DP World neemt kinetisch draadloos netwerk in gebruik

Bedrijfsnieuws 3/04/2019 11:16:23

De Antwerpse haventerminal van DP World is de eerste terminal in Europa én in de wereld die gebruik maakt van een flexibel draadloos backbone netwerk (Rajant Wireless mesh technology).

Lees hieronder verder   
Verwant

Transistoren van germanium voor betrouwbare quantumberekeningen

Bedrijfsleiders schatten kosten van cyberattacks veel te laag in

50% van de bedrijven slecht voorbereid op cyberaanvallen

3 miljoen euro voor 22 Extended Reality-projecten

ECA Group plant nieuwe fabriek in Haven Oostende

Fotonen beschermen data tegen aanvallen met kwantumcomputers

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

maandag 27 januari 2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 28 januari 2020

Seminarie Lifecycle Management & Digitalisering

Edegem

woensdag 29 januari 2020

Postgraduaat in de Vastgoedkunde

Leuven - Kortrijk

van 30/01/2020 tot 1/12/2020

CMSE hercertificering

Pilz Academy - Gent

donderdag 30 januari 2020

Roadshow Siemens, Rittal & EPLAN

Lokeren / Oevel

van 4/02/2020 tot 6/02/2020

Keuze van de redactie

(16/1) Nieuwe piste in strijd tegen antibioticaresistentie (+ video)

(15/1) Presentatie visie op duurzaam en betaalbaar Belgisch energieplan

(13/1) ECA Group plant nieuwe fabriek in Haven Oostende

(13/1) Schneider Electric monitort energieverbruik wagenpark VITO

(8/1) Solid state LiDAR-expert Xenomatics definitief gelanceerd

(8/1) Mogelijk zwart gat gevormd door neutronensterren

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Voor DP World is het essentieel dat de 900 werknemers in de terminal via een stabiel en betrouwbaar netwerk communiceren.

Zo zijn op elk moment processen en operaties, zoals het verkeer van voertuigen rond de terminal, te analyseren en te optimaliseren, om zo de containers op de meest efficiënte manier af te handelen.

De Antwerpse haventerminal van DP World verwerkt elk jaar 2,5 miljoen containers, 3.000 vrachtwagens per dag en bijna 950 schepen per jaar. Door de implementatie van deze technologie zijn dagelijkse activiteiten naar een altijd en overal-modus te brengen en wordt de efficiëntie verbeterd.

De straddle carriers, service voertuigen en kranen zijn uitgerust met de nieuwe technologie en het netwerk is ook voorzien om de groeiende vraag naar geconnecteerde apparaten op te vangen.

Het nieuwe netwerk is veilig, betrouwbaar en stabiel, en presteert uitermate goed dankzij zijn grote bandbreedte en de end-to-end dekking op een grote oppervlakte.

Een Kinetic Mesh netwerk gebruikt dezelfde frequenties als een klassiek WiFi netwerk, maar is verder heel verschillend. Het netwerk zoekt permanent naar de snelste weg om de data van bron naar bestemming te brengen dankzij meerdere simultane connecties.

Het is speciaal ontworpen voor omgevingen en toepassingen waar apparaten van klanten en het netwerk zelf constant in verandering en beweging zijn.

Het netwerk is dynamisch en past zich aan om bewegende voertuigen te voorzien van connectiviteit en biedt een antwoord op de beperkingen van een klassiek netwerk zoals interferenties met andere WiFi netwerken, de aanwezigheid van containers of grote schepen, de invloed van koelzones op de radiogolven of de beperkingen als gevolg van radargebruik door havenautoriteiten.

Het voldoet bovendien aan de radiofrequentie- en industriële voorschriften voor het gebruik van draadloos internet op de site.

"Op termijn zullen we ook belangrijke kosten besparen op het onderhoud van machines dankzij automatisering, ofwel internet of things”, zegt Jef Lambregts, head of engineering bij DP World Antwerp. << (Lydia Heida) (foto: DP World - BT)

Video:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Prominente fysici: “Bouw een versneller van 100 kilometer bij CERN”

Een grote nieuwe deeltjesversneller bij CERN, met een omtrek van 100 kilometer, is de verstandigste keus om de deeltjesfysica de komende decennia echt vooruit te helpen.

5 goede redenen om Prototyping MNE 2020 te bezoeken

Met de 4e industriële revolutie en industry 4.0 zijn er twee bruggen die dringend moeten gebouwd worden. Er is de digitale brug tussen IT en OT en de time-to-market brug.

Agfa-Gevaert benoemt Pascal Juéry als nieuwe CEO

Op 1 februari 2020 zal Fransman Pascal Juéry (54) Christian Reinaudo opvolgen als nieuwe CEO van Agfa-Gevaert. Die laatste blijft wel lid van de raad van bestuur.

VIL wil magazijnen toekomstgericht maken

Met het project ‘Future Proof Warehousing’ biedt VIL bedrijven inzicht in de mogelijkheden van digitalisatie en automatisatie voor een efficiënt, veilig en futureproof magazijn.

Schaaf je kennis over stoom bij tijdens de stoomcursus 2020

In tal van industriële sectoren wordt stoom als warmtedrager voor diverse productieprocessen gebruikt. We denken daarbij aan de chemische sector, maar o aan de voedings- en textielindustrie.

Evonetix schaalt samen met imec productie microchips op

Evonetix, dat een desktoptoestel voor DNA-synthese ontwikkelt op basis van een vernieuwende microchip, gaat samenwerken met onderzoeks- en innovatiehub imec.

ECA Group plant nieuwe fabriek in Haven Oostende

Haven Oostende verleent een concessie op de ex-Beliard site in het havengebied aan ECA Robotics Belgium, waar het zijn nieuwe fabriek zal vestigen en dronesystemen zullen bouwen.

Sensirion introduceert volgende generatie multi-gas mass flow sensoren - techniek

Sensirion introduceert Q2 2020 een nieuwe multi mass flow sensor die uitermate geschikt is voor het zeer nauwkeurig meten van onder andere zuurstof (O2), lucht en lach gas (N2O), ...

Partners