Exoskeletons in logistiek nog niet voor morgen
Economie 27/05/2019 14:18:33
Uit de resultaten van het VIL-project ‘Exoskeletons for logistics’, uitgevoerd met 14 bedrijven, blijkt de technologie nog onvoldoende matuur om in te zetten voor logistieke manuele taken.
Slimme hekwerken beschermen Haven Oostende
De Lijn bestelt 200 extra hybride bussen bij VDL
Innovatief computermodel optimaliseert vrachtverkeer
Antwerpse haven wil goederenvervoer per spoor verdubbelen
Goederenvervoer tussen North Sea Port en achterland vooral via binnenvaart
Smartphone app voor vlotte toegang chauffeurs tot bedrijfssites
>> Meer verwant nieuwsMilieumanagementsystemen - ISO 14001:2015
Ramada Plaza - Antwerpen
donderdag 12 december 2019
Interface tussen EPLAN en Phoenix Contact
EPLAN Webinar
donderdag 12 december 2019
Safety validation training
Pilz Academy - Gent
donderdag 12 december 2019
Mondiale Magazijnverkoop met megakortingen
Mondiale - Gentsesteenweg - Zele
van 13/12/2019 tot 14/12/2019
Gezondheid en veiligheid op het werk (ISO 45001:2018)
Ramada Plaza - Antwerpen
dinsdag 17 december 2019
Bruggenbouw: ontwerp en berekening
Het Ingenieurshuis - Antwerpen
van 19/12/2019 tot 14/05/2020
(10/12) War for Talent: job in life sciences hoeft niet altijd in R&D te zijn
(9/12) WKK maakt Limburgs tropisch zwembad duurzamer
(4/12) Janssen Pharmaceutica gestart met diepe geothermieboringen
(4/12) Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie
(3/12) Organ-on-a-chip helpt ziektes beter begrijpen
(2/12) Winnaars van Junior STEM Olympiade 2019 bekend gemaakt
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - Exoskeletons kunnen het menselijk lichaam een boost geven m.b.t kracht en uithoudingsvermogen. Vandaag worden exoskeletons succesvol ingezet voor revalidatie in de gezondheidssector en vindt het zijn eerste stappen in de industrie.
De vraag in dit project was of deze technologie ook in logistieke operaties voor ondersteuning kan zorgen. Vooral voor zeer belastende manuele taken, zoals orderpicking, verpakken, stapelen, laden en lossen, kan een exoskelet een nuttig hulpmiddel zijn.
Exoskeletons zijn onder te verdelen in twee categorieën. Enerzijds zijn er de passieve versies, die de menselijke kracht herverdelen waardoor het lichaam minder zwaar belast wordt op de zwakke punten, wat leidt tot bijvoorbeeld minder rugklachten. De actieve versies anderzijds zijn motorisch aangedreven en maken gebruik van extra energie van buitenaf.
VIL voerde uitsluitend praktijktesten uit met passieve exoskeletons omdat de actieve versie voor de industrie nog niet beschikbaar was op de Europese markt.
De praktijk testen werden uitgevoerd op de sites van vier verschillende bedrijven: Colruyt, Danone, Mainfreight en Gates Distribution Center. Bijkomend werden er ook enkele complementaire labtesten uitgevoerd, aangevuld met acceptatietesten met een bijhorende bevraging van de operatoren.
Uit externe studies blijkt dat de huidige generatie vooral zijn gericht op statische en repetitieve belastende taken in eenzelfde houding, zoals montage langs de assemblagelijn in de auto-industrie, waarbij ze permanent in de ondersteunende zone werken. De bevindingen bij het uitvoeren van eerder statische taken, zoals langdurig werken in één bepaalde positie aan een band, zijn dan ook positief.
De huidige generatie passieve exoskelotons zijn echter veel minder geschikt voor dynamische taken in de logistiek en wordt vaak als oncomfortabel beschouwd (wrijving, stoten, beperkte bewegingsvrijheid, …). Uiteraard werden er ook tal van positieve ervaringen opgedaan, zoals een betere houding en minder belasting op de rug en schouders.
Het project is geen eindpunt. VIL zal in de toekomst workshops organiseren om bedrijven te laten kennismaken met de toepassingen van exoskeletons en constant een vinger aan de pols houden met betrekking tot de evoluties in de technologie. << (Guy Leysen) (foto: PsiControl)
Deelnemers:
Atlas Copco, Bpost, Colruyt Group, Conway, Danone, Delhaize, Gates Distribution Center, H.Essers, Honda Motor Europe Logistics, Katoen Natie, Limburg.Net, Mainfreight Logistics serives, Oesterbank en Sorbat.