwant

Japan start zoektocht naar zwaartekrachtsgolven

Qinetiq Space neemt nieuwe cleanroom van 450m² in gebruik (+fotoreportage)

Higgsdeeltje verder onderzocht in ATLAS-experiment op CERN

Mogelijk de eerste ‘onmogelijk geachte’ zwaartekrachtsgolf gespot

Heelal dijt sneller uit dan gedacht

Ontwikkeling nieuwe generatie astronomie-instrumenten

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Env. Management Systems Lead Auditor - ISO 14001

Brabanthal - Leuven

van 14/10/2019 tot 18/10/2019

Infoavond metaalprinten

Aqtor! - Oostakker

dinsdag 15 oktober 2019

Transport & Logistics

Antwerp Expo

van 15/10/2019 tot 17/10/2019

Infoavond 3D-print voor matrijzen

Thomas More - Sint-Katelijne-Waver

dinsdag 22 oktober 2019

Parts2Clean

Messe Stuttgart

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Configuratie en calculatie van laagspanningsverdeelborden

Rittal Lokeren

dinsdag 22 oktober 2019

Keuze van de redactie

(9/10) Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

(9/10) Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

(8/10) Central Auto overgenomen door Imes Dexis

(7/10) Qinetiq Space neemt nieuwe cleanroom van 450m² in gebruik (+fotoreportage)

(4/10) CO2 uit restafval geleverd aan glastuinbouw

(2/10) Kaumera: nieuwe grondstof uit afvalwater

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Tijdens dit internationale project willen wetenschappers zwaartekrachtgolven gaan monitoren. Dit zou in de toekomst ook de industrie ten baat komen.

In het begin van de twintigste eeuw voorspelde Alfred Einstein in zijn relativiteitstheorie het bestaan van zwaartekrachtgolven, fluctuaties in de kromming van de ruimtetijd. In 2015 werden die zwaartekrachtgolven voor het eerst waargenomen.

Het leverde de drie betrokken wetenschappers twee jaar later de Nobelprijs voor natuurkunde op. Zwaartekrachtgolven staan sindsdien volop in de belangstelling. Het leidde zelfs tot een nieuw wetenschappelijk onderzoeksgebied: de zwaartekracht-astronomie.

Nick van Remortel, professor fysica op de Universiteit Antwerpen.: “Om die zwaartekrachtgolven te monitoren maken we gebruik van telescopen, waarvoor een specifieke infrastructuur met hoogtechnologische lasers nodig is en met ondergrondse tunnels die zelfs in dichtbevolkte gebieden kunnen gerealiseerd worden..”

Een Belgisch-Duits-Nederlands consortium heeft concrete plannen om in de Nederlands-Limburgse bodem de Einstein Telescope te realiseren. Dat project zou kaderen in de nieuwe ESFRI Roadmap (European Strategy Forum on Research Infrastructures).

Als het consortium het haalt (er is ook nog een andere locatie in de running) zouden de werken aan de tien tot vijftien kilometer lange tunnels rond 2025 van start zou kunnen gaan, zodat ET in 2032 live kan gaan. In 2021 hakt Europa de knoop definitief door.

van Remortel: “In de aanloop naar onze kandidatuur willen wij reeds een hypermoderne onderzoeksfaciliteit, de ‘ETpathfinder’, bouwen in Maastricht. Die infrastructuur moet uitgroeien tot een internationaal centrum voor onderzoek naar zwaartekracht-astronomie, hogeprecisiemeettechnieken, seismische isolatie, meet-en-regelsoftware, cryogene techniek en (kwantum)optica.”

De financiering hiervan gebeurt met middelen uit het Europese Interreg-programma, aangevuld met startkapitaal van de Nederlandse en Vlaamse Overheden, de betrokken provincies en universiteiten.

Van Remortel: “Er zal vooral aan fundamenteel wetenschappelijk onderzoek worden gedaan, maar wel op industriële schaal.” << (Guy Leysen) (foto: UAntwerpen)

Voor meer informatie:
www.uantwerpen.be/einstein-telescope
www.einsteintelescope.nl

Op de foto boven: conceptschets van de Einstein Telescope.
Deze laseropstelling bevindt zich 300 meter onder de oppervlakte en heeft de vorm van een gelijkzijdige driehoek met zijden van 10 km lang. In elke arm zullen 2 laserbundels heen en weer kaatsen. <<

 Lees méér over:  ETpathfinder  
Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

ENGIE en Umicore hebben het eerste industriële ‘second life’ batterij­systeem ingehuldigd op de site van Umicore in Olen. Dit systeem bestaat uit 48 gebruikte batterijen.

Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

Een professionele jury, met vertegenwoordigers uit de top van het Belgische bedrijfsleven en de academische wereld, verkoos Kinepolis boven de andere finalisten Actief, Aertssen en Torfs.

Primeur: mobiele DC-unit toont mogelijkheden gelijkstroom

Voor het Europees project ENLEB ontwikkelde Hogeschool UC Leuven Limburg (UCLL R&E) een mobiele DC-Unit, die energie opwekt met zonnepanelen. Li-ion batterijen slaan overschotten op.

Oman Gas Company sluit nieuw vijfjarencontract met WideTech

Het gastransportbedrijf van Oman maakt gebruik van een geautomatiseerd gasrapportagesysteem, dat is ontwikkeld door het Waalse software bedrijf WideTech.

Solar Team wil WK winnen met zuinigere zonnewagen

Dit weekend start het wereldkampioenschap voor zonnewagens in het Australische Darwin. Het KU Leuven studententeam zal deelnemen met de BluePoint, de achtste zonnewagen.

Japan start zoektocht naar zwaartekrachtsgolven

De ondergrondse KAGRA-detector in Japan sluit zich met een Memorandum of Understanding (MoU) aan bij de twee Amerikaanse LIGO-detectoren en Italiaanse Virgo in Pisa.

Katoen Natie neemt Poolse warehouseactiviteiten van Nijhof-Wassink over

De overname geldt voor het logistiek centrum in het Poolse Kutno, waardoor Katoen Natie haar wereldwijde marktleiderpositie in de logistiek voor de (petro)chemische industrie verstevigd.

Willemen levert nieuwe Marokkaanse containerterminal op (+video)

Willemen Groep heeft in de haven van Tanger in Marokko een containerterminal opgeleverd voor APM Terminals. De gloednieuwe terminal heeft een jaarlijkse capaciteit van 3,3 miljoen teu.

AI verbetert veiligheid van autonome voertuigen

Ansys werkt samen met Edge Case Research aan de nieuwe generatie autonome voertuigen (AV) met state-of-the-art functionaliteiten voor gevarendetectie. Edge Case Research zal zijn op AI-gebaseerde systeem voor stresstests en risicoanalyse voor autonome voertuigen, in de AV-simulatieoplossing van Ansys integreren. >>

Partners