Zonneauto Solar Team Twente kleiner door gebruik ander type zonnecel

Onderzoek & Wetenschap 22/03/2019 9:02:14

Solar Team Twente heeft het ontwerp van de nieuwe zonneauto ‘RED E’ onthuld. Deze werd uitgerust met een ander type zonnecel waardoor dit de kleinste Twentse zonneauto ooit wordt.

Lees hieronder verder   
Verwant

Siemens koploper in beheer van gedistribueerde energiebronnen

Geo-engineering: leven met CO2-uitstoot

Elektrische voertuigen veiliger met nieuwe BYD bladbatterij

Encon Energieprijs virtueel uitgereikt

COVID-19 houdt bouw SeaMade offshore-windpark nog niet tegen

DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Migratie van EPLAN 5 naar EPLAN Electric P8

EPLAN Webinar

vrijdag 17 april 2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Herentals

dinsdag 21 april 2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Cursus: stoom in theorie en praktijk

Armstrong - Herstal

vrijdag 24 april 2020

Webinar Lock out Tag out

Pilz Webinar

vrijdag 24 april 2020

Keuze van de redactie

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

(12/3) UAntwerpen leidt Europees onderzoek naar Corona

(11/3) Microgenerator van nanodraden vervangt batterij

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het Nederlandse team neemt in oktober weer deel aan de tweejaarlijkse World Solar Challenge in Australië.

“De nieuwe zonneauto RED E wordt de kleinste in de historie van Solar Team Twente," aldus Sybren Wubs, technisch manager van Solar Team Twente.

"Dit komt doordat we deze editie kiezen voor een zonnepaneel van Gallium-Arsenide (GaAs) in plaats van silicium. “Dit type zonnecel is op dit moment het meest efficiënt, dus erg geschikt voor onze zonneauto."

De laatste keer dat Solar Team Twente koos voor GaAs, in 2009, had het paneel nog een oppervlakte van 6 m². Volgens de reglementen van de Bridgestone World Solar Challenge 2019 mag er 2,64 m² aan GaAs-cellen op de zonneauto liggen, voor silicium is dit 4 m².

Doordat het oppervlakte aan zonnecellen op de zonneauto kleiner wordt dan de laatste jaren, kan de hele auto ook een stuk kleiner worden dan haar voorgangers. De zonneauto wordt daardoor aerodynamisch beter, maar de keuze zorgt tegelijkertijd voor grote uitdagingen bij het ontwikkelen van de auto.

“We ontwikkelen onze mechanische en elektronische onderdelen van de auto elke twee jaar verder, maar dit jaar moeten de onderdelen ook nog eens een stuk kleiner zijn. In eerste instantie leek dat een bijna onmogelijke opgave. Maar uiteindelijk hebben we toch een ontwerp gerealiseerd waarbij dit gelukt is,” vertelt mechanicus Evert van der Hoek.

Solar Team Twente focust deze editie meer dan ooit op transparantie en educatie. Door meer kennis te delen en meer samen te werken, hoopt het team een nog grotere bijdrage te leveren aan een duurzame toekomst.

Het team onthulde tijdens de ontwerppresentatie de plannen voor een Massive Online Open Course (MOOC), waarin de technieken en werkprocessen van The Red One uit 2015 gedeeld worden. Het is de eerste keer dat een topteam een zonneauto op technisch vlak volledig ‘open gooit’.

De cursus, genaamd ‘How to build a solar car’, is vanaf de zomer te volgen via het platform FutureLearn. << (Lydia Heida) (foto: Universiteit Twente)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Materials+Eurofinish+Surface verplaatst naar volgend jaar

Vanwege het aanhoudende Coronavirus hebben de organisatoren besloten om het event Materials-Eurofinish-Surface 2020 te verplaatsen naar 26 en 27 mei 2021.

Met waterstof de lucht in voor zero-emission - column

De ‘Green Deal’ heeft ook bij technologen in de lucht- en ruimtevaart al heel wat stof doen opwaaien. Is luchtvaart zonder emissie mogelijk? Europa legt de lat erg hoog.

Guy Verstraeten nieuwe directeur ICS-divisie van SPIE

Bruno Borremans, die deze functie twee jaar lang uitoefende, gaf op 16 maart laatstleden de fakkel door aan Guy Verstraeten als directeur van de divisie ICS bij SPIE Belgium.

Explosieve toename cyberzwendel rond Coronavirus

SophosLabs, het onderzoekslab van Sophos, concludeert dat door het gebruik van ‘COVID-19’ en ‘coronavirus’ in domeinnamen het aantal spam, phishing-aanvallen en malware omhoog is geschoten.

Hannover Messe 2020 geannuleerd wegens coronavirus

Vandaag viel in onze mailbox het bericht binnen dat de corona-pandemie geleid heeft tot de annulering van de Hannover Messe. We willen de preview die we hierover reeds maakten niet weerhouden.

Investeringsronde van 14 miljoen euro voor miDiagnostics

Imec spin-off miDiagnostics, die silicium-gebaseerde chiptechnologie gebruikt om snelle en betrouwbare testen rechtstreeks naar patiënt en arts te brengen, haalde onlangs 14 miljoen euro op.

Corona als bron van inspiratie

Er gaat heel wat design en engineering om Covid-19: 3D-prints van ventielen, gelaatsschermen, beademingstoestellen, ... Vaak betreft het een fablab-gebeuren en gratis creativiteit.

COVID-19 houdt bouw SeaMade offshore-windpark nog niet tegen

Gisteren zijn de eerste 6 torendelen voor het SeaMade offshore windpark aangekomen in de haven van Oostende. Deze onderdelen werden geproduceerd in Noord-Spanje.

Lybover investeert extra in 3D-scanning

De Lybover groep zet volop in op de technologie van 3D-scanning met extra investeringen. De uitgebreide ervaring van van 80 engineers in engineering, project management, productie en montage in combinatie met 3D-scanning en engineering heeft een enorme impact op tijd, kost en veiligheid. 3D-scans vormen de basis voor de engineering van hun projecten.

Partners