De toekomst van de maakindustrie in België - column

Columns & Blogs 27/05/2019 9:07:25

Een Belgisch weefgetouw produceert één op twee jeansbroeken. In bijna iedere nieuwe personenwagen zit Belgische technologie. Hoe verzekeren we de toekomst van ‘onze’ maakindustrie?

Lees hieronder verder   
Verwant

Bedrijven moeten stap zetten naar digitalisering - column

3D-reproducties: de juridische valkuilen (deel 2) - column

3D-reproducties en juridische valkuilen (deel 1) - column

Dilemma: to 3D print or not to 3D print ? - column

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Isolatie - Meer dan energiebesparing

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

woensdag 19 februari 2020

Nieuw in EPLAN Pro Panel 2.9 & Harness ProD 2.9

EPLAN Webinar

vrijdag 21 februari 2020

Workshop Industrial Security

Kortrijk, Wondelgem, Berchem en Diepenbeek

van 25/02/2020 tot 5/03/2020

Elektrisch voertuig: mobiele batterij of extra belasting net?

UGent Campus Kortrijk

dinsdag 25 februari 2020

Verbreed uw basiskennis over stoom

Spirax Sarco Gent en Westerlo

dinsdag 3 maart 2020

Tips & Tricks voor veilige werking stoominstallatie

Spirax Sarco Gent en Brasschaat

woensdag 4 maart 2020

Keuze van de redactie

(12/2) DEME Offshore en Herrenknecht bouwen samen onderzeese boor

(12/2) Winnaars Foreign Investment Trophy 2020 bekend gemaakt

(11/2) Air Products levert technologie voor Amerikaans waterstof tankstation

(10/2) Thor Park Genk wordt eerste Vlaamse regelluwe zone

(6/2) Additive manufacturing tilt robotica naar een hoger niveau

(5/2) DMVH beveiligt Real Time Location System voor ziekenhuizen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In 2012 lanceerde de Europese Commissie de doelstelling dat de (maak)industrie, ter ondersteuning van een gezond economisch weefsel, tegen 2020 een bijdrage van 20 % aan het Europese BBP zou leveren.

Eind 2018 haalde de EU28 al 16 % en telde Duitsland zelfs 23 %. Met 14 % bevindt België zich in de onderste tabelhelft. Daarmee scoren we weliswaar beter dan Nederland (12 %) en Frankrijk (11 %) maar laten we Zweden (15 %), Italië (17 %) en Polen (20 %) voorgaan.

We hebben heel wat troeven om van de maakindustrie een hoeksteen van onze economie te maken, op voorwaarde dat we een antwoord vinden op enkele grote uitdagingen. Als we die samen aanpakken, kunnen we zelfs in de ‘Champions League’ spelen.

Imago van de sector
Sociale onrust en de perceptie van het brede publiek spelen ons nog parten. Onlangs sprak ik STEM-jongeren toe en het clichébeeld van de vervuilende (maak)industrie, met zijn rokende schoorstenen, doemde spontaan op.

Met enkele filmpjes en afbeeldingen van moderne bedrijven bracht ik hen snel enkele nieuwe inzichten bij. Ook veel ouders denken zo. ‘Iemand met een beetje gezond verstand, laat zijn kind toch niet studeren om later in de ‘industrie’ te gaan werken, zeker?’

Voor wie nog mocht twijfelen, een opleiding in een STEM-richting biedt wel degelijk een heel mooie toekomst, ook in de industrie.

Competitiviteit
Dankzij maatregelen als de taxshift en indexsprong is de inhaalbeweging ingezet en verminderde de loonhandicap met onze buurlanden. Door deze historische handicaps, maar ook door de competitie met het Zuiden en Zuidoosten van Europa, moeten we nog steeds zwaar inzetten op de optimalisatie van onze productieprocessen.

Ondertussen bouwden we een voorsprong op, mede dankzij het menselijk kapitaal. De buurlanden zitten niet stil. Nederland lanceerde het Smart Industry programma 2018-2021.

