Meer jus voor Antwerpse zonneboot (+fotoreportage)

Onderzoek & Wetenschap 17/05/2019 10:05:11

De vernieuwde UAntwerp Solar Boat werd in het Kattendijkdok aan het Antwerpse Havenhuis te water gelaten. De zonneboot kreeg een update, wat tot een krachtigere boot leidde.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nieuwe Southco thread-in veerbelaste plunjer voor dunne panelen - techniek

Omron introduceert E2E NEXT-serie benaderingsschakelaars - techniek

Eeuweling Niko is Factory of the Future - artikel

6 nieuwe tech start-ups opgenomen in imec.istart programma

Met Beckhoff naar Industrie 4.0 - advertorial

Autec lanceert Compact radiografische zender - techniek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Begin juli trekt het UAntwerp Solar Boat Team met zijn zonneboot naar Monaco om er deel te nemen aan de Solar & Energy Boat Challenge in de Royal Yacht Club.

De boot kreeg opnieuw een upgrade in het atelier op Campus Groenenborger. Niet alleen werd het gewicht naar beneden gehaald (de romp weegt nu nog 70 kg), maar ook de power kreeg een boost.

Sunbeam Systems leverde twaalf nieuwe zonnepanelen van 0,5 m² en 120 W elk die op het dek gekleefd werden. Samen goed voor 1.440 W. Wannes Van Elsacker, bachelor student elektro-mechanica: “Vorige keer hadden de cellen een rendement van 16%. De nieuwe halen 24,8%. 40% meer ‘jus’.”

Nieuw zijn de hydrofoils. Deze draagvleugeltjes onder de boot moeten het vaartuig lift geven en dus snelheid. Hans Huybrechts, 3e BA elektro-mechanica: “Blijkbaar hadden we ze niet onmiddellijk correct gedimensioneerd om mechanisch verstelbaar te zijn, maar nu hebben we gekozen om ze onder een vaste hoek te zetten. We komen iets minder snel uit het water, maar op kruissnelheid (zo’n 15 km/u) zit het goed.” Naar verluidt haalt men vandaag hoogstens 27 km/u maar 30 km/u en meer in de sprint races lonken.

Op de motor kan het team drie verschillende aluminium propellers zetten. Eén voor elk wedstrijdonderdeel: de uithoudings-, de slalom- en de sprintrace. Sponsors van dit project zijn o.a. Umicore, Deme, Enersys, Eriks, SW, N14 Creative Engineering, Numeca, Sunbream Systems, Siemens, ...

Volgend jaar wordt na drie jaar racen de romp vernieuwd. Het wedstrijdreglement laat ondertussen vaartuigen toe van 8 m in de plaats van 6 m. << (Luc De Smet) (foto’s: LDS)

Het UAntwerp Solar Boat Team bestaat uit acht studenten uit het derde bachelor en twee studenten uit het masterjaar van de Faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen van de Universiteit Antwerpen. <<


Foto-impressie: (© LDS)
(klik op de foto voor een grotere weergave)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Binnenschepen ingezet voor transport onderdelen en afgewerkte producten

Honda is van start gegaan met de aanvoer van containers via binnenschepen vanuit de haven van Antwerpen naar Gent, waarmee het bedrijf inzet op 'groen' en duurzaam transport.

MIVB test zelfrijdende pendelbusjes

De openbare vervoersmaatschappij MIVB test sinds kort elektrische zelfrijdende pendelbusjes in het Woluwepark in Brussel. De reizigers kunnen deze gratis gebruiken vanaf eind juni.

Nieuwe Southco thread-in veerbelaste plunjer voor dunne panelen - techniek

Southco heeft zijn lijn veerbelaste plunjers uitgebreid met een nieuwe thread-in uitvoering die snelle installatie en verwijdering door dunne panelen in krappe ruimtes mogelijk maakt.

Antwerpse EuroPilot Center koopt nieuwe vluchtsimulator

Het Antwerpse EuroPilot Center, een Approved Training Organization (ATO), schafte een ALSIM AL42FSTD vluchtsimulator aan, die in hun nieuwe Integrated Airline Career Program ingezet zal worden.

Elma overgenomen door Hydac-groep

Hydac verwerft de aandelen van Elma. en Elro en wordt de nieuwe eigenaar van beide bedrijven. Het bedrijf verstevigt door deze overname haar positie als totaalleverancier in aandrijftechniek

Investering in hightech proefveldbemester

Inagro test de werking van nieuwe, gerecycleerde meststoffen uit. Een speciaal daarvoor ontwikkelde proefveldbemester maakt het mogelijk om deze complexe bemestingsproeven uit te voeren.

RS Components biedt Bluetooth IoT-ontwikkelingskit aan

RS Components biedt nu de Bluetooth Low Energy IoT-ontwikkelingskit (B-IDK) van ON Semiconductor aan. Het modulaire platform is gebaseerd op de System-on-Chip (SoC) met Bluetooth Low Energy met het laagste energieverbruik op de markt, en is zeer geschikt voor ontwerpers die IoT-toepassingen ontwikkelen. >>

Partners