Onthulling ’s werelds eerste lange-afstand zonneauto

De Lightyear One is niet ontworpen vanuit conventies, maar uitsluitend op basis van de wetten van de natuurkunde, om een auto te realiseren die 'het meest uit elke zonnestraal haalt'.

Trefwoorden: #230V, #batterij, #infrastructuur, #laadstation, #lange afstand, #Lex Hoefsloot, #Lightyear, #oplaadbaar, #prototype, #Solar Team Eindhoven, #stopcontact, #veiligheidsglas, #verbruik, #zonneauto, #zonnecellen

Lees verder

Techniek

( Foto: Lightyear )

ENGINEERINGNET.BE - Sinds de lancering in 2016 heeft Lightyear ruim 20 miljoen euro opgehaald uit investeringen en subsidies. Het bedrijf is opgericht door alumni van het Solar Team Eindhoven. Hierdoor is in twee jaar tijd een werkend prototype ontwikkeld.

De nieuwe Lightyear One is gemaakt van hightech materialen om een zo laag mogelijk gewicht te hebben, met behoud van veiligheid voor passagiers. De wagen wordt aangedreven door vier onafhankelijk aangedreven wielen, zodat er geen energie verloren gaat tijdens het transport van de motor naar het wiel.

Het dak en de kap bestaan uit 5 vierkante meter geïntegreerde zonnecellen in veiligheidsglas, die zo sterk zijn dat een volgroeide volwassene er zonder deuken op kan lopen. Naast gebruik van zonne-energie is Lightyear One ook op te laden bij een (snel)laadstation of zelfs bij een gewoon stopcontact.

"Onderzoek heeft uitgewezen dat het bereik en het gebrek aan oplaadmogelijkheden de grootste zorgen zijn bij mensen als ze elektrische auto's overwegen," aldus Lex Hoefsloot, CEO en mede-oprichter van Lightyear.

"We lossen deze problemen op met wat we 'ultra-efficiëntie' noemen. Dit leidt tot een uitzonderlijk bereik van 725 kilometer (WLTP) op een relatief kleine batterij. De batterij is rechtstreeks met zon op te laden. Daarbij is het energieverbruik veel lager, waardoor deze tot 20.000 kilometer aan energie per jaar genereert. Ook kun je tot 400 kilometer per nacht opladen vanaf gewone 230V-aansluitingen. Dat is geweldig voor lange autoritten, want je hebt geen oplaadbare infrastructuur nodig."

Er komen nu 500 Lightyear Ones op de markt, voor een prijs van 119.000 euro. De eerste 100 auto's zijn al gereserveerd bij Lightyear, met een verwachte levering in 2021.

Het bedrijf verwacht de productie van de Lightyear One in 2021 op te voeren, zodat de volgende modellen een aanzienlijk lagere aankoopprijs hebben. Toekomstige modellen worden geleverd aan autonome en gedeelde wagenparken, zodat de aankoopprijs is te verdelen over een grote groep gebruikers.