Onderzoek naar vervanging giftig chroom-6 door algenskeletten

Onderzoek & Wetenschap 27/06/2019 16:09:02

De Nederlandse TU Delft werkt aan het gebruik van algenskeletten bij de ontwikkeling van een veilige en milieuvriendelijke corrosiebeschermer ter vervanging van het kankerverwekkende chroom-6.

Lees hieronder verder   
Verwant

Chemische bouwsteen uit hernieuwbare grondstof ontwikkeld

Ontstaan bellen voorkomen bij elektrochemische reacties

AGC en Citrine Informatics ontwikkelen nieuwe glastechnologie met AI

Unieke scanner UAntwerpen ingezet bij restauratie van Rembrandts Nachtwacht

Ontzoutingstechnologie maakt koeltorens zuiniger met water

Yves Bonte wordt CEO van DOMO Chemicals

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Isolatie - Meer dan energiebesparing

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

woensdag 19 februari 2020

Nieuw in EPLAN Pro Panel 2.9 & Harness ProD 2.9

EPLAN Webinar

vrijdag 21 februari 2020

Workshop Industrial Security

Kortrijk, Wondelgem, Berchem en Diepenbeek

van 25/02/2020 tot 5/03/2020

Elektrisch voertuig: mobiele batterij of extra belasting net?

UGent Campus Kortrijk

dinsdag 25 februari 2020

Verbreed uw basiskennis over stoom

Spirax Sarco Gent en Westerlo

dinsdag 3 maart 2020

Tips & Tricks voor veilige werking stoominstallatie

Spirax Sarco Gent en Brasschaat

woensdag 4 maart 2020

Keuze van de redactie

(12/2) DEME Offshore en Herrenknecht bouwen samen onderzeese boor

(12/2) Winnaars Foreign Investment Trophy 2020 bekend gemaakt

(11/2) Air Products levert technologie voor Amerikaans waterstof tankstation

(10/2) Thor Park Genk wordt eerste Vlaamse regelluwe zone

(6/2) Additive manufacturing tilt robotica naar een hoger niveau

(5/2) DMVH beveiligt Real Time Location System voor ziekenhuizen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Als het aan de Europese Unie ligt wordt chroom-6 zo snel mogelijk uit alle chemische processen verbannen. Daarom zoeken veel wetenschappers naar alternatieven.

Helaas blijkt het nog niet zo gemakkelijk om corrosie te voorkomen zonder chroom-6. Zeker in voertuigen, zoals vliegtuigen, die extreme en sterk wisselende omstandigheden moeten doorstaan.

Daarom gooit dr. Santiago Garcia, verbonden aan de faculteit Luchtvaart-en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft, het over een heel andere boeg: hij stopt skeletten van algen in zijn coatings.

Deze exoskeletten van eencellige kiezelwieren zijn goede dragers van corrosieremmers. Dit zijn zouten die met het metaaloppervlak reageren als deze beschadigd raakt en er een beschermend laagje op vormen.

“Anders dan bij chroom-6, kunnen we de meeste alternatieve, veilige en milieuvriendelijke, corrosiebeschermers niet meteen in de coating verwerken, omdat ze ermee reageren en de eigenschappen aantasten,” zegt Garcia.

“Daarom moet je ze isoleren. Dat kan met diatomeeën: kiezelwieren met een extern skelet van siliciumdioxide. Die algenskeletten hebben veel verschillende vormen en maten, maar ze zijn vrijwel allemaal hol met nanoporiën op de wanden en daarom kun je ze vullen met een inhibitor. Die komt dan pas vrij als de coating beschadigd raakt.”

De voordelen van het gebruik van algenskeletten zijn groot. Algen zijn een goedkope, hernieuwbare grondstof en 100 procent biologisch.

Algenskeletten worden nu nog als restproduct gewonnen bij het delven van andere grondstoffen. Er worden vele soorten door elkaar geleverd en de skeletten zijn vaak gebroken.

Het is daarom lastig om op deze manier de gewenste soort te krijgen die ook nog intact is. De oplossing hiervoor is een eigen algenkwekerij in Delft, zodat de juiste soort in de gewenste hoeveelheid beschikbaar is, wanneer het onderzoek daar om vraagt.

TU Delft is momenteel bezig de financiering hiervan rond te krijgen en vraagt daarbij ook om steun van het brede publiek. << (Lydia Heida) (foto: TU Delft)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

AB InBev investeerde 50 miljoen euro in nieuwe verpakkingslijn

Onlangs werd de nieuwe verpakkingslijn in de Hoegaarden brouwerij officieel in gebruik genomen in aanwezigheid van interim-premier Wilmès. Een investering van 50 miljoen euro voor AB InBev.

Eerste tewaterlating van nieuw onderzoeksschip RV Belgica

Het toekomstige Belgische onderzoeksschip werd onlangs voor het eerst te water gelaten vanuit de Spaanse scheepswerf Freire Shipyard in Vigo. De oplevering vindt plaats eind 2020.

IRE en SCK CEN gaan samen lutetium-177 produceren

Elk jaar wordt er bij ruim 8.500 Belgen prostaatkanker vastgesteld. Een veelbelovende behandeling is het gebruik van een therapeutisch radio-isotoop: lutetium-177 (Lu-177).

VDL Bus & Coach ontwikkelt nieuwe batterijpakketten

De Europese bussen van het bedrijf hebben ondertussen 50 miljoen elektrische kilometers afgelegd en met het nieuwe batterijpakket wordt het aanbod aan operatie- en systeem­oplossingen groter.

Wereldprimeur: succesvolle test met robot voor supermicrochirurgie

Onderzoekers van de Nederlandse TU/e lieten zien dat het veilig en uitvoerbaar is om bij de behandeling van lymfoedeem met behulp van de MUSA-robot lymfevaten aan te sluiten op bloedvaten.

UGent produceert duurzaam drinkwater op Galapagoseilanden

Biologen, wiskundigen en bio-ingenieurs van UGent werken samen met de lokale overheid en industrie om alle eilandbewoners te voorzien van drinkwater, zonder de natuur te schaden.

Hannover Messe 2020: verandering omzetten in groei

Met het hoofdthema industriële transformatie focust Hannover Messe 2020 zich op de mogelijkheden van innovatieve techno­logieën, meer en meer beschikbare data en groeiend klimaatbewustzijn.

Nieuwe BASF-fabriek voor batterijmaterialen voor elektrische voertuigen

BASF bouwt een nieuwe productielocatie voor batterijmaterialen in het Duitse Schwarzheide. Met deze investering wil het de Europese waardeketen voor elektrische voertuigen (EV) ondersteunen.

speedigus service: slijtvaste maatwerk-onderdelen

Om altijd snel de juiste glijlageroplossingen te kunnen leveren en te installeren, heeft igus meer dan 12.000 verschillende iglidur glijlagertypen gemaakt van tribo-polymeren in voorraad. Daarnaast produceert igus maatwerkcomponenten. Dit wordt bepaald door de motion plastics specialist op basis van de benodigde aantallen.

Partners