Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

Bedrijfsnieuws 14/05/2019 15:07:37

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Lees hieronder verder   
Verwant

Opening state-of-the-art afzaklijn voor BASF

Katoen Natie neemt Poolse warehouseactiviteiten van Nijhof-Wassink over

Willemen levert nieuwe Marokkaanse containerterminal op (+video)

North Sea Port breidt spooraanbod uit met 12 nieuwe spoorbestemmingen

DHL Express en Blue Line Logistics testen stadslogistiek over waterweg

Nieuwe Gentse innovatieve zone focust op binnenvaart

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Infoavond 3D-print voor matrijzen

Thomas More - Sint-Katelijne-Waver

dinsdag 22 oktober 2019

Parts2Clean

Messe Stuttgart

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Configuratie en calculatie van laagspanningsverdeelborden

Rittal Lokeren

dinsdag 22 oktober 2019

Rockwell Automation Teched Emea

München - Duitsland

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Basic of CE marking

Pilz Academy - Gent

dinsdag 22 oktober 2019

Empack

Nekkerhal Mechelen

van 23/10/2019 tot 24/10/2019

Keuze van de redactie

(17/10) Belgische zonnewagen wordt wereldkampioen

(16/10) Technologiebedrijf Rombit trekt nieuwe investeerders aan

(15/10) Verhaert investeert in AI gestuurde robots

(14/10) Sirris heeft 4.0 Pilot Factory ontwikkeld

(9/10) Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

(9/10) Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Lijn en Brussels Airport Company willen in 2021 een autonoom rijdende pendeldienst lanceren tussen de luchthaventerminal en de cargo bedrijvenzone en parkeerterreinen.

In het buitenland rijden voertuigen zonder chauffeur voornamelijk in een eigen bedding. Op Brussels Airport is het uiteindelijke doel dat de zelfrijdende shuttle autonoom door gemengd verkeer navigeert.

De zelfrijdende elektrische bus volgt virtuele routes waarbij deze continu zijn positie berekent. Afwijkingen ten opzichte van de geplande route worden gecorrigeerd op basis van artificiële referentiepunten. De voertuigen beschikken daarnaast over sensoren om andere objecten in de omgeving te detecteren.

Als de zelfrijdende elektrische busjes verkeersveilig, duurzaam en flexibel inzetbaar blijken, kunnen ze op regelmatige tijdstippen op en neer rijden tussen de verschillende punten. De shuttle zal rijden met een snelheid van gemiddeld 20 kilometer per uur op een kort, vast traject dat uitgerust is met magneten en sensoren.

De magneten bevinden zich in de grond en dienen als bakens om de weg aan te duiden. De sensoren zijn ingebouwd om andere objecten in de omgeving te detecteren.

Lokaal kunnen aanpassingen nodig zijn om de verkeerscomplexiteit te verlagen. Er is geen aparte bedding nodig, want het busje deelt de weg gewoon met ander verkeer.

De proefritten dit jaar op de terreinen van constructeur 2getthere in Utrecht dienen om de technologie te testen. Op basis van de resultaten wordt de technologie verder ontwikkeld.

In de loop van 2020 vinden langere testen plaats, zonder reizigers, maar met een steward aan boord, in gemengd verkeer op de Brucargo bedrijvenzone. Doel is om de werking van de bus uit te proberen in alle weersomstandigheden en verkeerssituaties.

Als deze testen positief verlopen, kan het reizigerssysteem verder uitgebouwd worden. Ook worden dan de dispatchcentrale, halte interfaces en laadstations toegevoegd. Dan is het doel om zonder steward aan boord, maar met opvolging vanuit een dispatching te rijden. << (Lydia Heida) (foto: De Lijn)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Rittal pakt uit met nieuwe NEMA 3R/4 koelunits - techniek

Koeltechnologie voor buitentoepassingen moet altijd betrouwbaar werken, zelfs bij extreme hitte en koude of in vochtige en stoffige omstandigheden. Maar de eisen zijn nog hoger.

Orsi Academy wint Europese RegioStar Award

Dit opleidingscentrum voor robotchirurgie bevat de nieuwste technologie en trekt zo'n 3.500 chirurgen uit de hele wereld per jaar. De prijs garandeert uitbouw van technologie in het centrum.

Onderzoek: microben halen methaan en ammonium uit zeebodem

De Radboud Universiteit en de Universiteit Utrecht krijgen een ERC-subsidie van 7,6 miljoen euro om te onderzoeken hoe micro-organismen methaan en ammonium uit de zeebodem halen.

Technologiebedrijf Rombit trekt nieuwe investeerders aan

Tijdens de tweede kapitaalverhoging van Rombit zijn Vic Swerts, InvestLink en enkele Belgische industriëlen toegetreden. In totaal werd bij alle partijen 10 miljoen euro opgehaald.

Lancering digitale marktplaats voor afgedankt elektro op werkplek

Recupel lanceert Smartloop, een digitale marktplaats voor het afgedankte elektro van bedrijven en organisaties die vraag en aanbod bij elkaar brengt.

Verhaert investeert in AI gestuurde robots

VLAIO heeft een subsidie toegekend aan Verhaert voor een nieuw technologieplatform, waardoor Vlaamse ondernemingen versneld AI gestuurde robotsystemen kunnen ontwikkelen.

ifm evolueert van sensorenleverancier naar IT-servicebedrijf - advertorial

ifm electronic, dat van start ging met inductieve naderingsschakelaars voor het direct aansturen van een ‘relais’, telt nu 23 verschillende productlijnen en bestaat een halve eeuw.

Armstrong dekt 40% van energieverbruik met zonne-energie

Familiebedrijf Armstrong International liet onlangs 909 fotovoltaïsche panelen op zijn site in het industriepark Hauts-Sarts te Herstal installeren. Dauvister stond in voor de installatie.

Schubert & Salzer lanceert stoomkoeler 5090

De voordelen van het schijfklepsysteem voor stoomconditionering worden met de stoomkoeler type 5090 gecombineerd. Operatoren profiteren van een hoge afdichting, minder slijtage en geoptimaliseerde stoomcontrole. De stoomkoeler regelt de vereiste hoeveelheid injectiewater voor het koelen van stoom tot de gewenste stoom temperatuur. >>

Partners