Inliner voor tankcontainers voorkomt schoonmaken en laadrestricties

Bedrijfsnieuws 11/07/2019 13:26:44

De plaatsing van een kunststof zak (inliner) in de tankcontainer, voorkomt de stap naar een cleaning station: een grote besparing. Zo'n maagdelijke tank maakt ook laadrestricties overbodig.

Lees hieronder verder   
Verwant

Grootschalig onderzoek naar microplastics in compost

Nieuw Europees actieplan voor circulaire economie

Europese Commissie ontvouwt nieuwe klimaatstrategie voor industrie

ULEv baggerschip voor onderhoud kusthavens ingezet

HUGSI: Hoe groen is de stad? - artikel

Brussels Airport wil uitstoot ultrafijnstof verder verlagen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Migratie van EPLAN 5 naar EPLAN Electric P8

EPLAN Webinar

vrijdag 17 april 2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Cursus: stoom in theorie en praktijk

Armstrong - Herstal

vrijdag 24 april 2020

Webinar Lock out Tag out

Pilz Webinar

vrijdag 24 april 2020

Basic of CE marking

Pilz Academy - Londerzeel

donderdag 14 mei 2020

Keuze van de redactie

(2/4) Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

(30/3) VUB ontwikkelt noodmasker voor verplegend personeel

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De levenscyclus van een tankcontainer begint gewoonlijk bij het vervoeren van de meest kwetsbare producten: voedingsmiddelen zoals bier.

Door na iedere lading de tank grondig te reinigen en op CO2-druk te zetten, blijft er geen zuurstof achter en kan de container de eerste periode dienst doen in bijvoorbeeld de biersector.

Daarna kunnen er andere voedingsmiddelen in de tankcontainer worden vervoerd, weer later vetten en oliën en uiteindelijk eindigt de cyclus na een paar jaar in de chemische industrie. De wet- en regelgeving omtrent vorige ladingen van tankcontainers is strikt.

Door de inzet van de Mega-Inliner verloopt die cyclus anders, vertelt Jaap de Jong, directeur Business Development Central Europe van het Nederlandse bedrijf Mega-Inliner. "De kunststof zak in de container zorgt ervoor dat er na iedere lading opnieuw een maagdelijke tank overblijft."

"Zo kun je de container bijvoorbeeld inzetten om vanuit Nederland bier naar Azië te transporteren en vervolgens latex mee terug te nemen. Dat is in het huidige systeem ondenkbaar. Je hebt niet te maken met 'previous load restrictions' en kunt de hele boekhouding met bijbehorende kosten rond vorige ladingen elimineren."

Bij Mega-Inliner kunnen klanten tankcontainers leasen die speciaal geschikt zijn gemaakt voor de inliners. De inliner is inzetbaar voor alle vloeibare, niet gevaarlijke goederen en zijn eenmalig te gebruiken.

Deze wordt als een opgerolde tandpastatube van zeventien kilo in de container gelegd en rolt zichzelf af bij het vullen van de tankcontainer. De zak beschermt tegen omgevingsinvloeden en neemt besmettingsgevaar van levensmiddelen weg.

De Jong: "Gewoonlijk worden tanks leeggezogen, wij drukken lucht tegen de buitenkant van de inliner in de tank en persen die leeg. Er blijft zo minder residu achter."

"De Mega-Inliner is gemaakt van een goedgekeurde polyethyleen multi-layer folie, die geheel recyclebaar is. We willen het liefst binnen twee jaar werken met volledig biologisch afbreekbaar materiaal."

Belangrijkste voordelen van de Mega-Inliner zijn het vervallen van de restricties door voorgaande ladingen en de besparing van de rit van en naar een cleaning station na iedere lading.

Ook bespaart dit zo'n 2.000 liter water en schoonmaakmiddelen per spoelbeurt. Tenslotte is er nog een positief effect op de levensduur van de container. << (Lydia Heida) (foto: Mega-Inliner)

Video: invoeren van de mega-inliner

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Digital Transformation met Dell Technologies

Er beweegt ontzettend veel in onze IT-branche. De digitale transformatie zet hele industrieën op hun kop. Denk aan retail, banking, mobiliteit, ... Overal zijn de uitdagingen enorm.

Miljoenen contactloze autosleutels eenvoudig te hacken

Wetenschappers van de COSIC-onderzoeksgroep (KUL) en van de universiteit van Birmingham hebben ontdekt dat auto's van Toyota, Kia en Hyundai gebruikmaken van zwakke cryptografische codes.

Nieuwe urinetest voor vroege opsporing prostaatkanker

UGent onderzoekers zetten grote stap in het opsporen van biomerkers voor urologische kankers, zodat deze kankers op tijd ontdekt en behandeld kunnen worden.

Kris Sterkens is nieuwe CEO van Janssen Pharmaceutica

Johnson & Johnson meldt dat Kris Sterkens vanaf vandaag de leiding over Janssen Pharmaceutica overneemt van Stef Heylen, die met pensioen gaat.

Autonome robot rijdt virusdodend UV-C licht rond (+video)

De autonome robot UVD van het Deense Blue Ocean Robotics zet ultraviolet licht, UV-C of een kortgolvige straling tussen 100 en 280 nm, in ziekenhuizen in tegen het Corona-virus.

Siemens koploper in beheer van gedistribueerde energiebronnen

Het marktonderzoeksbureau Navigant Research beoordeelde 16 leveranciers van gedistribueerde energiebronnen en netbeheer. Siemens Smart Infrastructure kwam naar voor als beste leverancier.

Brilliant Marine Research Idea beurzen toegekend

Met deze beurzen wil het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) jonge Vlaamse doctorandi stimuleren om buitengewone ideeën te verkennen en ‘out of the box’ te denken.

Een windturbine achter uw bedrijf ? - column

Grondeigenaars worden geregeld aangesproken om op hun eigendom een windturbine te plaatsen. Velen vinden de voorstellen van de bouwers financieel interessant en zijn geneigd dit te doen.

Kontron pITX-APL V2.0 levert hoge prestaties

Kontron breidt zijn productlijn in de Pico-ITX-vormfactor uit met het pITX-APL V2.0 embedded moederbord, dat is uitgerust met Intel AtomR E39xx en IntelR CeleronR N3350 / J3455 twee- en quad-core CPU's en biedt verbeterde prestaties met een uitgebreid scala aan functies. Het is ideaal voor industriële clienttoepassingen. >>

Partners