Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

Economie 13/05/2019 12:21:25

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Havens investeren samen 8 miljoen euro om vrachtvervoer van de weg te halen en te verschuiven naar de binnenvaart of het spoor.

Lees hieronder verder   
Verwant

Suez en Renewi testen klimaatbewuste afvalinzameling

Deeleconomie nog niet gewenst in transportsector

Navitrans gaat verder onder Canadese vlag

AB InBev investeerde 50 miljoen euro in nieuwe verpakkingslijn

Vastgoed joint venture bouwt krachtigste zonnedak ter wereld

Nieuw project onderzoekt waterstof voor intern bedrijfstransport

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Verbreed uw basiskennis over stoom

Spirax Sarco Gent en Westerlo

dinsdag 3 maart 2020

Tips & Tricks voor veilige werking stoominstallatie

Spirax Sarco Gent en Brasschaat

woensdag 4 maart 2020

100.000 ingrijpende energetische renovaties per jaar realiseren

(studiedag) Sint-Niklaas

donderdag 5 maart 2020

Haal het meeste uit uw ketelhuis

Spirax Sarco Gent en Westerlo

donderdag 5 maart 2020

INE (Indumation Network Event)

Brabanthal Leuven

donderdag 5 maart 2020

Wordt vakbekwaam persoon stoominstallatie

Spirax Sarco Westerlo

dinsdag 10 maart 2020

Keuze van de redactie

(25/2) 8,4 miljoen euro voor nieuwe immuno-therapeutische kankerbehandeling

(24/2) Scale-up Turbulent ontwikkelde revolutionaire micro-waterkrachtcentrale

(19/2) Start-ups scoren beter op gebied van jobcreatie en investeringen

(19/2) Vier nieuwe Vlaamse Fabrieken van de Toekomst bekroond

(18/2) Aquafin gaat energie leveren uit afvalwater

(17/2) ITMA 2019: Geen schering en inslag - artikel

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De stilstand, veroorzaakt door files, weegt op de Vlaamse Havens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent, die goederen vlot moeten kunnen versluizen naar het hinterland.

Op dit ogenblik verloopt het meeste containertransport tussen de havens en het hinterland nog steeds met vrachtwagens. De vrachtvolumes zijn vaak te versnipperd om alternatieven zoals de binnenvaart of het goederenspoor concurrentieel te maken. Een enkele vracht volstaat vaak niet om een volledig binnenschip of een hele goederentrein te vullen, waardoor transporteurs dan maar naar de vrachtwagen grijpen. Met als gevolg nog meer drukte op onze verzadigde wegen.

Voor elke euro die de Vlaamse Havenbesturen investeren in een innovatieve maatregel om goederen te bundelen, legt Vlaanderen er een euro naast. Samen voorzien ze zo 8 miljoen euro voor gerichte maatregelen die vrachtvolumes efficiënt bundelen, zodat er voldoende massa verzameld wordt om vervoer via een binnenschip of een goederentrein echt efficiënt en concurrentieel te maken. Daarbij worden ook vrachten van concurrerende bedrijven gebundeld.

Het luik spoor is helemaal nieuw. De bedoeling is om 5% van het havengerelateerd vrachtvervoer van de weg naar het spoor te brengen. Dat kan lukken door al het internationaal vervoer vertrekkend of aankomend in een Vlaamse Haven te concentreren op één punt. Zo ontstaat er een efficiënter netwerk en verlaagt de kostprijs. << (Guy Leysen) (foto: Havenbedrijf Antwerpen)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Betere beeldschermkwaliteit met milieuvriendelijke kwantumdots

UGent spin-off QustomDot is pionier in de ontwikkeling van milieuvriendelijke kwantumdots, innovatieve materialen die het kleurengamma en de energie-efficiëntie van beeldschermen verbeteren.

Motoren Francoys heeft Pump Fleet Services overgenomen

Zowel Motoren Francoys uit Melle als Pump Fleet Services uit Geraardsbergen zijn gespecialiseerd in elektrische aandrijvingen en pompen. ‘The Rotating Company’ wordt de naam van de holding.

Techni-Mat legt focus op infra & ruwbouw

De eerste editie van Techni-Mat wordt op 25 en 26 maart in Kortrijk Xpo georganiseerd en belooft een kennisevenement voor professionals uit de branches infra en ruwbouw te worden.

Toekomstvisie over artificiële intelligentie volgens Europese Commissie

De Europese Commissie presenteerde onlangs een toekomstvisie over artificiële intelligentie. Er is actie nodig zich op de Al wereldkaart te zetten, maar te veel aan regelgeving is niet goed.

Wim Sarens: “Een lift van 40.000 ton is perfect mogelijk” - topingenieur

“Ik heb nooit gewerkt als échte ingenieur maar mijn karakter en persoon zijn daarin wel gekneed. Die basis blijft heel relevant”, zegt Wim Sarens (40), CEO bij het gelijknamige kraanbedrijf.

Gimv verwerft meerderheidsbelang in Duitse Köberl Group

Samen met de 2 bedrijfsleiders, die een minderheidsbelang behouden, zal Gimv de specialist in facility management en bouwtechnische installatiediensten, ondersteunen in hun duurzame groei.

Scale-up Turbulent ontwikkelde revolutionaire micro-waterkrachtcentrale

De micro-water­kracht­centrale kan stroom opwekken uit rivieren en waterlopen met een hoogteverschil tussen 1,5 meter en 5 meter. Een oplossing voor afgelegen gebieden met nauwelijks energie.

Reeds 150 exposanten bevestigden deelname aan StocExpo 2020

StocExpo 2020, van 10-12 maart in Ahoy Rotterdam, biedt een platform aan exposanten om hun nieuwste innovaties en ontwikkelingen te presenteren aan hun collega-professionals en besluitnemers

Master Builders Solutions lanceert innovatieve Ucrete CS

Sinds begin 2020 wordt het Ucrete-vloersysteem van Master Builders Solutions geïntroduceerd. Dit systeem bestaat uit vloersystemen met een uitgebreid kleurenpalet, onder meer met pasteltinten, voor esthetische industriële vloeren. Het heeft een verbeterde weerstand tegen chemische verkleuring en UV-licht. >>

Partners