Waterstofauto als stroombron in duurzaam energiesysteem

Onderzoek & Wetenschap 17/04/2019 10:32:17

TU Delft onderzoekt hoe geparkeerde brandstofcelauto's te gebruiken zijn als elektriciteitscentrale, en hoe het aanbod van energie en de betrouwbaarheid van zo'n systeem zijn te vergroten.

Lees hieronder verder   
Verwant

Xant en het Canadese Eocycle fuseren

Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

Siemens koploper in beheer van gedistribueerde energiebronnen

Geo-engineering: leven met CO2-uitstoot

Elektrische voertuigen veiliger met nieuwe BYD bladbatterij

Encon Energieprijs virtueel uitgereikt

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Vragenuurtje EPLAN Pro Panel

EPLAN Webinar

woensdag 15 april 2020

Warehouse Management Systemen (WMS)

digital learning

donderdag 16 april 2020

Business Process Management - schriftelijk

digital learning

donderdag 16 april 2020

Migratie van EPLAN 5 naar EPLAN Electric P8

EPLAN Webinar

vrijdag 17 april 2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Keuze van de redactie

(2/4) Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

(30/3) VUB ontwikkelt noodmasker voor verplegend personeel

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - ‘Een brandstofcelauto zet waterstof om in elektra, warmte en schoon water,' aldus Esther Park Lee, onderzoeker bij TU Delft. 'Een stilstaande waterstofauto kan elektra aan het stroomnet leveren en zo als buffer fungeren in een duurzaam energiesysteem.’

In een dergelijk energiesysteem veranderen de traditionele rollen van consumenten en leveranciers. Dat zie je nu al bij huishoudens die overtollige energie van hun zonnepanelen aan het net leveren. Zij zijn zogenaamde prosumers geworden: ze gebruiken én produceren energie.

Ook leidt dit tot de opkomst van nieuwe dienstverlening, zoals door aggregators. Dit zijn partijen die namens groepen huishoudens of bedrijven bemiddelen tussen de flexibele vraag en aanbod van elektra.

Esther Park Lee onderzocht de interacties tussen prosumers en aggregators in een systeem waarin brandstofcelauto’s elektra leveren aan het net: het vehicle-to-grid-systeem.

Op basis van realistische mobiliteitsgegevens ontwierp Lee simulaties voor verschillende situaties. ‘Net als de energievraag vertoont de beschikbaarheid van de auto voor het energiesysteem fluctuaties’, vertelt ze.

Lee bekeek hoe verschillende contractvormen zijn in te zetten om het aanbod van vehicle-to-grid-energie, en dus de betrouwbaarheid van het systeem, te vergroten.

Het is bijvoorbeeld mogelijk uit te gaan van een minimumprijs waartegen de bestuurder diens auto inzet voor het leveren van vehicle-to-grid-energie. Of van een bepaalde hoeveelheid energie die beschikbaar moet blijven voor de autobezitter gedurende een bepaalde tijd.

De resultaten van het onderzoek geven inzicht in hoe het potentieel van brandstofcelauto’s is te benutten, met behulp van contracten die de regels voor beschikbaarheid en grensvoorwaarden definiëren.

Het onderzoek van Lee maakt deel uit van het ‘Car as Power Plant’-project, dat alle aspecten van een vehicle-to-grid-energiesysteem onderzoekt.

Ook onderzoekt TU Delft de rol van waterstof binnen de energietransitie, zoals het gebruik van het gasnetwerk voor het transport van groen waterstofgas. << (Lydia Heida) (foto: WaterstofNet)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Corona: recycleer geen binnenlucht

De Federation of European Heating, Ventilation and Airconditioning Associations, REHVA, bracht een richtlijn uit over hoe met ventilatie in gebouwen om te gaan in Coronatijden.

Oprichting logistieke taskforce in strijd tegen Corona

De Vlaamse overheid richt de Logistics Resilience Task Force op, die door VIL gecoördineerd zal worden. Er zal overleg gepleegd worden over logistieke ketens, die nu onder druk staan.

Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

De Noordzee wordt niet aanzien als gebied voor de ontwikkeling van golfenergie, vanwege de relatief lage intensiteit van de golven in vergelijking met Ierland, Portugal, Spanje en het VK.

Titaandioxide (nano) spray ontsmet spoorwegwagon

Het Poolse regionale spoorwegbedrijf Koleje Slaskie (‘Silesian Railways’) vernevelde bij wijze van test TiO2-nanochemie in zijn passagierswagon en ... lijkt tevreden met het resultaat.

Digital Transformation met Dell Technologies

Er beweegt ontzettend veel in onze IT-branche. De digitale transformatie zet hele industrieën op hun kop. Denk aan retail, banking, mobiliteit, ... Overal zijn de uitdagingen enorm.

Miljoenen contactloze autosleutels eenvoudig te hacken

Wetenschappers van de COSIC-onderzoeksgroep (KUL) en van de universiteit van Birmingham hebben ontdekt dat auto's van Toyota, Kia en Hyundai gebruikmaken van zwakke cryptografische codes.

Nieuwe urinetest voor vroege opsporing prostaatkanker

UGent onderzoekers zetten grote stap in het opsporen van biomerkers voor urologische kankers, zodat deze kankers op tijd ontdekt en behandeld kunnen worden.

Kris Sterkens is nieuwe CEO van Janssen Pharmaceutica

Johnson & Johnson meldt dat Kris Sterkens vanaf vandaag de leiding over Janssen Pharmaceutica overneemt van Stef Heylen, die met pensioen gaat.

Kontron pITX-APL V2.0 levert hoge prestaties

Kontron breidt zijn productlijn in de Pico-ITX-vormfactor uit met het pITX-APL V2.0 embedded moederbord, dat is uitgerust met Intel AtomR E39xx en IntelR CeleronR N3350 / J3455 twee- en quad-core CPU's en biedt verbeterde prestaties met een uitgebreid scala aan functies. Het is ideaal voor industriële clienttoepassingen. >>

Partners