Virtual reality voor innovatieve gezondheidstoepassingen

Uit onderzoek van de KU Leuven blijkt dat ouderen open staan voor virtual reality en daarbij weinig last van ongemakken hebben. Dit biedt mogelijkheden voor innovatieve gezondheidstoepassingen.

Trefwoorden: #applicaties, #cognitief, #Céline Gillebert, #e-Media Research Lab, #gezondheid, #innovatie, #KU Leuven, #Onderzoekseenheid Brein en Cognitie, #ouderen, #Vero Vanden Abeele, #virtual reality, #virtueel, #VR, #VR-bril

Lees verder

research

( Foto: screen YouTube - KU Leuven )

ENGINEERINGNET.BE - Er worden steeds meer applicaties ontwikkeld met virtual reality (VR) ter ondersteuning van onze gezondheid. Een aantal van die toepassingen richt zich specifiek op ouderen. Zo kan VR mensen met dementie helpen om herinneringen te herbeleven.

De vraag is echter of ouderen hier wel voor openstaan, aangezien ze doorgaans minder vertrouwd zijn met technologie. Er is bovendien weinig geweten over de mogelijke bijwerkingen die ouderen kunnen ervaren bij het gebruik van een VR-bril.

Om dit te onderzoeken, werkten professor in de neuropsychologie Céline Gillebert en haar team van de Onderzoekseenheid Brein en Cognitie samen met professor Vero Vanden Abeele van het e-Media Research Lab.

De deelnemersgroep bestond uit 76 zelfstandig wonende ouderen en bewoners van woonzorgcentra of serviceflats, tussen 57 en 94 jaar oud.

De helft van de deelnemers werd via een VR-bril ondergedompeld in een virtueel natuurgebied. Ze konden interageren met die ruimte door bijvoorbeeld stenen in het water te gooien.

De andere helft van de deelnemers keek naar enkele natuurvideo’s op een gewoon scherm. Voor en na de activiteit vulden alle deelnemers een vragenlijst in die peilde naar hun houding ten opzichte van VR.

Na de opdracht dachten de deelnemers die de virtuele wereld hadden beleefd positiever over VR dan de controlegroep die naar de video’s had gekeken. Fysieke ongemakken kwamen weinig voor en konden bovendien niet specifiek worden toegeschreven aan de VR-bril.

Veel deelnemers waren onder de indruk van de beleving. “De uitzichten waren prachtig. Je krijgt honger als je die vissen ziet zwemmen!”, zei een deelnemer.

Het onderzoek werd uitgevoerd in het kader van een bredere studie naar cognitieve revalidatie bij patiënten die een beroerte hebben gehad. “We zijn bezig met een klinische studie om te kijken of we via een VR-spel hun aandacht kunnen verbeteren”, aldus Gillebert.

“Het gaat hierbij vaak om kwetsbare ouderen. Daarom vonden we het belangrijk om eerst te weten of zij die technologie überhaupt willen gebruiken en of ze er al dan niet ongemakken van ondervinden.”


Video: