Inliner voor tankcontainers voorkomt schoonmaken en laadrestricties

Bedrijfsnieuws 11/07/2019 13:26:44

De plaatsing van een kunststof zak (inliner) in de tankcontainer, voorkomt de stap naar een cleaning station: een grote besparing. Zo'n maagdelijke tank maakt ook laadrestricties overbodig.

Lees hieronder verder   
Verwant

Kamp C krijgt eerste volledig circulair gebouwde bedrijfsgebouw

Onderzoek: extreme hitte bestrijden met irrigatie

The Ocean Cleanup kiest DNV GL voor controle herkomst plastic producten

Envisan wint Plastic Challenge van de Haven van Antwerpen

Zelfvarende plastiekvanger ingezet tegen toenemende riviervervuiling

Monitoring van kleinste microplastics nu ook mogelijk

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

maandag 27 januari 2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 28 januari 2020

Seminarie Lifecycle Management & Digitalisering

Edegem

woensdag 29 januari 2020

Postgraduaat in de Vastgoedkunde

Leuven - Kortrijk

van 30/01/2020 tot 1/12/2020

CMSE hercertificering

Pilz Academy - Gent

donderdag 30 januari 2020

Roadshow Siemens, Rittal & EPLAN

Lokeren / Oevel

van 4/02/2020 tot 6/02/2020

Keuze van de redactie

(20/1) Citymesh: de meerwaarde van 5G - artikel

(20/1) Interne reorganisatie Elia afgerond

(16/1) Nieuwe piste in strijd tegen antibioticaresistentie (+ video)

(15/1) Presentatie visie op duurzaam en betaalbaar Belgisch energieplan

(13/1) ECA Group plant nieuwe fabriek in Haven Oostende

(13/1) Schneider Electric monitort energieverbruik wagenpark VITO

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De levenscyclus van een tankcontainer begint gewoonlijk bij het vervoeren van de meest kwetsbare producten: voedingsmiddelen zoals bier.

Door na iedere lading de tank grondig te reinigen en op CO2-druk te zetten, blijft er geen zuurstof achter en kan de container de eerste periode dienst doen in bijvoorbeeld de biersector.

Daarna kunnen er andere voedingsmiddelen in de tankcontainer worden vervoerd, weer later vetten en oliën en uiteindelijk eindigt de cyclus na een paar jaar in de chemische industrie. De wet- en regelgeving omtrent vorige ladingen van tankcontainers is strikt.

Door de inzet van de Mega-Inliner verloopt die cyclus anders, vertelt Jaap de Jong, directeur Business Development Central Europe van het Nederlandse bedrijf Mega-Inliner. "De kunststof zak in de container zorgt ervoor dat er na iedere lading opnieuw een maagdelijke tank overblijft."

"Zo kun je de container bijvoorbeeld inzetten om vanuit Nederland bier naar Azië te transporteren en vervolgens latex mee terug te nemen. Dat is in het huidige systeem ondenkbaar. Je hebt niet te maken met 'previous load restrictions' en kunt de hele boekhouding met bijbehorende kosten rond vorige ladingen elimineren."

Bij Mega-Inliner kunnen klanten tankcontainers leasen die speciaal geschikt zijn gemaakt voor de inliners. De inliner is inzetbaar voor alle vloeibare, niet gevaarlijke goederen en zijn eenmalig te gebruiken.

Deze wordt als een opgerolde tandpastatube van zeventien kilo in de container gelegd en rolt zichzelf af bij het vullen van de tankcontainer. De zak beschermt tegen omgevingsinvloeden en neemt besmettingsgevaar van levensmiddelen weg.

De Jong: "Gewoonlijk worden tanks leeggezogen, wij drukken lucht tegen de buitenkant van de inliner in de tank en persen die leeg. Er blijft zo minder residu achter."

"De Mega-Inliner is gemaakt van een goedgekeurde polyethyleen multi-layer folie, die geheel recyclebaar is. We willen het liefst binnen twee jaar werken met volledig biologisch afbreekbaar materiaal."

Belangrijkste voordelen van de Mega-Inliner zijn het vervallen van de restricties door voorgaande ladingen en de besparing van de rit van en naar een cleaning station na iedere lading.

Ook bespaart dit zo'n 2.000 liter water en schoonmaakmiddelen per spoelbeurt. Tenslotte is er nog een positief effect op de levensduur van de container. << (Lydia Heida) (foto: Mega-Inliner)

Video: invoeren van de mega-inliner

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Genomineerden Foreign Investment of the Year Trophy 2020 gekend

Flanders Investment & Trade (FIT) nomineerde Barry Callebaut, DAF Trucks, Heyaru Engineering, Hologic en International Car Operators (ICO) voor de Foreign Investment of the Year Trophy 2020.

Nieuwe software om gesprekken tussen cellen beter te begrijpen

De Nederlandse TU Delft heeft open source software ontwikkeld, die gesprekken tussen cellen kan voorspellen en visualiseren aan de hand van de betrokken moleculen.

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

De mastercourse 'Data Innovation beyond the Hype' - The industrial relevance of advanced AI/ML methods gaat dieper in op diverse state-of-the-arttechnieken van machine learning.

Transistoren van germanium voor betrouwbare quantumberekeningen

Onderzoekers van QuTech, een samenwerking tussen TU Delft en TNO, ontwikkelen transistoren op basis van germanium die berekeningen uitvoeren voor de toekomstige quantumcomputer.

Bedrijfsleiders schatten kosten van cyberattacks veel te laag in

Internationale cyberverzekeraar Hiscox lanceert in België een app die de potentiële kosten van een cyberaanval berekent en welke aanvallen de grootste bedreigingen vormen voor een bedrijf.

Haven Oostende ontwikkelde zich in 2019 verder in niche markten

Het aantal invaarten voor onderhoud aan windturbines op de Noordzee steeg aanzienlijk, wat inmiddels werk verschaft aan ruim 600 mensen. In 2020 neemt dit nog verder toe.

Nieuwe piste in strijd tegen antibioticaresistentie (+ video)

Bio-ingenieurs van de KU Leuven hebben een nieuwe antibacteriële strategie ontwikkeld, die bacteriën verzwakt door hun samenwerking te verhinderen waarbij geen resistentie optreedt.

Sweco integreert Talboom in aanbod

Als uitbreiding van hun expertise heeft Sweco Belgium de medewerkers en farma- en infrastructuurprojecten van Studiebureau Talboom en Talboom PharmaChem in zijn aanbod geïntegreerd.

BASF introduceert krasbestendig industrieel vloersysteem

Het innovatieve systeem MasterTop 1912 voldoet aan de strengste eisen op het gebied van slijtvastheid, duurzaamheid en esthetiek en scoort met lage emissiewaarden. Het is een veerkrachtig en visueel aantrekkelijk vloersysteem dat geschikt is voor gebruik in industriële ruimten zoals bijvoorbeeld fabrieken, laboratoria en opslagplaatsen. >>

Partners