Onlangs lanceerde de Duitse minister voor Economie Peter Altmaier een Nationaal Strategieplan 2030 met concrete ideeën om de industriebijdrage naar 25 % te trekken. Bij ons keurde de Vlaamse regering half maart het AI-impulsprogramma goed met een sterke klemtoon op de industrie.

Agoria, samen met Sirris, biedt zoekende bedrijven een leidraad. Met de Digital Journey Tracker faciliteren we de digitale transformatie. In combinatie met het MadeDifferent-programma tackelen we de transformatie-uitdagingen, met als finale beloning de ‘Factory of the Future’ (FoF) award.

Het FoF-verhaal krijgt nu een Europese dimensie. Terecht, want de cijfers die de 32 Factories of the Future voorleggen, spreken voor zich: productiedoorlooptijden daalden er met 50 %, de time-to-market van nieuwe producten is met 40 % gereduceerd, de productiviteit steeg de voorbije vier jaar nog eens met 25 %, het aantal productiefouten daalde met evenveel. Samen investeerden ze 850 miljoen euro. De tewerkstelling groeide er met 13 % en stuk voor stuk kenden ze een omzetstijging.

We hebben het allen enorm druk in deze hoogconjunctuur maar we mogen niet vergeten in te zetten op de transformaties die ons klaarstomen voor die boeiende toekomst. De zon schijnt. Hoog tijd om ons dak te repareren! <<
door Ben Van Roose, Head manufacturing Agoria

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

AB InBev investeerde 50 miljoen euro in nieuwe verpakkingslijn

Onlangs werd de nieuwe verpakkingslijn in de Hoegaarden brouwerij officieel in gebruik genomen in aanwezigheid van interim-premier Wilmès. Een investering van 50 miljoen euro voor AB InBev.

Eerste tewaterlating van nieuw onderzoeksschip RV Belgica

Het toekomstige Belgische onderzoeksschip werd onlangs voor het eerst te water gelaten vanuit de Spaanse scheepswerf Freire Shipyard in Vigo. De oplevering vindt plaats eind 2020.

IRE en SCK CEN gaan samen lutetium-177 produceren

Elk jaar wordt er bij ruim 8.500 Belgen prostaatkanker vastgesteld. Een veelbelovende behandeling is het gebruik van een therapeutisch radio-isotoop: lutetium-177 (Lu-177).

VDL Bus & Coach ontwikkelt nieuwe batterijpakketten

De Europese bussen van het bedrijf hebben ondertussen 50 miljoen elektrische kilometers afgelegd en met het nieuwe batterijpakket wordt het aanbod aan operatie- en systeem­oplossingen groter.

Wereldprimeur: succesvolle test met robot voor supermicrochirurgie

Onderzoekers van de Nederlandse TU/e lieten zien dat het veilig en uitvoerbaar is om bij de behandeling van lymfoedeem met behulp van de MUSA-robot lymfevaten aan te sluiten op bloedvaten.

UGent produceert duurzaam drinkwater op Galapagoseilanden

Biologen, wiskundigen en bio-ingenieurs van UGent werken samen met de lokale overheid en industrie om alle eilandbewoners te voorzien van drinkwater, zonder de natuur te schaden.

Hannover Messe 2020: verandering omzetten in groei

Met het hoofdthema industriële transformatie focust Hannover Messe 2020 zich op de mogelijkheden van innovatieve techno­logieën, meer en meer beschikbare data en groeiend klimaatbewustzijn.

Nieuwe BASF-fabriek voor batterijmaterialen voor elektrische voertuigen

BASF bouwt een nieuwe productielocatie voor batterijmaterialen in het Duitse Schwarzheide. Met deze investering wil het de Europese waardeketen voor elektrische voertuigen (EV) ondersteunen.

speedigus service: slijtvaste maatwerk-onderdelen

Om altijd snel de juiste glijlageroplossingen te kunnen leveren en te installeren, heeft igus meer dan 12.000 verschillende iglidur glijlagertypen gemaakt van tribo-polymeren in voorraad. Daarnaast produceert igus maatwerkcomponenten. Dit wordt bepaald door de motion plastics specialist op basis van de benodigde aantallen.

Partners