imec gaat een testomgeving uitbouwen voor zelfrijdende auto’s

Onderzoek & Wetenschap 8/04/2019 15:01:08

Imec gaat samen met UAntwerpen en UGent op de nieuwe Smart Highway testinfrastructuur langs de E313, een unieke reallife test uitvoeren met twee geconnecteerde samenwerkende auto’s.

Lees hieronder verder   
Verwant

KPN en QuTech werken samen aan quantum internet

Rittal ondersteunde Europa-Park bij opbouw van nieuw datacenter - techniek

BP breidt samenwerking met Schneider Electric uit

Artificiële intelligentie: Vlaamse, Waalse en nationale initiatieven

Siemens implementeert testen voor ’Connected en Automated Driving’

Rittal bouwt slimme fabriek - artikel

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Postgraduaat Coöperatief ondernemen en management

Leuven

van 20/09/2019 tot 20/12/2019

Integrale Productontwikkeling

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk

donderdag 26 september 2019

Keuze van de redactie

(24/6) Tankopslagbedrijf Standic vestigt zich in Antwerpse haven

(24/6) ENGIE verhoogt vermogen centrale van Coo-Trois-Ponts

(20/6) Afval- en recyclagesector lanceert website voor invulling vacatures

(20/6) Imec verdubbelt energiedichtheid vaste-stof batterijen

(18/6) 30% meer bezoekers voor Vision, Robotics & Motion (+fotoreportage)

(18/6) Ontwikkelen methodes voor voorspellen onderhoud met big data algoritmen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Op het dak van de auto’s bevindt zich een radiomodule voor communicatie met de andere auto’s en met de weginfrastructuur, en een module voor dataverwerking. Over het traject van de testsite zijn radio-eenheden aan de kant van de weg geïnstalleerd, die communiceren met de auto’s.

Kettingbotsingen en andere ongevallen ontstaan vaak omdat chauffeurs geen zicht hebben op wat er gebeurt voorbij het voertuig onmiddellijk voor hen. Daardoor reageert een chauffeur mogelijk te laat, of foutief. Auto’s met elkaar laten communiceren zal de verkeersveiligheid verbeteren.

Bij een eerste test zullen drie auto’s achter elkaar rijden. Twee ervan zijn uitgerust met radiomodules, tussenin rijdt een gewone auto. Wanneer de eerste auto een noodstop uitvoert, zal die informatie razendsnel worden doorgegeven aan de andere uitgeruste auto, zelfs wanneer de gewone auto zich er tussenin bevindt, of wanneer die zich buiten het zicht van de eerste auto bevindt.

De tweede geconnecteerde auto zal daarop ook onmiddellijk een waarschuwing krijgen om te remmen of te stoppen. Het is de bedoeling om die soort informatie in de toekomst te gebruiken als extra databron om zelfrijdende wagens aan te sturen.

Er bestaan vandaag verschillende technologieën voor korteafstandscommunicatie tussen auto’s en met de weginfrastructuur, maar autofabrikanten hebben nog geen keuze gemaakt over de meest geschikte technologie.

Bart Lannoo, Business development manager bij imec/UAntwerpen: “Er zijn twee grote technologiestrekkingen, met een WiFi variant (ITS-G5 genaamd) en een 4G variant (C-V2X genaamd). Daarnaast kan ook de commercieel beschikbare (langeafstands) 4G communicatie gebruikt worden”.

Voor de interoperabiliteit tussen auto’s van verschillende automerken is het echter belangrijk dat ofwel de autosector een keuze maakt voor één welbepaalde technologie die dan overal gebruikt wordt, ofwel dat de interoperabiliteit tussen de technologieën gegarandeerd wordt.

Binnen het Smart Highway project worden de verschillende technologieën en wordt een flexibel platform aangboden om eenvoudig volgende generaties technologieën toe te voegen, en dit in een reallife omgeving. Dit platform biedt ook de mogelijkheden om toekomstige use cases te ondersteunen die veel data processing vergen, bv door gebruik van artificiële intelligentie.

