DP World Antwerp bespaarde 90.000 vrachtwagenritten

Bedrijfsnieuws 18/07/2019 8:22:45

Uit het duurzaamheidsverslag 20017-2018 van DP World Antwerp blijkt nog dat in vier jaar tijd de CO2-uitstoot met bijna 11.000 ton verminderde door de inzet van windmolens en biogas.

Lees hieronder verder   
Verwant

VIL wil magazijnen toekomstgericht maken

2019 was opnieuw recordjaar voor North Sea Port

Eind 2020 nieuwe Antwerpse CityHub voor DHL Express

Nieuw logistiek centrum CHC stap richting “logistiek 2.0”

Slimme hekwerken beschermen Haven Oostende

De Lijn bestelt 200 extra hybride bussen bij VDL

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

maandag 27 januari 2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 28 januari 2020

Seminarie Lifecycle Management & Digitalisering

Edegem

woensdag 29 januari 2020

Postgraduaat in de Vastgoedkunde

Leuven - Kortrijk

van 30/01/2020 tot 1/12/2020

CMSE hercertificering

Pilz Academy - Gent

donderdag 30 januari 2020

Roadshow Siemens, Rittal & EPLAN

Lokeren / Oevel

van 4/02/2020 tot 6/02/2020

Keuze van de redactie

(23/1) Doorbraak voor opgeschaalde perovskiet-zonnemodules

(22/1) Microplastics hebben dramatisch effect op gekweekte longcellen

(20/1) Citymesh: de meerwaarde van 5G - artikel

(20/1) Interne reorganisatie Elia afgerond

(16/1) Nieuwe piste in strijd tegen antibioticaresistentie (+ video)

(15/1) Presentatie visie op duurzaam en betaalbaar Belgisch energieplan

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Antwerp Gateway, de containerterminal die DP World Antwerp uitbaat met een capaciteit van 2,5 miljoen TEU, verbruikt jaarlijks 30,5 miljoen kWh elektriciteit en ruim zes miljoen liter diesel.

“De duurzaamheidsinspanningen die wij doen hebben door de schaal van onze activiteiten een enorme impact op het totale energieverbruik en de uitstoot van de Antwerpse haven”, zegt Rob Harrison, CEO van DP World Antwerp.

Met de uitbreiding van de haven in het vooruitzicht steekt het bedrijf een tandje bij om de Antwerpse haven voor te bereiden op een duurzame toekomst. DP World Antwerp wil onder meer tegen het einde van dit jaar nog ruim 2% minder CO2 uitstoten.

Door de traditionele straddle carrier operaties verder om te bouwen naar geautomatiseerde stapelkranen wil DP World Antwerp het verbruik en de uitstoot terugdringen. Een automatische kraan verbruikt immers de helft minder energie dan een straddle carrier.

De straddle carriers die behouden blijven worden systematisch vervangen door hybride voertuigen, om het dieselverbruik nog verder te laten dalen. Ook door meer containers over het spoor te vervoeren, in plaats van met vrachtwagens, kan de uitstoot en het verbruik van het containertransport ingeperkt worden.

In 2018 werd 59,5% van de containers vervoerd met vrachtwagens, 35,3% ging via de binnenvaart, en 5,2% ging over het spoor. In 2017 en 2018 werden samen al bijna 90.000 vrachtwagenritten vermeden.

Op korte afstanden, zoals naar Frankrijk, Nederland en Duitsland, blijft het vrachtvervoer onmisbaar, maar op langere afstanden stuurt het bedrijf erop aan om steeds meer te diversifiëren.

Op het traject tussen Basel (Zwitserland) en Antwerpen bespaart het transport via de Swisstrein bijvoorbeeld jaarlijks bijna 18.000 ton CO2.

Door het vervoer via het spoor en de binnenvaart te promoten, kan ook de luchtkwaliteit en fileproblematiek in en rond Antwerpen verder teruggedrongen worden. << (Lydia Heida) (foto: DP World Antwerp)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Microplastics hebben dramatisch effect op gekweekte longcellen

Barbro Melgert, adjunct hoogleraar Immunologie aan het UMCG/RUG, is gespecialiseerd in longziekten en onderzoekt microplastics in het binnenmilieu van huizen. Met opvallend resultaat.

LHCb-experiment vindt nieuwe hints voor afwijkingen bekende deeltjesfysica

Een analyse van metingen aan botsende protonen uit de LHC-versneller suggereert dat elektronen, muonen en tau-deeltjes ook in hun interactie met andere deeltjes verschillen, naast hun massa.

Laserpionier gaat voluit voor precisie

“Steeds de limieten opzoeken van wat met laser haalbaar is, is wat ons het best beschrijft”, zegt Paul Raymaekers die in 1988 Raytech oprichtte. Laser werd nog als disruptieve technologie gezien.

Nieuwe methoden voor bodemkartering dankzij drones

De UCLouvain en Centre Spatial de Liège hebben nieuwe dronedetectiemethoden ontwikkeld voor het in kaart brengen van de belangrijkste bodemeigenschappen met hoge ruimtelijke resolutie.

Haven van Zeebrugge kende vorige jaar 14% groei

Het totaal aantal verscheepte goederen lag op 45,8 miljoen ton, waarbij groei zich aftekende in alle belangrijke sectoren: roll-on/roll-off, vloeibaar aardgas, nieuwe wagens en containers.

2,4 miljoen euro voor onderzoek organische elektronica

UHasselt-professor Koen Vandewal ontvangt van de EU een ERC Consolidator beurs van 2,4 miljoen euro voor onderzoek naar nieuwe inzichten en toepassingen rond organische elektronica.

Citymesh: de meerwaarde van 5G - artikel

Van 5G wordt naast de creatie van zo’n 22 miljoen jobs tegen 2035, ook veel economische output verwacht. Denk aan het massale ontwaken van het Internet of Things (IoT).

Early Bird registratie Asset Performance 4.0 nu open

BEMAS organiseert van 10 tot en met 12 juni 2020 de eerste editie van de Asset Performance 4.0 Conferentie en Beurs. Het beloven drie leerrijke en stevig gevulde dagen te worden.

BASF introduceert krasbestendig industrieel vloersysteem

Het innovatieve systeem MasterTop 1912 voldoet aan de strengste eisen op het gebied van slijtvastheid, duurzaamheid en esthetiek en scoort met lage emissiewaarden. Het is een veerkrachtig en visueel aantrekkelijk vloersysteem dat geschikt is voor gebruik in industriële ruimten zoals bijvoorbeeld fabrieken, laboratoria en opslagplaatsen. >>

Partners