DEME neemt nieuwste generatie sleephopperzuiger in gebruik

De sleephopperzuiger ‘Bonny River’ van DEME wordt in Vlissingen ingezet voor zijn eerste opdrachten. Het schip heeft een capaciteit van 15.000 m³ en is er één van de nieuwste generatie.

Trefwoorden: #baggeren, #DEME, #sleephopperzuigen

Lees verder

Techniek

( Foto: DEME )

ENGINEERINGNET.BE - Het unieke schip is in staat om in zeer harde bodem te baggeren en tot op een diepte van meer dan 100 meter te werken. De veelzijdige nieuwe sleephopperzuiger combineert een zeer lange zuigbuis en een grote transportcapaciteit met een beperkte diepgang en beschikt bovendien over een rotssleepkop.

Verder is het voorzien van een gesloten recirculatiesysteem. Dit minimaliseert de vertroebeling van het zeewater dat gegenereerd wordt door het overvloeiwater bij het baggeren, wat vooral in ecologisch kwetsbare gebieden erg belangrijk is.

En daarnaast zorgen de hydrodynamische vorm van de romp en een tweetraps tandwielkast voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik.Het schip heeft een 'Green Passport' en een 'Clean Design' notering.

De ‘Bonny River’ zal in Vlissingen ongeveer 300.000 m³ zand winnen voor de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen in Nederland. Met de zandwinning zal de eerste fase van het plateau worden gerealiseerd voor de bouw van de sluis. Deze werken worden gecombineerd met verdiepingswerken in de buitenhaven van Terneuzen.

Daarna zal het schip in de Belgische Noordzee zowat 45 km sleuven opvullen voor het Modular Offshore Grid-project van Elia om de hoogspanningskabels van de Offshore Switch Yard naar Zeebrugge af te dekken en te beschermen.