De verwachting is dat geconnecteerde en straks mogelijk zelfsturende auto’s zullen compenseren voor menselijke fouten en daarmee het aantal en ernst van ongevallen zullen terugdringen. Ook verwacht men een bijdrage tot vlotter verkeer. << (Guy Leysen) (foto: imec)

ACHTERGROND
Smart Highway is een project van de Vlaamse overheid en loopt in parallel met het Europese CONCORDA project. Binnen deze projecten wordt technologie ontwikkeld en uitgetest voor coöperatieve en geconnecteerde wagens, met als doel het verkeer slimmer te maken door hun gezichtsveld uit te breiden met de informatie van naburige wagens.

Beide projecten worden in Vlaanderen gecoördineerd door imec en UAntwerpen, met de UGent, VUB, KU Leuven en Flanders Make (enkel Smart Highway) als onderzoekspartners, en Toyota, Ericsson (CONCORDA), BMW, Telenet en Septentrio (Smart Highway) als geassocieerde partners uit de industrie.

Vanuit Europa loopt er met CONCORDA een parallel initiatief in landen als Nederland, Duitsland, Spanje en Frankrijk. <<


Bekijk een video:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Nederland ontwikkelt twee prototypen voor detector zwaartekrachtsgolven

TNO, Nikhef, Bright Photonics en Smart Photonics zijn in de race om hardware te leveren aan LISA, de eerste ruimtetelescoop voor zwaartekrachtsgolven, die in 2034 wordt gelanceerd.

Ontwikkeling slimme producten verloopt langzaam

Uit cijfers van kenniscentrum Sirris blijkt dat maar liefst 63% van de bedrijven worstelt om de juiste keuze te maken bij het ontwikkelen van slimme producten en technologisch te innoveren.

Arlanxeo, ArcelorMittal en Imec winnen eerste Asset Performance Awards

Na 20 jaar Maintenance Manager van het jaar organiseerde BEMAS dit jaar voor de eerste keer de Asset Performance Awards. Er werden drie awards uitgereikt in onderhoud en asset management.

Uitbreiding nanotechnologie in gezondheidszorg

VITO gaat in het kader van het nieuwe EU-project Safe-N-Medtech samenwerken met de Nederlandse diagnostische firma Helia Biomonitoring voor de monitoring van biomarkers.

Jan De Nul scoort nieuw Taiwanees offshore wind contract

Dit contract omvat het ontwerp, de levering en de installatie van jacket funderingen en onderzeese kabels voor het Formosa 2 windturbinepark, dat een capaciteit van 376MW krijgt.

Limburgse bio-incubator krijgt ‘Digital Health House’

BioVille, bio-incubator op de Diepenbeekse universitaire campus, krijgt een ‘Digital Health House’. In deze experimentele ruimte ligt de focus op e-Health en digitalisering in de zorgsector.

Afval- en recyclagesector lanceert website voor invulling vacatures

De sectorfederaties go4circle en COBEREC lanceren Recyclingjob.be om 400 vacatures ingevuld te krijgen, waarbij de verwachting is dat het aantal banen in deze sector snel verder groeit.

Naar een vrouwvriendelijke toekomst binnen Engineering - column

Op 23 juni vindt de 6e editie van de International Women in Engineering Day plaats. Robert Walters richt de schijnwerpers op de stand van zaken en op het belang van vrouwelijke ingenieurs.

B&R brengt safety naar mobile automation

Het X90-besturings- en I/O-systeem voor mobile automation is nu verkrijgbaar met integrated safety technologie. Intelligente safety-functies en extreem korte responstijden zijn de sleutel tot een geheel nieuw scala aan mogelijkheden voor een safe werking van mobiele apparaten en mobiele productielocaties. >>

Partners