Rittal bouwt slimme fabriek - artikel

Plant & Factory 13/06/2019 9:31:35

Rittal verstevigt zijn positie als markt- en technologieleider in de wereld van de industriële kasten. Met zijn nieuwste generatie compacte behuizingen AX en KX overstijgt deze zichzelf.

Lees hieronder verder   
Verwant

Artificiële intelligentie: Vlaamse, Waalse en nationale initiatieven

Siemens implementeert testen voor ’Connected en Automated Driving’

Rittal bouwt slimme fabriek - artikel

Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

Drone slaat zijn vleugels uit

Nieuwe vondst legt basis voor sneller computergeheugen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Rittal overstijgt zichzelf als pure producent en pionier in de digitalisering van dit productieproces. In het Duitse Haiger bouwde het een slimme fabriek waar compacte behuizingen volautomatisch van de band rollen. Klaar voor industrie 4.0.

“Digitalisering kan je niet kopen, je moet er zelf voor zorgen”, zegt eigenaar prof. Friedhelm Loh. Zo gezegd, zo gedaan. Rittal bouwde een slimme fabriek waar de productie van de AX en KX lijnen volledig geautomatiseerd verloopt.

Een investering van maar liefst 250 miljoen euro. Het bedrijf koos er ook voor om haar Loh Academy uit te bouwen en de eigen werknemers om te scholen. “Als je medewerkers extern aantrekt, moeten die het bedrijf eerst leren kennen. Onze mensen kennen het bedrijf en weten waar we vandaan komen.”

Als het goed is, rollen er in de slimme fabriek straks dagelijks 9.000 kasten van 150 verschillende types van de band. “Bij de nieuwste behuizing is er 30% minder installatietijd nodig. De onderdelen kunnen zonder tools flexibeler geïntegreerd worden dan vroeger. Nochtans is de bekabeling vandaag veel complexer geworden. Dankzij beter kabelmanagement kunnen we nu in een kleinere behuizing een derde meer ruimte bieden”, verduidelijkt Managing Director Business Units and Marketing Uwe Scharf.


Dr.-Ing. Karl-Ulrich Köhler (CEO) licht toe hoe Rittal inschakelde op industrie 4.0. (Foto: Rittal)

“Klanten kunnen deze standaardkast nu ook heel eenvoudig zelf identificeren via een meegeleverde QR-code. Ze kunnen sneller aan de slag met de kasten en dat maakt hen tegelijkertijd competitiever.” Niet alleen is de nieuwste behuizing compacter en slimmer. De manier waarop die wordt gemaakt, is innovatief. “Het is een lang leerproces geweest. Gedurende 17 weken, goed voor 3.000 uren, hebben we het geautomatiseerde productieproces volledig gesimuleerd. Op basis hiervan is de IT-infrastructuur opgebouwd voor de productie en is de basis van 4.0 gelegd”, legt Managing Director Production Carsten Röttchen uit.

“Uit de 11,2 terabyte aan data die we nu dagelijks binnenkrijgen, selecteren we de meest essentiële om die verder te analyseren.” Dit moet er allemaal toe leiden dat fouten of defecten in de productie, maar ook in de componenten, elektriciteitsnetten en de logistiek op een betrouwbare manier voorspelbaar worden. Door de tussenkomst van mensen in die processen te beperken, verkleint ook daar de foutenmarge.

“Probleemloos ordermanagement en afhandeling worden mee volledig geïntegreerd in de verregaand geautomatiseerde fabriek. Dat maakt dat de standaardproducten en accessoires continu beschikbaar kunnen zijn en wij binnen de 48 uur kunnen leveren in heel Europa”, vult Röttchen aan.

De wereld digitaliseren begint bij jezelf, dus. Door de nieuwste behuizing op een slimme manier te vervaardigen, slaat de kastenbouwer twee vliegen in één klap. “We zetten het nieuwe productieproces eerst zelf op punt vooraleer we het aan de klant aanbieden”, beklemtoont dr. Thomas Steffen, Managing Director Research and Development.

“De digitalisering van Rittal is belangrijk om onze corebusiness te kunnen uitbreiden. Opzet is ook om nieuwe servicemodellen aan de klant aan te bieden. In de cloud kunnen we de meest actuele informatie over de producten ter beschikking stellen. Klanten die op onze app zijn aangesloten, kunnen die informatie en de hele levensloop van het product te allen tijde onmiddellijk raadplegen.

Langs deze weg krijgen wij ook feedback van de klant. Ideaal om snel het probleem te analyseren en de oplossing aan te reiken.” Dat is industriële intelligentie tussen mensen, machines en gegevens ten top, oftewel industrie 4.0.

Verwacht wordt dat de slimme fabriek in het najaar volledig operationeel zal zijn. De nieuwe compacte behuizingen in plaatstaal zullen in België beschikbaar zijn vanaf augustus. <<
Door Elke Lamens

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Binnenschepen ingezet voor transport onderdelen en afgewerkte producten

Honda is van start gegaan met de aanvoer van containers via binnenschepen vanuit de haven van Antwerpen naar Gent, waarmee het bedrijf inzet op 'groen' en duurzaam transport.

MIVB test zelfrijdende pendelbusjes

De openbare vervoersmaatschappij MIVB test sinds kort elektrische zelfrijdende pendelbusjes in het Woluwepark in Brussel. De reizigers kunnen deze gratis gebruiken vanaf eind juni.

Nieuwe Southco thread-in veerbelaste plunjer voor dunne panelen - techniek

Southco heeft zijn lijn veerbelaste plunjers uitgebreid met een nieuwe thread-in uitvoering die snelle installatie en verwijdering door dunne panelen in krappe ruimtes mogelijk maakt.

Antwerpse EuroPilot Center koopt nieuwe vluchtsimulator

Het Antwerpse EuroPilot Center, een Approved Training Organization (ATO), schafte een ALSIM AL42FSTD vluchtsimulator aan, die in hun nieuwe Integrated Airline Career Program ingezet zal worden.

Elma overgenomen door Hydac-groep

Hydac verwerft de aandelen van Elma. en Elro en wordt de nieuwe eigenaar van beide bedrijven. Het bedrijf verstevigt door deze overname haar positie als totaalleverancier in aandrijftechniek

Investering in hightech proefveldbemester

Inagro test de werking van nieuwe, gerecycleerde meststoffen uit. Een speciaal daarvoor ontwikkelde proefveldbemester maakt het mogelijk om deze complexe bemestingsproeven uit te voeren.

RS Components biedt Bluetooth IoT-ontwikkelingskit aan

RS Components biedt nu de Bluetooth Low Energy IoT-ontwikkelingskit (B-IDK) van ON Semiconductor aan. Het modulaire platform is gebaseerd op de System-on-Chip (SoC) met Bluetooth Low Energy met het laagste energieverbruik op de markt, en is zeer geschikt voor ontwerpers die IoT-toepassingen ontwikkelen. >>

Partners