Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

Economie 13/05/2019 12:21:25

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Havens investeren samen 8 miljoen euro om vrachtvervoer van de weg te halen en te verschuiven naar de binnenvaart of het spoor.

Lees hieronder verder   
Verwant

Luminex en Sioen winnen Leeuw van de Export 2019

Spoorvrachtoperator Lineas verdubbelt Antwerpse spoorcapaciteit

Nieuwe fabriek Europal Packaging klaar voor Industrie 4.0

Resultaten testproject autonoom varen voorgesteld

Terminaloperator BCTN neemt North Sea Port op in netwerk

Connected Transport gedurende 12 weken getest

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Postgraduaat Coöperatief ondernemen en management

Leuven

van 20/09/2019 tot 20/12/2019

Studiedag Energie-efficiëntie

Vlaams Parlement - Brussel

vrijdag 20 september 2019

Webinar: 7 innovatieve veiligheids­oplossingen

Pilz Webinar

vrijdag 20 september 2019

Overdrukbeveiliging in de procesindustrie en veiligheidskleppen

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 23/09/2019 tot 26/09/2019

46ste Hogere Cursus Akoestiek

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 23/09/2019 tot 17/02/2020

Plat dak specialist editie 2019

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 24/09/2019 tot 24/09/2020

Keuze van de redactie

(17/9) ArcelorMittal Gent installeerde grootste Belgische zonnedak

(17/9) umati showcase op EMO: nieuwe machinetaalstandaard

(11/9) Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

(11/9) Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

(10/9) Werkgevers plannen personeelsuitbreiding in vierde kwartaal

(9/9) 2.640 zonnepanelen voor spaarbekkencentrale in Coo

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De stilstand, veroorzaakt door files, weegt op de Vlaamse Havens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent, die goederen vlot moeten kunnen versluizen naar het hinterland.

Op dit ogenblik verloopt het meeste containertransport tussen de havens en het hinterland nog steeds met vrachtwagens. De vrachtvolumes zijn vaak te versnipperd om alternatieven zoals de binnenvaart of het goederenspoor concurrentieel te maken. Een enkele vracht volstaat vaak niet om een volledig binnenschip of een hele goederentrein te vullen, waardoor transporteurs dan maar naar de vrachtwagen grijpen. Met als gevolg nog meer drukte op onze verzadigde wegen.

Voor elke euro die de Vlaamse Havenbesturen investeren in een innovatieve maatregel om goederen te bundelen, legt Vlaanderen er een euro naast. Samen voorzien ze zo 8 miljoen euro voor gerichte maatregelen die vrachtvolumes efficiënt bundelen, zodat er voldoende massa verzameld wordt om vervoer via een binnenschip of een goederentrein echt efficiënt en concurrentieel te maken. Daarbij worden ook vrachten van concurrerende bedrijven gebundeld.

Het luik spoor is helemaal nieuw. De bedoeling is om 5% van het havengerelateerd vrachtvervoer van de weg naar het spoor te brengen. Dat kan lukken door al het internationaal vervoer vertrekkend of aankomend in een Vlaamse Haven te concentreren op één punt. Zo ontstaat er een efficiënter netwerk en verlaagt de kostprijs. << (Guy Leysen) (foto: Havenbedrijf Antwerpen)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

“Waterstof, de brandstof van de toekomst ?!” - uitnodiging

Nog twee weken tot het waterstof seminarie van het najaar: Fueling the Future Summit. Wij geven alvast een aantal redenen om deelname aan het seminarie zeker zullen rechtvaardigen.

Hogeschool PXL test ‘smart’ ventileren met machine learning

Hogeschool PXL is van start gegaan met een experimenteel proefproject met machine learning om de ventilatie van zijn aula’s in Diepenbeek automatisch aan te sturen.

EMO 2019 van start gegaan in Hannover

Uitdagingen en opportuniteiten, daarover had Carl Martin Welcker, generaal commissaris-generaal van EMO Hannover 2019, het bij de start van de grootste machine­gereed­schappen­beurs ter wereld.

Nieuwe Uniflex prikgeleider voor slangen tot 100 mm - techniek

Na de PR 12, heeft Uniflex nu de staande PR 14 prikgeleider ontwikkeld voor de noodzakelijke prikgeleiding op de buitenlaag van gasleidingen voor perslucht, stikstof, …

DNA-bouwpakket alternatief voor dure industrieel geproduceerde antilichamen

Onderzoekers van KU Leuven zijn erin geslaagd om schapen zelf antilichamen te laten produceren, door enkel de DNA-bouwstenen van dit type geneesmiddelen te injecteren.

Bouw Frans offshore windpark toegewezen aan Jan De Nul

Jan De Nul Group heeft, via zijn Franse dochteronderneming Sodraco International, een eerste contract voor de bouw van een windmolenpark op zee in Frankrijk ondertekend.

Resultaten testproject autonoom varen voorgesteld

Na verschillende maanden van testvaarten met een schaalmodel van een autonoom (onbemand en zelfsturend) binnenschip op de IJzer werden onlangs de testresultaten voorgesteld.

7 miljoen euro EU-subsidie voor innovatieve warmtebatterij (+video)

De Nederlandse TU Eindhoven en TNO hebben een batterij ontwikkeld die het mogelijk maakt om duurzaam opgewekte energie op een goedkope en efficiënte manier op te slaan.

Partners