Meer jus voor Antwerpse zonneboot (+fotoreportage)

De vernieuwde UAntwerp Solar Boat werd in het Kattendijkdok aan het Antwerpse Havenhuis te water gelaten. De zonneboot kreeg een update, wat tot een krachtigere boot leidde.

Trefwoorden: #Deme, #fotovoltaïsch, #marine, #UAntwerp Solar Boat Team, #Umicoire, #Universiteit Antwerpen

Lees verder

research

ENGINEERINGNET.BE - Begin juli trekt het UAntwerp Solar Boat Team met zijn zonneboot naar Monaco om er deel te nemen aan de Solar & Energy Boat Challenge in de Royal Yacht Club.

De boot kreeg opnieuw een upgrade in het atelier op Campus Groenenborger. Niet alleen werd het gewicht naar beneden gehaald (de romp weegt nu nog 70 kg), maar ook de power kreeg een boost.

Sunbeam Systems leverde twaalf nieuwe zonnepanelen van 0,5 m² en 120 W elk die op het dek gekleefd werden. Samen goed voor 1.440 W. Wannes Van Elsacker, bachelor student elektro-mechanica: “Vorige keer hadden de cellen een rendement van 16%. De nieuwe halen 24,8%. 40% meer ‘jus’.”

Nieuw zijn de hydrofoils. Deze draagvleugeltjes onder de boot moeten het vaartuig lift geven en dus snelheid. Hans Huybrechts, 3e BA elektro-mechanica: “Blijkbaar hadden we ze niet onmiddellijk correct gedimensioneerd om mechanisch verstelbaar te zijn, maar nu hebben we gekozen om ze onder een vaste hoek te zetten. We komen iets minder snel uit het water, maar op kruissnelheid (zo’n 15 km/u) zit het goed.” Naar verluidt haalt men vandaag hoogstens 27 km/u maar 30 km/u en meer in de sprint races lonken.

Op de motor kan het team drie verschillende aluminium propellers zetten. Eén voor elk wedstrijdonderdeel: de uithoudings-, de slalom- en de sprintrace. Sponsors van dit project zijn o.a. Umicore, Deme, Enersys, Eriks, SW, N14 Creative Engineering, Numeca, Sunbream Systems, Siemens, ...

Volgend jaar wordt na drie jaar racen de romp vernieuwd. Het wedstrijdreglement laat ondertussen vaartuigen toe van 8 m in de plaats van 6 m.


(foto’s: LDS)

Het UAntwerp Solar Boat Team bestaat uit acht studenten uit het derde bachelor en twee studenten uit het masterjaar van de Faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen van de Universiteit Antwerpen.