Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

Bedrijfsnieuws 14/05/2019 15:07:37

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Lees hieronder verder   
Verwant

Datagestuurde logistieke oplossing voor transportsector

Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

Geen CO2-uitstoot meer op Brussels Airport tegen 2050

Picanol zet LNG-trucks in voor containertransport

Port of Antwerp en UAntwerpen leggen innovatieve asfaltweg aan

Tankopslagbedrijf Standic vestigt zich in Antwerpse haven

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(1/7) Onderzoek: wagenziekte voorkomen in zelfrijdende auto’s

(1/7) Antwerpen schakelt Arcadis in om klimaatambities waar te maken

(26/6) Port of Antwerp en UAntwerpen leggen innovatieve asfaltweg aan

(26/6) Haven van Oostende organiseert Waterstofdagen

(24/6) Tankopslagbedrijf Standic vestigt zich in Antwerpse haven

(24/6) ENGIE verhoogt vermogen centrale van Coo-Trois-Ponts

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Lijn en Brussels Airport Company willen in 2021 een autonoom rijdende pendeldienst lanceren tussen de luchthaventerminal en de cargo bedrijvenzone en parkeerterreinen.

In het buitenland rijden voertuigen zonder chauffeur voornamelijk in een eigen bedding. Op Brussels Airport is het uiteindelijke doel dat de zelfrijdende shuttle autonoom door gemengd verkeer navigeert.

De zelfrijdende elektrische bus volgt virtuele routes waarbij deze continu zijn positie berekent. Afwijkingen ten opzichte van de geplande route worden gecorrigeerd op basis van artificiële referentiepunten. De voertuigen beschikken daarnaast over sensoren om andere objecten in de omgeving te detecteren.

Als de zelfrijdende elektrische busjes verkeersveilig, duurzaam en flexibel inzetbaar blijken, kunnen ze op regelmatige tijdstippen op en neer rijden tussen de verschillende punten. De shuttle zal rijden met een snelheid van gemiddeld 20 kilometer per uur op een kort, vast traject dat uitgerust is met magneten en sensoren.

De magneten bevinden zich in de grond en dienen als bakens om de weg aan te duiden. De sensoren zijn ingebouwd om andere objecten in de omgeving te detecteren.

Lokaal kunnen aanpassingen nodig zijn om de verkeerscomplexiteit te verlagen. Er is geen aparte bedding nodig, want het busje deelt de weg gewoon met ander verkeer.

De proefritten dit jaar op de terreinen van constructeur 2getthere in Utrecht dienen om de technologie te testen. Op basis van de resultaten wordt de technologie verder ontwikkeld.

In de loop van 2020 vinden langere testen plaats, zonder reizigers, maar met een steward aan boord, in gemengd verkeer op de Brucargo bedrijvenzone. Doel is om de werking van de bus uit te proberen in alle weersomstandigheden en verkeerssituaties.

Als deze testen positief verlopen, kan het reizigerssysteem verder uitgebouwd worden. Ook worden dan de dispatchcentrale, halte interfaces en laadstations toegevoegd. Dan is het doel om zonder steward aan boord, maar met opvolging vanuit een dispatching te rijden. << (Lydia Heida) (foto: De Lijn)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

ACE visco-elastische stootdempers voor noodstops - techniek

ACE Stoßdämpfer introduceert visco-elastische stootdempers en breidt zijn assortiment veiligheids­producten uit. Deze biedt de zware industrie duurzame oplossingen voor nood­stop­toepas­singen.

Meer elektriciteit van zonneparken op net mogelijk met slimme regelaar

Liander, TU Eindhoven en DNV GL onderzochten de mogelijkheden van een slimme regelaar op een groot zonnepark in Noordwolde (Nederland). Ze kunnen zo meer elektra aan het energienet leveren.

Cybersecuritybedrijf Sweepatic haalt 1 miljoen euro op

Sweepatic is een cybersecurity reconnaissance platform dat internet facing assets monitort om bedrijven te beschermen tegen cyberaanvallen. Het bedrijf haalde onlangs 1 miljoen euro op.

Proefproject met dynamische verlichting op Veurnse Suikersite

Netbedrijf Fluvius, de stad Veurne en WVI starten vanaf juli 2019 een proefproject waarmee ze de impact van openbare verlichting op de plaatselijke fauna onderzoeken.

Datagestuurde logistieke oplossing voor transportsector

DigiTrans, de recentste spin-off van de UAntwerpen en imec, lanceert een innovatieve technologie waarmee de volledige logistieke sector optimaal van alle beschikbare gegevens kan profiteren.

Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

De eerste Europese hyperloop is nu compleet met alle kernelementen, waaronder de hyperloop baanwisseltechnologie. Dit brengt een duurzaam alternatief voor korte afstandsvluchten dichterbij.

Vlaams Onderzoeksprogramma kunstmatige intelligentie goedgekeurd

Het nieuwe beleidsplan omvat een jaarlijks budget van 32 miljoen euro, waarvan 12 miljoen euro voorzien wordt voor het onderdeel top strategisch basisonderzoek.

Antwerpse haven krijgt één van de grootste propaantanks in Europa

Oiltanking Antwerp Gas Terminal gunt een EPC-contract aan het consortium van Geldof en BAM Contractors voor de bouw van een gekoelde opslagtank van 135.000 m³ in de haven van Antwerpen.

SIMATIC PCS neo: nieuwe normen voor procesautomatisering

Siemens stelt nieuwe normen in de procesautomatisering en presenteerde op de Hannover Messe 2019 een innovatief, webbased Process Control System voor alle industrieën. SIMATIC PCS neo is gloednieuwe systeemsoftware die bedrijven in de procesindustrie unieke mogelijkheden biedt in het tijdperk van digitalisering. >>

Partners