De toekomst van de maakindustrie in België - column

Columns & Blogs 27/05/2019 9:07:25

Een Belgisch weefgetouw produceert één op twee jeansbroeken. In bijna iedere nieuwe personenwagen zit Belgische technologie. Hoe verzekeren we de toekomst van ‘onze’ maakindustrie?

Lees hieronder verder   
Verwant

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In 2012 lanceerde de Europese Commissie de doelstelling dat de (maak)industrie, ter ondersteuning van een gezond economisch weefsel, tegen 2020 een bijdrage van 20 % aan het Europese BBP zou leveren.

Eind 2018 haalde de EU28 al 16 % en telde Duitsland zelfs 23 %. Met 14 % bevindt België zich in de onderste tabelhelft. Daarmee scoren we weliswaar beter dan Nederland (12 %) en Frankrijk (11 %) maar laten we Zweden (15 %), Italië (17 %) en Polen (20 %) voorgaan.

We hebben heel wat troeven om van de maakindustrie een hoeksteen van onze economie te maken, op voorwaarde dat we een antwoord vinden op enkele grote uitdagingen. Als we die samen aanpakken, kunnen we zelfs in de ‘Champions League’ spelen.

Imago van de sector
Sociale onrust en de perceptie van het brede publiek spelen ons nog parten. Onlangs sprak ik STEM-jongeren toe en het clichébeeld van de vervuilende (maak)industrie, met zijn rokende schoorstenen, doemde spontaan op.

Met enkele filmpjes en afbeeldingen van moderne bedrijven bracht ik hen snel enkele nieuwe inzichten bij. Ook veel ouders denken zo. ‘Iemand met een beetje gezond verstand, laat zijn kind toch niet studeren om later in de ‘industrie’ te gaan werken, zeker?’

Voor wie nog mocht twijfelen, een opleiding in een STEM-richting biedt wel degelijk een heel mooie toekomst, ook in de industrie.

Competitiviteit
Dankzij maatregelen als de taxshift en indexsprong is de inhaalbeweging ingezet en verminderde de loonhandicap met onze buurlanden. Door deze historische handicaps, maar ook door de competitie met het Zuiden en Zuidoosten van Europa, moeten we nog steeds zwaar inzetten op de optimalisatie van onze productieprocessen.

Ondertussen bouwden we een voorsprong op, mede dankzij het menselijk kapitaal. De buurlanden zitten niet stil. Nederland lanceerde het Smart Industry programma 2018-2021.

Onlangs lanceerde de Duitse minister voor Economie Peter Altmaier een Nationaal Strategieplan 2030 met concrete ideeën om de industriebijdrage naar 25 % te trekken. Bij ons keurde de Vlaamse regering half maart het AI-impulsprogramma goed met een sterke klemtoon op de industrie.

Agoria, samen met Sirris, biedt zoekende bedrijven een leidraad. Met de Digital Journey Tracker faciliteren we de digitale transformatie. In combinatie met het MadeDifferent-programma tackelen we de transformatie-uitdagingen, met als finale beloning de ‘Factory of the Future’ (FoF) award.

Het FoF-verhaal krijgt nu een Europese dimensie. Terecht, want de cijfers die de 32 Factories of the Future voorleggen, spreken voor zich: productiedoorlooptijden daalden er met 50 %, de time-to-market van nieuwe producten is met 40 % gereduceerd, de productiviteit steeg de voorbije vier jaar nog eens met 25 %, het aantal productiefouten daalde met evenveel. Samen investeerden ze 850 miljoen euro. De tewerkstelling groeide er met 13 % en stuk voor stuk kenden ze een omzetstijging.

We hebben het allen enorm druk in deze hoogconjunctuur maar we mogen niet vergeten in te zetten op de transformaties die ons klaarstomen voor die boeiende toekomst. De zon schijnt. Hoog tijd om ons dak te repareren! <<
door Ben Van Roose, Head manufacturing Agoria

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Binnenschepen ingezet voor transport onderdelen en afgewerkte producten

Honda is van start gegaan met de aanvoer van containers via binnenschepen vanuit de haven van Antwerpen naar Gent, waarmee het bedrijf inzet op 'groen' en duurzaam transport.

MIVB test zelfrijdende pendelbusjes

De openbare vervoersmaatschappij MIVB test sinds kort elektrische zelfrijdende pendelbusjes in het Woluwepark in Brussel. De reizigers kunnen deze gratis gebruiken vanaf eind juni.

Nieuwe Southco thread-in veerbelaste plunjer voor dunne panelen - techniek

Southco heeft zijn lijn veerbelaste plunjers uitgebreid met een nieuwe thread-in uitvoering die snelle installatie en verwijdering door dunne panelen in krappe ruimtes mogelijk maakt.

Antwerpse EuroPilot Center koopt nieuwe vluchtsimulator

Het Antwerpse EuroPilot Center, een Approved Training Organization (ATO), schafte een ALSIM AL42FSTD vluchtsimulator aan, die in hun nieuwe Integrated Airline Career Program ingezet zal worden.

Elma overgenomen door Hydac-groep

Hydac verwerft de aandelen van Elma. en Elro en wordt de nieuwe eigenaar van beide bedrijven. Het bedrijf verstevigt door deze overname haar positie als totaalleverancier in aandrijftechniek

Investering in hightech proefveldbemester

Inagro test de werking van nieuwe, gerecycleerde meststoffen uit. Een speciaal daarvoor ontwikkelde proefveldbemester maakt het mogelijk om deze complexe bemestingsproeven uit te voeren.

RS Components biedt Bluetooth IoT-ontwikkelingskit aan

RS Components biedt nu de Bluetooth Low Energy IoT-ontwikkelingskit (B-IDK) van ON Semiconductor aan. Het modulaire platform is gebaseerd op de System-on-Chip (SoC) met Bluetooth Low Energy met het laagste energieverbruik op de markt, en is zeer geschikt voor ontwerpers die IoT-toepassingen ontwikkelen. >>

Partners