Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

Bedrijfsnieuws 14/05/2019 15:07:37

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Lees hieronder verder   
Verwant

Lancering eerste slimme mobiliteits-ecosysteem

Volvo Cars verlaagt logistieke CO2-uitstoot met treintransport

VIL ontwikkelt deelplatform voor logistieke assets en gebouwen

Introductie slim parkeersysteem op Corda Campus

TU/e maakt logistieke robots slimmer

680.000 euro steun voor nieuw productieproces Volvo

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Migratie van EPLAN 5 naar EPLAN Electric P8

EPLAN Webinar

vrijdag 17 april 2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Herentals

dinsdag 21 april 2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Cursus: stoom in theorie en praktijk

Armstrong - Herstal

vrijdag 24 april 2020

Webinar Lock out Tag out

Pilz Webinar

vrijdag 24 april 2020

Keuze van de redactie

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

(12/3) UAntwerpen leidt Europees onderzoek naar Corona

(11/3) Microgenerator van nanodraden vervangt batterij

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Lijn en Brussels Airport Company willen in 2021 een autonoom rijdende pendeldienst lanceren tussen de luchthaventerminal en de cargo bedrijvenzone en parkeerterreinen.

In het buitenland rijden voertuigen zonder chauffeur voornamelijk in een eigen bedding. Op Brussels Airport is het uiteindelijke doel dat de zelfrijdende shuttle autonoom door gemengd verkeer navigeert.

De zelfrijdende elektrische bus volgt virtuele routes waarbij deze continu zijn positie berekent. Afwijkingen ten opzichte van de geplande route worden gecorrigeerd op basis van artificiële referentiepunten. De voertuigen beschikken daarnaast over sensoren om andere objecten in de omgeving te detecteren.

Als de zelfrijdende elektrische busjes verkeersveilig, duurzaam en flexibel inzetbaar blijken, kunnen ze op regelmatige tijdstippen op en neer rijden tussen de verschillende punten. De shuttle zal rijden met een snelheid van gemiddeld 20 kilometer per uur op een kort, vast traject dat uitgerust is met magneten en sensoren.

De magneten bevinden zich in de grond en dienen als bakens om de weg aan te duiden. De sensoren zijn ingebouwd om andere objecten in de omgeving te detecteren.

Lokaal kunnen aanpassingen nodig zijn om de verkeerscomplexiteit te verlagen. Er is geen aparte bedding nodig, want het busje deelt de weg gewoon met ander verkeer.

De proefritten dit jaar op de terreinen van constructeur 2getthere in Utrecht dienen om de technologie te testen. Op basis van de resultaten wordt de technologie verder ontwikkeld.

In de loop van 2020 vinden langere testen plaats, zonder reizigers, maar met een steward aan boord, in gemengd verkeer op de Brucargo bedrijvenzone. Doel is om de werking van de bus uit te proberen in alle weersomstandigheden en verkeerssituaties.

Als deze testen positief verlopen, kan het reizigerssysteem verder uitgebouwd worden. Ook worden dan de dispatchcentrale, halte interfaces en laadstations toegevoegd. Dan is het doel om zonder steward aan boord, maar met opvolging vanuit een dispatching te rijden. << (Lydia Heida) (foto: De Lijn)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Met waterstof de lucht in voor zero-emission - column

De ‘Green Deal’ heeft ook bij technologen in de lucht- en ruimtevaart al heel wat stof doen opwaaien. Is luchtvaart zonder emissie mogelijk? Europa legt de lat erg hoog.

Guy Verstraeten nieuwe directeur ICS-divisie van SPIE

Bruno Borremans, die deze functie twee jaar lang uitoefende, gaf op 16 maart laatstleden de fakkel door aan Guy Verstraeten als directeur van de divisie ICS bij SPIE Belgium.

Explosieve toename cyberzwendel rond Coronavirus

SophosLabs, het onderzoekslab van Sophos, concludeert dat door het gebruik van ‘COVID-19’ en ‘coronavirus’ in domeinnamen het aantal spam, phishing-aanvallen en malware omhoog is geschoten.

Hannover Messe 2020 geannuleerd wegens coronavirus

Vandaag viel in onze mailbox het bericht binnen dat de corona-pandemie geleid heeft tot de annulering van de Hannover Messe. We willen de preview die we hierover reeds maakten niet weerhouden.

Investeringsronde van 14 miljoen euro voor miDiagnostics

Imec spin-off miDiagnostics, die silicium-gebaseerde chiptechnologie gebruikt om snelle en betrouwbare testen rechtstreeks naar patiënt en arts te brengen, haalde onlangs 14 miljoen euro op.

Corona als bron van inspiratie

Er gaat heel wat design en engineering om Covid-19: 3D-prints van ventielen, gelaatsschermen, beademingstoestellen, ... Vaak betreft het een fablab-gebeuren en gratis creativiteit.

COVID-19 houdt bouw SeaMade offshore-windpark nog niet tegen

Gisteren zijn de eerste 6 torendelen voor het SeaMade offshore windpark aangekomen in de haven van Oostende. Deze onderdelen werden geproduceerd in Noord-Spanje.

Building Information Modeling versus Building Information Management

De toenemende digitalisering is een feit. De bouwwereld wordt overspoeld met talloze initiatieven die deze digitalisering ondersteunen. BIM is één van de belangrijkste voor de bouwwereld.

Lybover investeert extra in 3D-scanning

De Lybover groep zet volop in op de technologie van 3D-scanning met extra investeringen. De uitgebreide ervaring van van 80 engineers in engineering, project management, productie en montage in combinatie met 3D-scanning en engineering heeft een enorme impact op tijd, kost en veiligheid. 3D-scans vormen de basis voor de engineering van hun projecten.

Partners