Energie-efficiëntere warmtenetten door slimme controller

Economie 18/04/2019 9:15:50

Het H2020 STORM project werd onlangs afgesloten. Binnen dit project werd een innovatieve warmtenetwerk controller ontwikkeld, gebaseerd op zelflerende algoritmes en succesvol getest.

Lees hieronder verder   
Verwant

Wereldprimeur: eerste trans-Atlantische onderwater-hyperloop getest

Elektrische wagen met rijbereik van 800 km mogelijk?

Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

Primeur: mobiele DC-unit toont mogelijkheden gelijkstroom

Solar Team wil WK winnen met zuinigere zonnewagen

Galvamétaux produceert eigen groene stroom met extra zonnepanelen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Env. Management Systems Lead Auditor - ISO 14001

Brabanthal - Leuven

van 14/10/2019 tot 18/10/2019

Infoavond metaalprinten

Aqtor! - Oostakker

dinsdag 15 oktober 2019

Transport & Logistics

Antwerp Expo

van 15/10/2019 tot 17/10/2019

Infoavond 3D-print voor matrijzen

Thomas More - Sint-Katelijne-Waver

dinsdag 22 oktober 2019

Parts2Clean

Messe Stuttgart

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Configuratie en calculatie van laagspanningsverdeelborden

Rittal Lokeren

dinsdag 22 oktober 2019

Keuze van de redactie

(9/10) Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

(9/10) Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

(8/10) Central Auto overgenomen door Imes Dexis

(7/10) Qinetiq Space neemt nieuwe cleanroom van 450m² in gebruik (+fotoreportage)

(4/10) CO2 uit restafval geleverd aan glastuinbouw

(2/10) Kaumera: nieuwe grondstof uit afvalwater

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Een warmtenet bestaat grotendeels uit een productiebron(nen) van warmte, een transport- en distributieleiding en warmteafnemers (gebouwen of woningen) al dan niet aangevuld met thermische energieopslag of buffering.

De productie volgt altijd de warmteafnemers of de productie zorgt ten allen tijde voor dat voldoende warmte kan geleverd worden. Slimmer maken van dit warmtenetwerk kan door gebruik van de thermische massa van deze gebouwen zodat een verschuiving van de warmtevraag gerealiseerd wordt. Dit creëert meer flexibiliteit in het systeem.

De controller kan ingezet worden voor verschillende strategieën: het afvlakken van de piekvraag, de marktinteractie en de uitwisseling van warmte tussen verschillende netwerken (celbalancering).

Testen om de piekvraag af te vlakken op de Zweedse demosite Rottne (foto) leidden tot een lange termijn piekreductie van gemiddeld 12,75% vergeleken met het referentiescenario zonder deze controller. Bijkomend werd vastgesteld dat zelfs in maanden met een lage warmtevraag tot 57% vermindering van deze piekvraag aan warmte gehaald werd.

Een andere strategie die de controller kan gebruiken is marktinteractie, een koppeling van de thermische warmtevraag van gebouwen in functie van de elektriciteitsprijs. Voor warmtepompen verschuift de controller de warmtevraag om overeen te komen met dalprijzen voor elektriciteit.

De celbalancering strategie werd uitgetest op de demosite van het Nederlandse Mijnwater. Daar kon de controller het debiet op de transportleiding gedurende de hele testperiode verminderen zonder de energielevering naar consumenten in gevaar te brengen.

Voor piekafvlakking werd een potentieel bereikt van 17,3%. Bovendien kan de capaciteit van het warmtenetwerk verbeterd worden met 42,1%, wat overeenkomt met een totaal van 48.200 woningequivalenten die aanvullend kunnen worden aangesloten op het bestaande warmtenetwerk.

In elk van de demosites werd een CO2-emissiereductie bereikt van ongeveer 11.000 ton/jaar. << (Guy Leysen) (foto: storm-dhc.eu)

Het STORM project werd gecoördineerd door EnergyVille/VITO (BE) in samenwerking met NODA (SE), Mijnwater (NL), Växjö Energi AB (SE), het DHC+ Technology Platform c/o Euroheat & Power (BE) en ZUYD Hogeschool (NL).

Dit project werd gefinancierd onder het Horizon2020 programma van de Europese Unie, GA #649743. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

ENGIE en Umicore hebben het eerste industriële ‘second life’ batterij­systeem ingehuldigd op de site van Umicore in Olen. Dit systeem bestaat uit 48 gebruikte batterijen.

Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

Een professionele jury, met vertegenwoordigers uit de top van het Belgische bedrijfsleven en de academische wereld, verkoos Kinepolis boven de andere finalisten Actief, Aertssen en Torfs.

Primeur: mobiele DC-unit toont mogelijkheden gelijkstroom

Voor het Europees project ENLEB ontwikkelde Hogeschool UC Leuven Limburg (UCLL R&E) een mobiele DC-Unit, die energie opwekt met zonnepanelen. Li-ion batterijen slaan overschotten op.

Oman Gas Company sluit nieuw vijfjarencontract met WideTech

Het gastransportbedrijf van Oman maakt gebruik van een geautomatiseerd gasrapportagesysteem, dat is ontwikkeld door het Waalse software bedrijf WideTech.

Solar Team wil WK winnen met zuinigere zonnewagen

Dit weekend start het wereldkampioenschap voor zonnewagens in het Australische Darwin. Het KU Leuven studententeam zal deelnemen met de BluePoint, de achtste zonnewagen.

Japan start zoektocht naar zwaartekrachtsgolven

De ondergrondse KAGRA-detector in Japan sluit zich met een Memorandum of Understanding (MoU) aan bij de twee Amerikaanse LIGO-detectoren en Italiaanse Virgo in Pisa.

Katoen Natie neemt Poolse warehouseactiviteiten van Nijhof-Wassink over

De overname geldt voor het logistiek centrum in het Poolse Kutno, waardoor Katoen Natie haar wereldwijde marktleiderpositie in de logistiek voor de (petro)chemische industrie verstevigd.

Willemen levert nieuwe Marokkaanse containerterminal op (+video)

Willemen Groep heeft in de haven van Tanger in Marokko een containerterminal opgeleverd voor APM Terminals. De gloednieuwe terminal heeft een jaarlijkse capaciteit van 3,3 miljoen teu.

AI verbetert veiligheid van autonome voertuigen

Ansys werkt samen met Edge Case Research aan de nieuwe generatie autonome voertuigen (AV) met state-of-the-art functionaliteiten voor gevarendetectie. Edge Case Research zal zijn op AI-gebaseerde systeem voor stresstests en risicoanalyse voor autonome voertuigen, in de AV-simulatieoplossing van Ansys integreren. >>

Partners