DP World neemt kinetisch draadloos netwerk in gebruik

De Antwerpse haventerminal van DP World is de eerste terminal in Europa én in de wereld die gebruik maakt van een flexibel draadloos backbone netwerk (Rajant Wireless mesh technology).

Trefwoorden: #backbone, #DP World, #draadloos, #haven, #internet of things, #Jef Lambregts, #netwerk, #terminal, #WiFi, #Wireless mesh technology

Lees verder

Techniek

( Foto: DP World - BT )

ENGINEERINGNET.BE - Voor DP World is het essentieel dat de 900 werknemers in de terminal via een stabiel en betrouwbaar netwerk communiceren.

Zo zijn op elk moment processen en operaties, zoals het verkeer van voertuigen rond de terminal, te analyseren en te optimaliseren, om zo de containers op de meest efficiënte manier af te handelen.

De Antwerpse haventerminal van DP World verwerkt elk jaar 2,5 miljoen containers, 3.000 vrachtwagens per dag en bijna 950 schepen per jaar. Door de implementatie van deze technologie zijn dagelijkse activiteiten naar een altijd en overal-modus te brengen en wordt de efficiëntie verbeterd.

De straddle carriers, service voertuigen en kranen zijn uitgerust met de nieuwe technologie en het netwerk is ook voorzien om de groeiende vraag naar geconnecteerde apparaten op te vangen.

Het nieuwe netwerk is veilig, betrouwbaar en stabiel, en presteert uitermate goed dankzij zijn grote bandbreedte en de end-to-end dekking op een grote oppervlakte.

Een Kinetic Mesh netwerk gebruikt dezelfde frequenties als een klassiek WiFi netwerk, maar is verder heel verschillend. Het netwerk zoekt permanent naar de snelste weg om de data van bron naar bestemming te brengen dankzij meerdere simultane connecties.

Het is speciaal ontworpen voor omgevingen en toepassingen waar apparaten van klanten en het netwerk zelf constant in verandering en beweging zijn.

Het netwerk is dynamisch en past zich aan om bewegende voertuigen te voorzien van connectiviteit en biedt een antwoord op de beperkingen van een klassiek netwerk zoals interferenties met andere WiFi netwerken, de aanwezigheid van containers of grote schepen, de invloed van koelzones op de radiogolven of de beperkingen als gevolg van radargebruik door havenautoriteiten.

Het voldoet bovendien aan de radiofrequentie- en industriële voorschriften voor het gebruik van draadloos internet op de site.

"Op termijn zullen we ook belangrijke kosten besparen op het onderhoud van machines dankzij automatisering, ofwel internet of things”, zegt Jef Lambregts, head of engineering bij DP World Antwerp.


Video: