De toekomst van de maakindustrie in België - column

Columns & Blogs 27/05/2019 9:07:25

Een Belgisch weefgetouw produceert één op twee jeansbroeken. In bijna iedere nieuwe personenwagen zit Belgische technologie. Hoe verzekeren we de toekomst van ‘onze’ maakindustrie?

Lees hieronder verder   
Verwant

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 5/09/2019 tot 14/11/2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

Brexit: bent u klaar voor de douaneverplichtingen?

Europahotel - Gent

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Keuze van de redactie

(22/8) Energietransitie: mogelijkheden hernieuwbare synthetische brandstoffen

(22/8) Nieuwe UGent start-up haalt 5,1 miljoen euro op

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In 2012 lanceerde de Europese Commissie de doelstelling dat de (maak)industrie, ter ondersteuning van een gezond economisch weefsel, tegen 2020 een bijdrage van 20 % aan het Europese BBP zou leveren.

Eind 2018 haalde de EU28 al 16 % en telde Duitsland zelfs 23 %. Met 14 % bevindt België zich in de onderste tabelhelft. Daarmee scoren we weliswaar beter dan Nederland (12 %) en Frankrijk (11 %) maar laten we Zweden (15 %), Italië (17 %) en Polen (20 %) voorgaan.

We hebben heel wat troeven om van de maakindustrie een hoeksteen van onze economie te maken, op voorwaarde dat we een antwoord vinden op enkele grote uitdagingen. Als we die samen aanpakken, kunnen we zelfs in de ‘Champions League’ spelen.

Imago van de sector
Sociale onrust en de perceptie van het brede publiek spelen ons nog parten. Onlangs sprak ik STEM-jongeren toe en het clichébeeld van de vervuilende (maak)industrie, met zijn rokende schoorstenen, doemde spontaan op.

Met enkele filmpjes en afbeeldingen van moderne bedrijven bracht ik hen snel enkele nieuwe inzichten bij. Ook veel ouders denken zo. ‘Iemand met een beetje gezond verstand, laat zijn kind toch niet studeren om later in de ‘industrie’ te gaan werken, zeker?’

Voor wie nog mocht twijfelen, een opleiding in een STEM-richting biedt wel degelijk een heel mooie toekomst, ook in de industrie.

Competitiviteit
Dankzij maatregelen als de taxshift en indexsprong is de inhaalbeweging ingezet en verminderde de loonhandicap met onze buurlanden. Door deze historische handicaps, maar ook door de competitie met het Zuiden en Zuidoosten van Europa, moeten we nog steeds zwaar inzetten op de optimalisatie van onze productieprocessen.

Ondertussen bouwden we een voorsprong op, mede dankzij het menselijk kapitaal. De buurlanden zitten niet stil. Nederland lanceerde het Smart Industry programma 2018-2021.

Onlangs lanceerde de Duitse minister voor Economie Peter Altmaier een Nationaal Strategieplan 2030 met concrete ideeën om de industriebijdrage naar 25 % te trekken. Bij ons keurde de Vlaamse regering half maart het AI-impulsprogramma goed met een sterke klemtoon op de industrie.

Agoria, samen met Sirris, biedt zoekende bedrijven een leidraad. Met de Digital Journey Tracker faciliteren we de digitale transformatie. In combinatie met het MadeDifferent-programma tackelen we de transformatie-uitdagingen, met als finale beloning de ‘Factory of the Future’ (FoF) award.

Het FoF-verhaal krijgt nu een Europese dimensie. Terecht, want de cijfers die de 32 Factories of the Future voorleggen, spreken voor zich: productiedoorlooptijden daalden er met 50 %, de time-to-market van nieuwe producten is met 40 % gereduceerd, de productiviteit steeg de voorbije vier jaar nog eens met 25 %, het aantal productiefouten daalde met evenveel. Samen investeerden ze 850 miljoen euro. De tewerkstelling groeide er met 13 % en stuk voor stuk kenden ze een omzetstijging.

We hebben het allen enorm druk in deze hoogconjunctuur maar we mogen niet vergeten in te zetten op de transformaties die ons klaarstomen voor die boeiende toekomst. De zon schijnt. Hoog tijd om ons dak te repareren! <<
door Ben Van Roose, Head manufacturing Agoria

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

UZ Brussel breidt expertise in robot-geassisteerde ingrepen uit

In het Centrum voor Hart- en Vaatziekten werd onlangs voor het eerst een patiënt geopereerd met behulp van een robot. Zo kunnen de chirurgen nauwkeuriger werken en herstelt de patiënt sneller.

Plannen voor grootste Europese Li-Ion batterijenproducent

JT Energy Systems, de in april opgerichte joint venture van Jungheinrich en batterijproducent Triathlon Holding, heeft de voormalige Solarworld-fabriek overgenomen.

Rockwell Automation helpt bij integratie van veiligheid in machines - techniek

Machine-ontwerpers moeten steeds meer veiligheidsaspecten in het ontwerp van industriёle systemen integreren. Rockwell Automation ontwikkelde 7 nieuwe safety modules voor drie I/O platforms.

Oracle wordt partner van Start it @KBC

Op Start it @KBSea heeft technologiebedrijf Oracle aangekondigd dat het zich aansluit als partner van Start it @KBC, waardoor deze nog meer technologische expertise aan boord haalt.

Follow-upinspectie Doel 3 geeft groen licht voor heropstart

De waterstofvlokken in de wanden van de reactorkuip van Doel 3 zijn niet geëvolueerd en er zijn ook geen nieuwe indicaties bij gekomen. Dat blijkt uit een follow-upinspectie.

DHL test elektrische bestelwagen StreetScooter

DHL Express gaat een maand de StreetScooter uittesten in België. Dit past in hun ‘GoGreen’ programma en moet uitwijzen of de inzet van elektrische bestelwagens buiten steden haalbaar is.

VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

Onderzoekers van de VUB en de ULB starten vrijdag op Brussels Health Campus met dit innoverende proefproject om relatie tussen mens en machine te bestuderen.

Pilz introduceert veilig radarsysteem voor zonebewaking - techniek

Het LBK-systeem van Pilz voor de beveiliging van gevarenzones is gebaseerd op radartechnologie. Het LBK-systeem is ongevoelig voor externe invloeden, zoals stof, regen, licht, vonken, ... .

Intelligent genetwerkte assemblage bij Atlas Copco

"Smart Connected Assembly - Powered by Data": Atlas Copco Tools tilt zijn visie van de Smart Factory naar een hoger niveau met een grote roadshow dit najaar. Op verschillende locaties kunnen bezoekers in september zelf zien welke enorme economische mogelijkheden vanuit de bestaande productiegegevens vaak onbenut blijven. >>

Partners