Inliner voor tankcontainers voorkomt schoonmaken en laadrestricties

Bedrijfsnieuws 11/07/2019 13:26:44

De plaatsing van een kunststof zak (inliner) in de tankcontainer, voorkomt de stap naar een cleaning station: een grote besparing. Zo'n maagdelijke tank maakt ook laadrestricties overbodig.

Lees hieronder verder   
Verwant

Studenten winnen OVAM Ecodesign Awards

Onderzoek: microben halen methaan en ammonium uit zeebodem

Lancering digitale marktplaats voor afgedankt elektro op werkplek

Covestro kiest volop voor circulaire economie

CO2 uit restafval geleverd aan glastuinbouw

Aanpak zwerfvuil als gevolg van aquacultuur

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Infoavond 3D-print voor matrijzen

Thomas More - Sint-Katelijne-Waver

dinsdag 22 oktober 2019

Parts2Clean

Messe Stuttgart

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Configuratie en calculatie van laagspanningsverdeelborden

Rittal Lokeren

dinsdag 22 oktober 2019

Rockwell Automation Teched Emea

München - Duitsland

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Basic of CE marking

Pilz Academy - Gent

dinsdag 22 oktober 2019

Empack

Nekkerhal Mechelen

van 23/10/2019 tot 24/10/2019

Keuze van de redactie

(17/10) Belgische zonnewagen wordt wereldkampioen

(16/10) Technologiebedrijf Rombit trekt nieuwe investeerders aan

(15/10) Verhaert investeert in AI gestuurde robots

(14/10) Sirris heeft 4.0 Pilot Factory ontwikkeld

(9/10) Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

(9/10) Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De levenscyclus van een tankcontainer begint gewoonlijk bij het vervoeren van de meest kwetsbare producten: voedingsmiddelen zoals bier.

Door na iedere lading de tank grondig te reinigen en op CO2-druk te zetten, blijft er geen zuurstof achter en kan de container de eerste periode dienst doen in bijvoorbeeld de biersector.

Daarna kunnen er andere voedingsmiddelen in de tankcontainer worden vervoerd, weer later vetten en oliën en uiteindelijk eindigt de cyclus na een paar jaar in de chemische industrie. De wet- en regelgeving omtrent vorige ladingen van tankcontainers is strikt.

Door de inzet van de Mega-Inliner verloopt die cyclus anders, vertelt Jaap de Jong, directeur Business Development Central Europe van het Nederlandse bedrijf Mega-Inliner. "De kunststof zak in de container zorgt ervoor dat er na iedere lading opnieuw een maagdelijke tank overblijft."

"Zo kun je de container bijvoorbeeld inzetten om vanuit Nederland bier naar Azië te transporteren en vervolgens latex mee terug te nemen. Dat is in het huidige systeem ondenkbaar. Je hebt niet te maken met 'previous load restrictions' en kunt de hele boekhouding met bijbehorende kosten rond vorige ladingen elimineren."

Bij Mega-Inliner kunnen klanten tankcontainers leasen die speciaal geschikt zijn gemaakt voor de inliners. De inliner is inzetbaar voor alle vloeibare, niet gevaarlijke goederen en zijn eenmalig te gebruiken.

Deze wordt als een opgerolde tandpastatube van zeventien kilo in de container gelegd en rolt zichzelf af bij het vullen van de tankcontainer. De zak beschermt tegen omgevingsinvloeden en neemt besmettingsgevaar van levensmiddelen weg.

De Jong: "Gewoonlijk worden tanks leeggezogen, wij drukken lucht tegen de buitenkant van de inliner in de tank en persen die leeg. Er blijft zo minder residu achter."

"De Mega-Inliner is gemaakt van een goedgekeurde polyethyleen multi-layer folie, die geheel recyclebaar is. We willen het liefst binnen twee jaar werken met volledig biologisch afbreekbaar materiaal."

Belangrijkste voordelen van de Mega-Inliner zijn het vervallen van de restricties door voorgaande ladingen en de besparing van de rit van en naar een cleaning station na iedere lading.

Ook bespaart dit zo'n 2.000 liter water en schoonmaakmiddelen per spoelbeurt. Tenslotte is er nog een positief effect op de levensduur van de container. << (Lydia Heida) (foto: Mega-Inliner)

Video: invoeren van de mega-inliner

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Rittal pakt uit met nieuwe NEMA 3R/4 koelunits - techniek

Koeltechnologie voor buitentoepassingen moet altijd betrouwbaar werken, zelfs bij extreme hitte en koude of in vochtige en stoffige omstandigheden. Maar de eisen zijn nog hoger.

Orsi Academy wint Europese RegioStar Award

Dit opleidingscentrum voor robotchirurgie bevat de nieuwste technologie en trekt zo'n 3.500 chirurgen uit de hele wereld per jaar. De prijs garandeert uitbouw van technologie in het centrum.

Onderzoek: microben halen methaan en ammonium uit zeebodem

De Radboud Universiteit en de Universiteit Utrecht krijgen een ERC-subsidie van 7,6 miljoen euro om te onderzoeken hoe micro-organismen methaan en ammonium uit de zeebodem halen.

Technologiebedrijf Rombit trekt nieuwe investeerders aan

Tijdens de tweede kapitaalverhoging van Rombit zijn Vic Swerts, InvestLink en enkele Belgische industriëlen toegetreden. In totaal werd bij alle partijen 10 miljoen euro opgehaald.

Lancering digitale marktplaats voor afgedankt elektro op werkplek

Recupel lanceert Smartloop, een digitale marktplaats voor het afgedankte elektro van bedrijven en organisaties die vraag en aanbod bij elkaar brengt.

Verhaert investeert in AI gestuurde robots

VLAIO heeft een subsidie toegekend aan Verhaert voor een nieuw technologieplatform, waardoor Vlaamse ondernemingen versneld AI gestuurde robotsystemen kunnen ontwikkelen.

ifm evolueert van sensorenleverancier naar IT-servicebedrijf - advertorial

ifm electronic, dat van start ging met inductieve naderingsschakelaars voor het direct aansturen van een ‘relais’, telt nu 23 verschillende productlijnen en bestaat een halve eeuw.

Armstrong dekt 40% van energieverbruik met zonne-energie

Familiebedrijf Armstrong International liet onlangs 909 fotovoltaïsche panelen op zijn site in het industriepark Hauts-Sarts te Herstal installeren. Dauvister stond in voor de installatie.

Schubert & Salzer lanceert stoomkoeler 5090

De voordelen van het schijfklepsysteem voor stoomconditionering worden met de stoomkoeler type 5090 gecombineerd. Operatoren profiteren van een hoge afdichting, minder slijtage en geoptimaliseerde stoomcontrole. De stoomkoeler regelt de vereiste hoeveelheid injectiewater voor het koelen van stoom tot de gewenste stoom temperatuur. >>

Partners