Bosch en Powercell sluiten brandstofcellendeal

Economie 2/05/2019 13:30:43

Bosch en de Zweedse brandstofcellenproducent Powercell Sweden gaan samenwerken om diens PowerCell S3 fuel cell stack voor de automotive markt te ontwikkelen, produceren en vermarkten.

Lees hieronder verder   
Verwant

Energietransitie: mogelijkheden hernieuwbare synthetische brandstoffen

Jan De Nul haalt opnieuw Deens contract binnen

Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

Zuinigste wagens bekroond in Shell Eco-marathon (+fotoreportage)

Pocketboer publiceert ’tips en tricks’ voor pocketvergisten

Elia zet nieuwe stap in Antwerps Brabo-project

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

(15/7) Onderzoekers verhogen energiecapaciteit uit zonnepanelen

(3/7) Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De huidige versie van de PowerCell 3 heeft een energiebereik van 30-125 kW. Zijn energiedichtheid is wereldklasse.

Robert Bosch en Powercell Sweden zullen samenwerken om PowerCell’s nieuwe PEM (polymeer-electrolyt membraan) brandstofcel helemaal productierijp te maken waarna Bosch de technologie onder licentie zal produceren voor de wereldwijde automotive markt.

Bosch betaalt PowerCell 50 miljoen euro voor deze licentie en een royalty bedrag voor elk verkocht product.

Bosch verwerft dus het exclusieve recht om de nieuwe S3 brandstofcel te produceren en te verkopen voor toepassingen in auto’s, vrachtwagens en bussen. Het akkoord slaat niet op de stack die PowerCell ontwikkelt binnen het Duitse Autostack Industrie-project (ASI). Dit project wordt deels door de Duitse overheid gefinancierd en waarvan ook BMW, Daimler, Ford en Volkswagen deel uit maken.

De PowerCell S2 stack is evenmin deel van deze deal. De nieuwe S3 stack wordt ten laatste in 2022 gelanceerd en Bosch behoudt het alleenrecht -in die markt- gedurende de zeven daaropvolgende jaren.

“We zullen deze markt ontwikkelen,” zegt Dr. Stefan Hartung, lid van de beheerraad bij Bosch en voorzitter van de Mobility Solutions business sector.

Bosch rekent dat 20% van alle elektrische voertuigen wereldwijd op brandstofcellen zullen lopen tegen 2030. In zijn bedrijfsvisie speelt de brandstofcel een cruciale rol in de elektrificatie van de mobiliteit. Dat moet eerst en vooral gebeuren in het vrachtvervoer op de weg. Bij trucks. Daarna in personenwagens.

Maar dat vergt dat de kostprijs van brandstofcellen drastisch daalt. Het duurste onderdeel in zo’n cel, goed voor zowat tweederden van de totale kostprijs van het systeem, is de stack.

“Door het commercialiseren en het wijdverbreid vermarkten van deze technologie, zal Bosch schaalvoordelen realiseren en de kosten verminderen,” aldus Hartung.

Ook de prijs van de waterstof moet naar beneden. Nu kost die meer dan 5 euro/kg. Anderzijds levert één kilogram waterstof evenveel energie als drie liters diesel... Waterstof tanken kan sneller dan een elektrische batterij opladen. Op een paar minuten.

Bosch produceert al onderdelen voor waterstofsystemen en is ook al actief in solid-oxide brandstofcellen (SOFC). Sinds midden vorig jaar werkt het samen met het Britse Ceres Power om die technologie te verbeteren voor kleine krachtcentrales (10 kW) om de industrie en datacenters pieken op te vangen, bijvoorbeeld.

PowerCell behoudt het recht om de S3 stack in andere markten (vb marine en stationaire toepassingen) te verkopen. Het is nu bezig om de productie geleidelijk om te bouwen van manueel naar semi-automatisch.

“Door samen te werken met Bosch kunnen we in de automotive industrie een commerciële doorbraak forceren die we alleen heel moeilijk zouden kunnen realiseren”, aldus Per Wassén, CEO van PowerCell. << (Luc De Smet) (foto: Bosch)

PowerCell is een spin-out van de Volvo Group (2008), telt een 60-tal medewerkers en heeft zijn hoofdkwartier in Göteborg.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Rockwell Automation helpt bij integratie van veiligheid in machines - techniek

Machine-ontwerpers moeten steeds meer veiligheidsaspecten in het ontwerp van industriёle systemen integreren. Rockwell Automation ontwikkelde 7 nieuwe safety modules voor drie I/O platforms.

Oracle wordt partner van Start it @KBC

Op Start it @KBSea heeft technologiebedrijf Oracle aangekondigd dat het zich aansluit als partner van Start it @KBC, waardoor deze nog meer technologische expertise aan boord haalt.

Follow-upinspectie Doel 3 geeft groen licht voor heropstart

De waterstofvlokken in de wanden van de reactorkuip van Doel 3 zijn niet geëvolueerd en er zijn ook geen nieuwe indicaties bij gekomen. Dat blijkt uit een follow-upinspectie.

DHL test elektrische bestelwagen StreetScooter

DHL Express gaat een maand de StreetScooter uittesten in België. Dit past in hun ‘GoGreen’ programma en moet uitwijzen of de inzet van elektrische bestelwagens buiten steden haalbaar is.

VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

Onderzoekers van de VUB en de ULB starten vrijdag op Brussels Health Campus met dit innoverende proefproject om relatie tussen mens en machine te bestuderen.

Pilz introduceert veilig radarsysteem voor zonebewaking - techniek

Het LBK-systeem van Pilz voor de beveiliging van gevarenzones is gebaseerd op radartechnologie. Het LBK-systeem is ongevoelig voor externe invloeden, zoals stof, regen, licht, vonken, ... .

Jan De Nul haalt opnieuw Deens contract binnen

Jan De Nul Group heeft een contract getekend met Vattenfall Vindkraft Kriegers Flak voor het vervoer en de installatie van windturbines voor het Deense Kriegers Flak Offshore windmolenpark.

Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

Het Nederlandse studententeam Forze kwam tijdens de Supercar Challenge op het TT Circuit in Assen als tweede over de finish en versloegen verschillende conventionele benzine racewagens.

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners