Wetenschappelijk onderzoek boekt aërodynamische winst paralympiërs

Onderzoek & Wetenschap 5/04/2019 8:24:35

Uit onderzoek van de KU Leuven, TU Eindhoven, de Ierse universiteit NUI Galway en softwarebedrijf Ansys blijkt dat er nog seconden winst te boeken zijn bij tandemwielrennen en handbiking.

Lees hieronder verder   
Verwant

Interreg Vlaanderen-Nederland keurt vier nieuwe projecten goed

TU Delft maakt kleinste autonome race-drone ter wereld

Machine learning voorspelt eigenschappen nanoporeuze materialen

Karel Proesmans wint prestigieuze ‘Early career prize’

Rekenmethode om nano-mikadodoosjes te ontwerpen voor fotonica

Analyse genoomsequentie kan sneller en goedkoper

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - “Paralympische wielrenners zijn nooit eerder uitgebreid wetenschappelijk onderzocht met windtunneltesten en computersimulaties”, zegt professor Bert Blocken (KU Leuven em TU Eindhoven).

“Omdat de renners snelheden van ruim 54 kilometer per uur halen, is de luchtweerstand een prestatiebepalende factor. Er valt dus veel voordeel te behalen met aerodynamisch onderzoek.”

Eén van de onderzochte disciplines is het tandemwielrennen. Daarbij vormt de piloot een duo met de stoker, een renner met een visuele beperking.

“Je zou denken dat de renners het minste weerstand ondervinden als ze zo laag mogelijk over de fiets gebogen zitten”, aldus Paul Mannion (NUI Galway en TU Eindhoven), die op het onderwerp gaat promoveren.

“Ons onderzoek geeft een ander beeld. Aerodynamisch is het beter dat de piloot iets meer rechtop zit. Zo schermt die de tweede renner af van de wind, waardoor de totale weerstand van het duo afneemt.”

De onderzoekers bekeken 23 verschillende combinaties van wedstrijdhoudingen. De optimale romphoek – dat is de hoek tussen de horizontale fietsstang en de romp – blijkt 25 graden voor de piloot te zijn en 20 graden voor de stoker. Dit levert een tijdswinst op van 6,5 seconden over een afstand van 10 kilometer.

In een tijdrit blijkt de frame clench-houding de meest efficiënte. Daarbij houdt de stoker de zadelpen vast van de piloot voor hem. Dit levert een voordeel op van ruim 8 seconden op 10 kilometer.

In een andere discipline, het handbiken, blijkt de wielkeuze aerodynamisch van groot belang. Paralympische handfietsen hebben drie wielen: één vooraan en twee achteraan.

Mannion: “De beste keuze blijkt een dicht wiel aan de voorkant en twee spaakwielen achteraan. Afhankelijk van de wind levert dit een voordeel op tot 1,6 seconden per kilometer.”

In wedstrijden op het hoogste niveau kan dit soort tijdswinst de doorslag geven. Blocken: “De vaststellingen van dit onderzoek kunnen voor atleten het verschil maken tussen een plaatsje op of net naast het podium.” << (Lydia Heida) (foto: TU/e -Bart Van Overbeeke)


Animatie-figuren:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Ataya & Partners benoemt Xavier Huysmans tot CEO

Xavier Huysmans is aangesteld als CEO van Ataya & Partners, de recent opgerichte joint venture van Hightech Partners en professor Georges Ataya, en gaat een team van 20 experts aansturen.

Ondertekening raamakkoord versterking CBRNe-expertisecentrum

Om België beter voor te bereiden op chemische, biologische, radiologische en nucleaire incidenten (CBRN), is een expertisecentrum opgericht in de schoot van het Nationaal Crisiscentrum.

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Binnenschepen ingezet voor transport onderdelen en afgewerkte producten

Honda is van start gegaan met de aanvoer van containers via binnenschepen vanuit de haven van Antwerpen naar Gent, waarmee het bedrijf inzet op 'groen' en duurzaam transport.

MIVB test zelfrijdende pendelbusjes

De openbare vervoersmaatschappij MIVB test sinds kort elektrische zelfrijdende pendelbusjes in het Woluwepark in Brussel. De reizigers kunnen deze gratis gebruiken vanaf eind juni.

Nieuwe Southco thread-in veerbelaste plunjer voor dunne panelen - techniek

Southco heeft zijn lijn veerbelaste plunjers uitgebreid met een nieuwe thread-in uitvoering die snelle installatie en verwijdering door dunne panelen in krappe ruimtes mogelijk maakt.

Antwerpse EuroPilot Center koopt nieuwe vluchtsimulator

Het Antwerpse EuroPilot Center, een Approved Training Organization (ATO), schafte een ALSIM AL42FSTD vluchtsimulator aan, die in hun nieuwe Integrated Airline Career Program ingezet zal worden.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners