Methode om verbrandingsspray van brandstof efficiënter te maken

Onderzoek & Wetenschap 4/06/2019 13:17:07

Werktuigbouwkundige Noud Maes, TU Eindhoven, promoveerde onlangs cum laude op zijn onderzoek om vloeibare brandstof zo efficiënt mogelijk om te zetten in warmte in vrachtwagenmotoren.

Lees hieronder verder   
Verwant

Havens Antwerpen en Rotterdam voortrekkers van energietransitie

ArcelorMittal Gent installeerde grootste Belgische zonnedak

Bouw Frans offshore windpark toegewezen aan Jan De Nul

7 miljoen euro EU-subsidie voor innovatieve warmtebatterij (+video)

Essent neemt Limburgse zonnepanelenexpert Aralt over

Kia treedt toe tot snellaadnetwerk IONITY

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Postgraduaat Coöperatief ondernemen en management

Leuven

van 20/09/2019 tot 20/12/2019

Studiedag Energie-efficiëntie

Vlaams Parlement - Brussel

vrijdag 20 september 2019

Webinar: 7 innovatieve veiligheids­oplossingen

Pilz Webinar

vrijdag 20 september 2019

Overdrukbeveiliging in de procesindustrie en veiligheidskleppen

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 23/09/2019 tot 26/09/2019

46ste Hogere Cursus Akoestiek

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 23/09/2019 tot 17/02/2020

Plat dak specialist editie 2019

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 24/09/2019 tot 24/09/2020

Keuze van de redactie

(17/9) ArcelorMittal Gent installeerde grootste Belgische zonnedak

(17/9) umati showcase op EMO: nieuwe machinetaalstandaard

(11/9) Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

(11/9) Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

(10/9) Werkgevers plannen personeelsuitbreiding in vierde kwartaal

(9/9) 2.640 zonnepanelen voor spaarbekkencentrale in Coo

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Als het aan steeds meer steden ligt, is het duidelijk: weg met de diesel. Het (openbaar) vervoer kent een groeiend aantal duurzame alternatieven: het merendeel elektrisch, soms op basis van waterstof.

Toch ligt hierin voor het zware transport nog niet de oplossing, wat voornamelijk te maken heeft met de lagere energiedichtheid van duurzame alternatieven, aldus Noud Maes.

Hij promoveerde aan de TU Eindhoven op het in kaart brengen van de reactieprocessen van verbrandingsspray. Deze nevel komt uit de injector die brandstof onder hoge druk in de cilinders van de motor spuit.

Maes bekeek in welke stappen de verbrandingsspray van brandstof naar warmteafgifte gaat en legde dit in detail vast om te begrijpen wat er nu precies gebeurt, wat van invloed is op de processen en vooral: hoe het efficiënter kan.

Want waar voor brandstofsprays van personenauto’s er al het een en ander beschreven is, was dit voor zwaardere vrachtwagenmotoren niet het geval, vertelt Maes. “Terwijl dit juist belangrijk is om op fundamenteel niveau te bestuderen."

"Door bijvoorbeeld meer aandacht te schenken aan vlam-cilinderwand-interactie is het mogelijk om de uitstoot van schadelijke verbrandingsproducten te verminderen.”

De experimenten die hij uitvoerde, zijn redelijk uniek en kunnen wereldwijd slechts in enkele labs gedaan worden. Door samen te werken - Maes verbleef enkele maanden in Amerika en Frankrijk - is nu een internationaal gevalideerde meetfaciliteit ontstaan.

“Tijdens de metingen loopt de druk op tot 110 bar, de temperatuur tot zo’n 600 graden Celsius. Verder wil je kunnen zien wat er in de motor gebeurt en wil je de condities nauwkeurig kunnen instellen. Dat maakt zo’n opstelling erg kostbaar en niet voor elk lab beschikbaar."

"Met de data uit onze experimenten zijn inmiddels verschillende computersimulaties gevalideerd, zodat iedereen nu nauwkeurig sprays kan voorspellen. Op basis van deze simulaties worden de motoren van de toekomst ontworpen. Diverse fabrikanten, zoals FIAT, tonen interesse.” << (Lydia Heida) (foto: TU Eindhoven)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

“Waterstof, de brandstof van de toekomst ?!” - uitnodiging

Nog twee weken tot het waterstof seminarie van het najaar: Fueling the Future Summit. Wij geven alvast een aantal redenen om deelname aan het seminarie zeker zullen rechtvaardigen.

Hogeschool PXL test ‘smart’ ventileren met machine learning

Hogeschool PXL is van start gegaan met een experimenteel proefproject met machine learning om de ventilatie van zijn aula’s in Diepenbeek automatisch aan te sturen.

EMO 2019 van start gegaan in Hannover

Uitdagingen en opportuniteiten, daarover had Carl Martin Welcker, generaal commissaris-generaal van EMO Hannover 2019, het bij de start van de grootste machine­gereed­schappen­beurs ter wereld.

Nieuwe Uniflex prikgeleider voor slangen tot 100 mm - techniek

Na de PR 12, heeft Uniflex nu de staande PR 14 prikgeleider ontwikkeld voor de noodzakelijke prikgeleiding op de buitenlaag van gasleidingen voor perslucht, stikstof, …

DNA-bouwpakket alternatief voor dure industrieel geproduceerde antilichamen

Onderzoekers van KU Leuven zijn erin geslaagd om schapen zelf antilichamen te laten produceren, door enkel de DNA-bouwstenen van dit type geneesmiddelen te injecteren.

Bouw Frans offshore windpark toegewezen aan Jan De Nul

Jan De Nul Group heeft, via zijn Franse dochteronderneming Sodraco International, een eerste contract voor de bouw van een windmolenpark op zee in Frankrijk ondertekend.

Resultaten testproject autonoom varen voorgesteld

Na verschillende maanden van testvaarten met een schaalmodel van een autonoom (onbemand en zelfsturend) binnenschip op de IJzer werden onlangs de testresultaten voorgesteld.

7 miljoen euro EU-subsidie voor innovatieve warmtebatterij (+video)

De Nederlandse TU Eindhoven en TNO hebben een batterij ontwikkeld die het mogelijk maakt om duurzaam opgewekte energie op een goedkope en efficiënte manier op te slaan.

Partners