Bosch en Powercell sluiten brandstofcellendeal

Economie 2/05/2019 13:30:43

Bosch en de Zweedse brandstofcellenproducent Powercell Sweden gaan samenwerken om diens PowerCell S3 fuel cell stack voor de automotive markt te ontwikkelen, produceren en vermarkten.

Lees hieronder verder   
Verwant

Bouw Frans offshore windpark toegewezen aan Jan De Nul

7 miljoen euro EU-subsidie voor innovatieve warmtebatterij (+video)

Essent neemt Limburgse zonnepanelenexpert Aralt over

Kia treedt toe tot snellaadnetwerk IONITY

2.640 zonnepanelen voor spaarbekkencentrale in Coo

Installatie funderingen SeaMade offshore windpark opgestart

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

eHealth interoperabiliteits-standaarden (HL7/IHE/DICOM)

Bluepoint - Brussel

woensdag 18 september 2019

Kwaliteitsmanagement - ISO 9001:2015

NBN - Brussel

donderdag 19 september 2019

Postgraduaat Coöperatief ondernemen en management

Leuven

van 20/09/2019 tot 20/12/2019

Studiedag Energie-efficiëntie

Vlaams Parlement - Brussel

vrijdag 20 september 2019

Webinar: 7 innovatieve veiligheids­oplossingen

Pilz Webinar

vrijdag 20 september 2019

Keuze van de redactie

(11/9) Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

(11/9) Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

(10/9) Werkgevers plannen personeelsuitbreiding in vierde kwartaal

(9/9) 2.640 zonnepanelen voor spaarbekkencentrale in Coo

(5/9) SAFIR-consortium test simultane dronevluchten in DronePort

(4/9) VINCI Energies heeft IZEN overgenomen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De huidige versie van de PowerCell 3 heeft een energiebereik van 30-125 kW. Zijn energiedichtheid is wereldklasse.

Robert Bosch en Powercell Sweden zullen samenwerken om PowerCell’s nieuwe PEM (polymeer-electrolyt membraan) brandstofcel helemaal productierijp te maken waarna Bosch de technologie onder licentie zal produceren voor de wereldwijde automotive markt.

Bosch betaalt PowerCell 50 miljoen euro voor deze licentie en een royalty bedrag voor elk verkocht product.

Bosch verwerft dus het exclusieve recht om de nieuwe S3 brandstofcel te produceren en te verkopen voor toepassingen in auto’s, vrachtwagens en bussen. Het akkoord slaat niet op de stack die PowerCell ontwikkelt binnen het Duitse Autostack Industrie-project (ASI). Dit project wordt deels door de Duitse overheid gefinancierd en waarvan ook BMW, Daimler, Ford en Volkswagen deel uit maken.

De PowerCell S2 stack is evenmin deel van deze deal. De nieuwe S3 stack wordt ten laatste in 2022 gelanceerd en Bosch behoudt het alleenrecht -in die markt- gedurende de zeven daaropvolgende jaren.

“We zullen deze markt ontwikkelen,” zegt Dr. Stefan Hartung, lid van de beheerraad bij Bosch en voorzitter van de Mobility Solutions business sector.

Bosch rekent dat 20% van alle elektrische voertuigen wereldwijd op brandstofcellen zullen lopen tegen 2030. In zijn bedrijfsvisie speelt de brandstofcel een cruciale rol in de elektrificatie van de mobiliteit. Dat moet eerst en vooral gebeuren in het vrachtvervoer op de weg. Bij trucks. Daarna in personenwagens.

Maar dat vergt dat de kostprijs van brandstofcellen drastisch daalt. Het duurste onderdeel in zo’n cel, goed voor zowat tweederden van de totale kostprijs van het systeem, is de stack.

“Door het commercialiseren en het wijdverbreid vermarkten van deze technologie, zal Bosch schaalvoordelen realiseren en de kosten verminderen,” aldus Hartung.

Ook de prijs van de waterstof moet naar beneden. Nu kost die meer dan 5 euro/kg. Anderzijds levert één kilogram waterstof evenveel energie als drie liters diesel... Waterstof tanken kan sneller dan een elektrische batterij opladen. Op een paar minuten.

Bosch produceert al onderdelen voor waterstofsystemen en is ook al actief in solid-oxide brandstofcellen (SOFC). Sinds midden vorig jaar werkt het samen met het Britse Ceres Power om die technologie te verbeteren voor kleine krachtcentrales (10 kW) om de industrie en datacenters pieken op te vangen, bijvoorbeeld.

PowerCell behoudt het recht om de S3 stack in andere markten (vb marine en stationaire toepassingen) te verkopen. Het is nu bezig om de productie geleidelijk om te bouwen van manueel naar semi-automatisch.

“Door samen te werken met Bosch kunnen we in de automotive industrie een commerciële doorbraak forceren die we alleen heel moeilijk zouden kunnen realiseren”, aldus Per Wassén, CEO van PowerCell. << (Luc De Smet) (foto: Bosch)

PowerCell is een spin-out van de Volvo Group (2008), telt een 60-tal medewerkers en heeft zijn hoofdkwartier in Göteborg.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Aertssen pioniert met digitaal platform Smartyard

De Aertssen Group heeft een aparte spin-off opgezet voor het uitbaten van een digitaal platform, dat (ver)huur van zware bouwmachines moet vergemakkelijken.

Essent neemt Limburgse zonnepanelenexpert Aralt over

Door de overname van Aralt gaat energieleverancier Essent zich nu ook op de markt van de zonnepanelen gooien. Het bedrijf evolueert zo nog meer van energie- naar dienstenleverancier.

Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

Wetenschappers van de UAntwerpen, de TU Delft en de UHasselt hebben bacteriën ontdekt die leven op elektriciteit en stroom over lange afstanden door sterk geleidende kabels kunnen sturen.

Basisopleiding milieumanagementsystemen - ISO 14001:2015 - uitnodiging

ISO 14001 is de internationale norm voor het opzetten en certificeren van milieumanagement-systemen. Ga ermee aan de slag en garandeer dat de milieu-impact gemeten en verbeterd wordt.

EU-project voor bouwmaterialen op basis van schimmels

Bakstenen op basis van schimmels maakt bouwmateriaal duurzamer en zelfreparerend. Het Fungar-project ontvangt 2,85 miljoen euro vanuit Horizon 2020 om dit materiaal verder te ontwikkelen.

Nieuwe generatie Magnet Schulz GSCX vergrendelmagneten - techniek

De serie GSCX van Magnet Schultz, bij ons vertegen­woordigd door Rotero, is een nieuwe generatie vergrendel­magneten met beschermings­klasse IP40 en zijn bestand tegen hoge dwarskrachten.

CE markering voor interpretatie van longtest met Artificiële Intelligentie

ArtiQ behaalde deze CE markering voor ArtiQ.PFT, software op basis van artificiële intelligentie (AI) voor de automatische interpretatie van longfunctietesten om longziektes op te sporen.

Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

Nederlandse partners starten een groot project voor de ontwikkeling van een nieuwe technologie om organische microverontreinigingen, zoals medicijnresten, uit afvalwater te filteren.

Partners