TU Delft maakt kleinste autonome race-drone ter wereld

Onderzoek & Wetenschap 28/05/2019 17:14:29

De belangrijkste innovatie is het ontwerp van robuuste en uiterst efficiënte algoritmen voor bewegingsvoorspelling en computervisie.

Lees hieronder verder   
Verwant

Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

Isolatietechniek maakt chips krachtiger en kleiner

Druppelbeweging manier voor manipulatie kwetsbare biologische samples

“Proof of Concept Grant” voor bouw speciale 3D-PIV microscoop

Beter inzicht in bijzondere eigenschappen van water

Onderzoek: Zwaartekracht beschrijven, zonder zwaartekracht

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

eHealth interoperabiliteits-standaarden (HL7/IHE/DICOM)

Bluepoint - Brussel

woensdag 18 september 2019

Kwaliteitsmanagement - ISO 9001:2015

NBN - Brussel

donderdag 19 september 2019

Postgraduaat Coöperatief ondernemen en management

Leuven

van 20/09/2019 tot 20/12/2019

Studiedag Energie-efficiëntie

Vlaams Parlement - Brussel

vrijdag 20 september 2019

Webinar: 7 innovatieve veiligheids­oplossingen

Pilz Webinar

vrijdag 20 september 2019

Keuze van de redactie

(11/9) Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

(11/9) Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

(10/9) Werkgevers plannen personeelsuitbreiding in vierde kwartaal

(9/9) 2.640 zonnepanelen voor spaarbekkencentrale in Coo

(5/9) SAFIR-consortium test simultane dronevluchten in DronePort

(4/9) VINCI Energies heeft IZEN overgenomen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het Micro Air Vehicle Laboratory (MAVLab) van TU Delft heeft de op dit moment kleinste autonome race-drone ter wereld ontwikkeld. De drone heeft een diameter van 10 cm en weegt 72 gram.

Met slechts één camera en zeer weinig rekenkracht aan boord vliegt hij autonoom door een racebaan met met een gemiddelde snelheid van 2 meter per seconde, waarmee hij zich kan meten met de snelste, grotere autonome race-drones.

De belangrijkste innovatie is de ontwikkeling van uiterst efficiënte en betrouwbare algoritmen. Hierbij speelt een voorspellingsmodel een centrale rol. Omdat de drone weinig rekenkracht heeft, gebruikt het model alleen essentiële informatie, zoals de luchtweerstand op het frame van de drone.

“Wanneer we de drone en de sensoren kleiner maken, gaat de kwaliteit van de sensormetingen achteruit”, zegt Shuo Li, die bij het MAVLab promoveert op autonoom drone-racen.

“De normale methode, waarbij de door de versnellingsmeters gemeten versnellingen worden geïntegreerd over de tijd, is dus kansloos. In ons voorspellingsmodel wordt alleen de geschatte stand van de drone gebruikt. De afwijkingen van dit model in de loop van de tijd corrigeren we op basis van zichtmetingen.”

Er wordt een nieuw robuust filter voor het schatten van de positie en snelheid van de drone gebruikt, om de ruisvolle zichtmetingen op de best mogelijke manier met de voorspellingen van het model te combineren.

“Om de volgende stap te kunnen zetten moeten de besturing, de schatting van positie en snelheid en de computervisie nog beter worden”, aldus Christophe De Wagter, oprichter van het MAVLab.

“Hiervoor zijn efficiënte algoritmen essentieel, omdat die de drone in staat stellen om snel waar te nemen en te reageren.”

Autonome race-drones zijn ook voor andere toepassingen nuttig. Voor de meeste drones met vier rotoren betekent sneller vliegen dat ze een groter gebied kunnen bestrijken.

Voor bijvoorbeeld het opsporen en redden van mensen of het afleveren van pakketten, is dat voordelig. << (Lydia Heida) (foto: TU Delft)

Video:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

EU-project voor bouwmaterialen op basis van schimmels

Bakstenen op basis van schimmels maakt bouwmateriaal duurzamer en zelfreparerend. Het Fungar-project ontvangt 2,85 miljoen euro vanuit Horizon 2020 om dit materiaal verder te ontwikkelen.

Nieuwe generatie Magnet Schulz GSCX vergrendelmagneten - techniek

De serie GSCX van Magnet Schultz, bij ons vertegen­woordigd door Rotero, is een nieuwe generatie vergrendel­magneten met beschermings­klasse IP40 en zijn bestand tegen hoge dwarskrachten.

CE markering voor interpretatie van longtest met Artificiële Intelligentie

ArtiQ behaalde deze CE markering voor ArtiQ.PFT, software op basis van artificiële intelligentie (AI) voor de automatische interpretatie van longfunctietesten om longziektes op te sporen.

Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

Nederlandse partners starten een groot project voor de ontwikkeling van een nieuwe technologie om organische microverontreinigingen, zoals medicijnresten, uit afvalwater te filteren.

Borealis investeert 1 miljard euro in nieuwe fabriek in Kallo

Onlangs werd in Kallo het startschot gegeven voor de bouw van een nieuwe propaan­dehydrogenatie­fabriek (PDH). Dit project zal ook enkele honderden voltijdse banen opleveren

Analoge info verwerken in Safety toepassingen - techniek

Wieland heeft drie nieuwe ingangsmodules toegevoegd aan de Samos Pro Compact veiligheidscontroller voor het betrouwbaar detecteren en verwerken van analoge signalen.

19% minder methaanuitstoot van runderen tegen 2030

ILVO en Milcobel gaan intensief samenwerken op vlak van wetenschappelijk onderzoek rond melkvee en klimaat, dat zo ook sneller naar de praktijk is om te zetten.

Verschillende redenen om ABISS 2019 te bezoeken...

Tijdens ABISS 2019 op 3 oktober in Kortrijk Xpo wordt tijdens 7 expert classes en samen met 65 specialisten aangeleerd hoe een fabriek morgen slim, performant en geconnecteerd te leiden.

Partners