Bosch en Powercell sluiten brandstofcellendeal

Economie 2/05/2019 13:30:43

Bosch en de Zweedse brandstofcellenproducent Powercell Sweden gaan samenwerken om diens PowerCell S3 fuel cell stack voor de automotive markt te ontwikkelen, produceren en vermarkten.

Lees hieronder verder   
Verwant

Onderzoek naar haalbaarheid elektrificatie industriële gasketels

Presentatie visie op duurzaam en betaalbaar Belgisch energieplan

Schneider Electric monitort energieverbruik wagenpark VITO

AB InBev brouwerijen werken weldra met 100% hernieuwbare elektriciteit

Nuclearisering neemt verder toe - artikel

Zonne-installatie Isomo bespaart jaarlijks 146 ton CO2

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

maandag 27 januari 2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 28 januari 2020

Seminarie Lifecycle Management & Digitalisering

Edegem

woensdag 29 januari 2020

Postgraduaat in de Vastgoedkunde

Leuven - Kortrijk

van 30/01/2020 tot 1/12/2020

CMSE hercertificering

Pilz Academy - Gent

donderdag 30 januari 2020

Roadshow Siemens, Rittal & EPLAN

Lokeren / Oevel

van 4/02/2020 tot 6/02/2020

Keuze van de redactie

(16/1) Nieuwe piste in strijd tegen antibioticaresistentie (+ video)

(15/1) Presentatie visie op duurzaam en betaalbaar Belgisch energieplan

(13/1) ECA Group plant nieuwe fabriek in Haven Oostende

(13/1) Schneider Electric monitort energieverbruik wagenpark VITO

(8/1) Solid state LiDAR-expert Xenomatics definitief gelanceerd

(8/1) Mogelijk zwart gat gevormd door neutronensterren

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De huidige versie van de PowerCell 3 heeft een energiebereik van 30-125 kW. Zijn energiedichtheid is wereldklasse.

Robert Bosch en Powercell Sweden zullen samenwerken om PowerCell’s nieuwe PEM (polymeer-electrolyt membraan) brandstofcel helemaal productierijp te maken waarna Bosch de technologie onder licentie zal produceren voor de wereldwijde automotive markt.

Bosch betaalt PowerCell 50 miljoen euro voor deze licentie en een royalty bedrag voor elk verkocht product.

Bosch verwerft dus het exclusieve recht om de nieuwe S3 brandstofcel te produceren en te verkopen voor toepassingen in auto’s, vrachtwagens en bussen. Het akkoord slaat niet op de stack die PowerCell ontwikkelt binnen het Duitse Autostack Industrie-project (ASI). Dit project wordt deels door de Duitse overheid gefinancierd en waarvan ook BMW, Daimler, Ford en Volkswagen deel uit maken.

De PowerCell S2 stack is evenmin deel van deze deal. De nieuwe S3 stack wordt ten laatste in 2022 gelanceerd en Bosch behoudt het alleenrecht -in die markt- gedurende de zeven daaropvolgende jaren.

“We zullen deze markt ontwikkelen,” zegt Dr. Stefan Hartung, lid van de beheerraad bij Bosch en voorzitter van de Mobility Solutions business sector.

Bosch rekent dat 20% van alle elektrische voertuigen wereldwijd op brandstofcellen zullen lopen tegen 2030. In zijn bedrijfsvisie speelt de brandstofcel een cruciale rol in de elektrificatie van de mobiliteit. Dat moet eerst en vooral gebeuren in het vrachtvervoer op de weg. Bij trucks. Daarna in personenwagens.

Maar dat vergt dat de kostprijs van brandstofcellen drastisch daalt. Het duurste onderdeel in zo’n cel, goed voor zowat tweederden van de totale kostprijs van het systeem, is de stack.

“Door het commercialiseren en het wijdverbreid vermarkten van deze technologie, zal Bosch schaalvoordelen realiseren en de kosten verminderen,” aldus Hartung.

Ook de prijs van de waterstof moet naar beneden. Nu kost die meer dan 5 euro/kg. Anderzijds levert één kilogram waterstof evenveel energie als drie liters diesel... Waterstof tanken kan sneller dan een elektrische batterij opladen. Op een paar minuten.

Bosch produceert al onderdelen voor waterstofsystemen en is ook al actief in solid-oxide brandstofcellen (SOFC). Sinds midden vorig jaar werkt het samen met het Britse Ceres Power om die technologie te verbeteren voor kleine krachtcentrales (10 kW) om de industrie en datacenters pieken op te vangen, bijvoorbeeld.

PowerCell behoudt het recht om de S3 stack in andere markten (vb marine en stationaire toepassingen) te verkopen. Het is nu bezig om de productie geleidelijk om te bouwen van manueel naar semi-automatisch.

“Door samen te werken met Bosch kunnen we in de automotive industrie een commerciële doorbraak forceren die we alleen heel moeilijk zouden kunnen realiseren”, aldus Per Wassén, CEO van PowerCell. << (Luc De Smet) (foto: Bosch)

PowerCell is een spin-out van de Volvo Group (2008), telt een 60-tal medewerkers en heeft zijn hoofdkwartier in Göteborg.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Prominente fysici: “Bouw een versneller van 100 kilometer bij CERN”

Een grote nieuwe deeltjesversneller bij CERN, met een omtrek van 100 kilometer, is de verstandigste keus om de deeltjesfysica de komende decennia echt vooruit te helpen.

5 goede redenen om Prototyping MNE 2020 te bezoeken

Met de 4e industriële revolutie en industry 4.0 zijn er twee bruggen die dringend moeten gebouwd worden. Er is de digitale brug tussen IT en OT en de time-to-market brug.

Agfa-Gevaert benoemt Pascal Juéry als nieuwe CEO

Op 1 februari 2020 zal Fransman Pascal Juéry (54) Christian Reinaudo opvolgen als nieuwe CEO van Agfa-Gevaert. Die laatste blijft wel lid van de raad van bestuur.

VIL wil magazijnen toekomstgericht maken

Met het project ‘Future Proof Warehousing’ biedt VIL bedrijven inzicht in de mogelijkheden van digitalisatie en automatisatie voor een efficiënt, veilig en futureproof magazijn.

Schaaf je kennis over stoom bij tijdens de stoomcursus 2020

In tal van industriële sectoren wordt stoom als warmtedrager voor diverse productieprocessen gebruikt. We denken daarbij aan de chemische sector, maar o aan de voedings- en textielindustrie.

Evonetix schaalt samen met imec productie microchips op

Evonetix, dat een desktoptoestel voor DNA-synthese ontwikkelt op basis van een vernieuwende microchip, gaat samenwerken met onderzoeks- en innovatiehub imec.

ECA Group plant nieuwe fabriek in Haven Oostende

Haven Oostende verleent een concessie op de ex-Beliard site in het havengebied aan ECA Robotics Belgium, waar het zijn nieuwe fabriek zal vestigen en dronesystemen zullen bouwen.

Sensirion introduceert volgende generatie multi-gas mass flow sensoren - techniek

Sensirion introduceert Q2 2020 een nieuwe multi mass flow sensor die uitermate geschikt is voor het zeer nauwkeurig meten van onder andere zuurstof (O2), lucht en lach gas (N2O), ...

Partners