De toekomst van de maakindustrie in België - column

Columns & Blogs 27/05/2019 9:07:25

Een Belgisch weefgetouw produceert één op twee jeansbroeken. In bijna iedere nieuwe personenwagen zit Belgische technologie. Hoe verzekeren we de toekomst van ‘onze’ maakindustrie?

Lees hieronder verder   
Verwant

Dilemma: to 3D print or not to 3D print ? - column

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Env. Management Systems Lead Auditor - ISO 14001

Brabanthal - Leuven

van 14/10/2019 tot 18/10/2019

Infoavond metaalprinten

Aqtor! - Oostakker

dinsdag 15 oktober 2019

Transport & Logistics

Antwerp Expo

van 15/10/2019 tot 17/10/2019

Infoavond 3D-print voor matrijzen

Thomas More - Sint-Katelijne-Waver

dinsdag 22 oktober 2019

Parts2Clean

Messe Stuttgart

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Configuratie en calculatie van laagspanningsverdeelborden

Rittal Lokeren

dinsdag 22 oktober 2019

Keuze van de redactie

(9/10) Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

(9/10) Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

(8/10) Central Auto overgenomen door Imes Dexis

(7/10) Qinetiq Space neemt nieuwe cleanroom van 450m² in gebruik (+fotoreportage)

(4/10) CO2 uit restafval geleverd aan glastuinbouw

(2/10) Kaumera: nieuwe grondstof uit afvalwater

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In 2012 lanceerde de Europese Commissie de doelstelling dat de (maak)industrie, ter ondersteuning van een gezond economisch weefsel, tegen 2020 een bijdrage van 20 % aan het Europese BBP zou leveren.

Eind 2018 haalde de EU28 al 16 % en telde Duitsland zelfs 23 %. Met 14 % bevindt België zich in de onderste tabelhelft. Daarmee scoren we weliswaar beter dan Nederland (12 %) en Frankrijk (11 %) maar laten we Zweden (15 %), Italië (17 %) en Polen (20 %) voorgaan.

We hebben heel wat troeven om van de maakindustrie een hoeksteen van onze economie te maken, op voorwaarde dat we een antwoord vinden op enkele grote uitdagingen. Als we die samen aanpakken, kunnen we zelfs in de ‘Champions League’ spelen.

Imago van de sector
Sociale onrust en de perceptie van het brede publiek spelen ons nog parten. Onlangs sprak ik STEM-jongeren toe en het clichébeeld van de vervuilende (maak)industrie, met zijn rokende schoorstenen, doemde spontaan op.

Met enkele filmpjes en afbeeldingen van moderne bedrijven bracht ik hen snel enkele nieuwe inzichten bij. Ook veel ouders denken zo. ‘Iemand met een beetje gezond verstand, laat zijn kind toch niet studeren om later in de ‘industrie’ te gaan werken, zeker?’

Voor wie nog mocht twijfelen, een opleiding in een STEM-richting biedt wel degelijk een heel mooie toekomst, ook in de industrie.

Competitiviteit
Dankzij maatregelen als de taxshift en indexsprong is de inhaalbeweging ingezet en verminderde de loonhandicap met onze buurlanden. Door deze historische handicaps, maar ook door de competitie met het Zuiden en Zuidoosten van Europa, moeten we nog steeds zwaar inzetten op de optimalisatie van onze productieprocessen.

Ondertussen bouwden we een voorsprong op, mede dankzij het menselijk kapitaal. De buurlanden zitten niet stil. Nederland lanceerde het Smart Industry programma 2018-2021.

Onlangs lanceerde de Duitse minister voor Economie Peter Altmaier een Nationaal Strategieplan 2030 met concrete ideeën om de industriebijdrage naar 25 % te trekken. Bij ons keurde de Vlaamse regering half maart het AI-impulsprogramma goed met een sterke klemtoon op de industrie.

Agoria, samen met Sirris, biedt zoekende bedrijven een leidraad. Met de Digital Journey Tracker faciliteren we de digitale transformatie. In combinatie met het MadeDifferent-programma tackelen we de transformatie-uitdagingen, met als finale beloning de ‘Factory of the Future’ (FoF) award.

Het FoF-verhaal krijgt nu een Europese dimensie. Terecht, want de cijfers die de 32 Factories of the Future voorleggen, spreken voor zich: productiedoorlooptijden daalden er met 50 %, de time-to-market van nieuwe producten is met 40 % gereduceerd, de productiviteit steeg de voorbije vier jaar nog eens met 25 %, het aantal productiefouten daalde met evenveel. Samen investeerden ze 850 miljoen euro. De tewerkstelling groeide er met 13 % en stuk voor stuk kenden ze een omzetstijging.

We hebben het allen enorm druk in deze hoogconjunctuur maar we mogen niet vergeten in te zetten op de transformaties die ons klaarstomen voor die boeiende toekomst. De zon schijnt. Hoog tijd om ons dak te repareren! <<
door Ben Van Roose, Head manufacturing Agoria

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

ENGIE en Umicore hebben het eerste industriële ‘second life’ batterij­systeem ingehuldigd op de site van Umicore in Olen. Dit systeem bestaat uit 48 gebruikte batterijen.

Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

Een professionele jury, met vertegenwoordigers uit de top van het Belgische bedrijfsleven en de academische wereld, verkoos Kinepolis boven de andere finalisten Actief, Aertssen en Torfs.

Primeur: mobiele DC-unit toont mogelijkheden gelijkstroom

Voor het Europees project ENLEB ontwikkelde Hogeschool UC Leuven Limburg (UCLL R&E) een mobiele DC-Unit, die energie opwekt met zonnepanelen. Li-ion batterijen slaan overschotten op.

Oman Gas Company sluit nieuw vijfjarencontract met WideTech

Het gastransportbedrijf van Oman maakt gebruik van een geautomatiseerd gasrapportagesysteem, dat is ontwikkeld door het Waalse software bedrijf WideTech.

Solar Team wil WK winnen met zuinigere zonnewagen

Dit weekend start het wereldkampioenschap voor zonnewagens in het Australische Darwin. Het KU Leuven studententeam zal deelnemen met de BluePoint, de achtste zonnewagen.

Japan start zoektocht naar zwaartekrachtsgolven

De ondergrondse KAGRA-detector in Japan sluit zich met een Memorandum of Understanding (MoU) aan bij de twee Amerikaanse LIGO-detectoren en Italiaanse Virgo in Pisa.

Katoen Natie neemt Poolse warehouseactiviteiten van Nijhof-Wassink over

De overname geldt voor het logistiek centrum in het Poolse Kutno, waardoor Katoen Natie haar wereldwijde marktleiderpositie in de logistiek voor de (petro)chemische industrie verstevigd.

Willemen levert nieuwe Marokkaanse containerterminal op (+video)

Willemen Groep heeft in de haven van Tanger in Marokko een containerterminal opgeleverd voor APM Terminals. De gloednieuwe terminal heeft een jaarlijkse capaciteit van 3,3 miljoen teu.

AI verbetert veiligheid van autonome voertuigen

Ansys werkt samen met Edge Case Research aan de nieuwe generatie autonome voertuigen (AV) met state-of-the-art functionaliteiten voor gevarendetectie. Edge Case Research zal zijn op AI-gebaseerde systeem voor stresstests en risicoanalyse voor autonome voertuigen, in de AV-simulatieoplossing van Ansys integreren. >>

Partners