Robotsoftware maakt cobots menselijker

Onderzoek & Wetenschap 12/06/2019 10:30:16

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Lees hieronder verder   
Verwant

Rockwell Automation helpt bij integratie van veiligheid in machines - techniek

elobau levert oplossingen voor agrarische sector - praktijkcase

Oriental Motor lanceert stappenmotoren voor transportsystemen - techniek

NSK-catalogus DIN kogelomloopspindels voor werktuigmachines - techniek

ACE visco-elastische stootdempers voor noodstops - techniek

“Milling made easy”, frees-event van Fanuc en Sandvik Coromant

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

(15/7) Onderzoekers verhogen energiecapaciteit uit zonnepanelen

(3/7) Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Voor dit onderzoek (onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject waar onder meer de VUB en UHasselt en bedrijven als Robovision, Melexis, Softkinetic, AMS Robotics aan meewerkten) gebruikte El Makrini de productielijn van de Audi A1 in de fabriek in Vorst als casestudy.

De autobouwer gebruikt al langer robots en investeert momenteel volop in collaboratieve robots (cobots). Uit een bevraging 42 van Audi-arbeiders bleek dat vooral het gebrek aan interactie en het feit dat robots er niet als mensen uitzien zijn de voornaamste hinderpalen zijn die aanvaarding en samenwerking met cobots in de weg staan.

De onderzoekers ontwikkelden daarom nieuwe software die robots toelaat om mensen te begroeten, met hen te communiceren en zelf oogcontact te maken. Hij implementeerde dit op de cobot Baxter, die bij in de productie wordt ingezet voor het lijmen van onderdelen.

Hij zorgde er tevens voor dat de robot typische menselijke kenmerken kreeg zoals ogen en een mond. Uit een experiment bleek inderdaad dat deze aanpassingen het makkelijker maakte om te robot te aanvaarden als ‘collega’ en samen te werken.

Naast sociale aanvaarding, is ook de veiligheid belangrijke uitdaging bij samenwerkingen tussen robot en mens. Wanneer deze twee namelijk hun werkruimte delen en robots slecht afgesteld zijn gebeuren er botsingen, die leiden tot kneuzingen bij werknemers of schade aan de installatie.

Om dit aan te verhelpen, ontwierp de VUB-onderzoeker een nieuwe veiligheidssoftware die toelaat om preciezer te bepalen met welke kracht de cobot werkt en zich beweegt. Ook dit werd succesvol getest tijdens hetzelfde experiment.

Tot slot werkte El Makrini ook een methode uit om te bepalen welke taken beter kunnen overgenomen worden door cobots. Via 3D-camera’s analyseerde hij de bewegingen die arbeiders maken en zo kan accuraat ingeschat worden of het werk al dan niet (fysiek) te belastend is voor mensen, en dus beter kan uitgevoerd worden door robots. << (Guy Leysen) (foto: LDS)


Leestip
Lees hierover ook een artikel van onze hoofdredacteur Luc De Smet dat eerder verschenen is in Engineeringnet Magazine
Klik hier om dit te lezen

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Satelliet met nieuwe generatie zonnepanelen gelanceerd

De net gelanceerde, hypermoderne Europese lasercommunicatiesatelliet EDRS-C krijgt energie van een nieuwe generatie zonnepanelen: de ARA Mark 4, ontwikkeld door Airbus Defence and Space.

Buitenlands toptalent in IT naar Vlaanderen halen

Vlaamse bedrijven kampen met openstaande vacatures in IT. Het PALIM-project leidt 60 Marokkaanse IT'ers in Marokko op, waarvan er 30 in aanmerking komen voor vacatures in België.

Projectsourcingkantoor Bonache kiest voor verjonging

Het management van Bonach wordt jonger en vrouwelijker nu Robine Martin en Femke Lintelo er voor kozen om medezaakvoerder en aandeelhouder te worden, naast oprichter Dirk Verbeeck.

PortXchange moet digitale scheepvaart-app wereldwijd beschikbaar maken

PortXchange is erop gericht de efficiëntie van havenaanlopen te vergroten en de CO2-uitstoot van en tussen havens te verminderen, onder meer door de digitale scheepvaart-app Pronto.

Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

Indaver en Acciona gaan samen een afvalenergiecentrale exploiteren in het Noordoosten van Schotland. Het NESS-energieproject zal jaarlijks 150.000 ton huishoudelijk afval verwerken.

Zuinigste wagens bekroond in Shell Eco-marathon (+fotoreportage)

Dit jaar namen 141 studententeams deel aan de Europese editie van de Shell Eco-marathon, een wedstrijd om zo energiezuinig mogelijke wagens te bouwen.

elobau levert oplossingen voor agrarische sector - praktijkcase

Steketee, producent van schoffel- en grond­bewerkings­machines, was op zoek naar betrouwbare hoeksensoren die geschikt zijn voor de landbouw en mobiele automatisering, en niet te duur zijn.

Forse daling CO2-uitstoot van bedrijfswagens

Bedrijfswagens stoten momenteel 17% minder CO2 uit dan zeven jaar geleden, aldus hr-dienstverlener Acerta op basis van haar data voor meer dan 40.000 werkgevers.

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners