Zonneauto Solar Team Twente kleiner door gebruik ander type zonnecel

Onderzoek & Wetenschap 22/03/2019 9:02:14

Solar Team Twente heeft het ontwerp van de nieuwe zonneauto ‘RED E’ onthuld. Deze werd uitgerust met een ander type zonnecel waardoor dit de kleinste Twentse zonneauto ooit wordt.

Lees hieronder verder   
Verwant

Energie-efficiëntere warmtenetten door slimme controller

Geothermie: Hoe diep in de put? - artikel

Waterstofauto als stroombron in duurzaam energiesysteem

ALEGrO-hoog­spannings­verbinding via microtunnel onder Albertkanaal en Maas

Energiezuinigste kantoorgebouw van Europa in gebruik genomen

Installatie kabels voor NASR olieveld in Abu Dhabi voltooid

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Antwerpen

dinsdag 23 april 2019

HRC & Robot Safety

Kortrijk

woensdag 24 april 2019

PLC-integratie met Siemens TIA portal

Webinar

woensdag 24 april 2019

Hygiënische stoom voedingsmiddelenindustrie

door Spirax Sarco - Gent

donderdag 25 april 2019

Elimineer overbodige onderhoudskosten

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Quick response manufacturing

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/4) AcademicLabs connecteert Europese en Japanse wetenschappers

(17/4) Energiesector kwetsbaar voor cyberspionage en -sabotage

(15/4) Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

(15/4) DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

(11/4) ALEGrO-hoog­spannings­verbinding via microtunnel onder Albertkanaal en Maas

(10/4) EU-initiatief ontwikkelt blockchain oplossingen en wereldwijde standaarden

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het Nederlandse team neemt in oktober weer deel aan de tweejaarlijkse World Solar Challenge in Australië.

“De nieuwe zonneauto RED E wordt de kleinste in de historie van Solar Team Twente," aldus Sybren Wubs, technisch manager van Solar Team Twente.

"Dit komt doordat we deze editie kiezen voor een zonnepaneel van Gallium-Arsenide (GaAs) in plaats van silicium. “Dit type zonnecel is op dit moment het meest efficiënt, dus erg geschikt voor onze zonneauto."

De laatste keer dat Solar Team Twente koos voor GaAs, in 2009, had het paneel nog een oppervlakte van 6 m². Volgens de reglementen van de Bridgestone World Solar Challenge 2019 mag er 2,64 m² aan GaAs-cellen op de zonneauto liggen, voor silicium is dit 4 m².

Doordat het oppervlakte aan zonnecellen op de zonneauto kleiner wordt dan de laatste jaren, kan de hele auto ook een stuk kleiner worden dan haar voorgangers. De zonneauto wordt daardoor aerodynamisch beter, maar de keuze zorgt tegelijkertijd voor grote uitdagingen bij het ontwikkelen van de auto.

“We ontwikkelen onze mechanische en elektronische onderdelen van de auto elke twee jaar verder, maar dit jaar moeten de onderdelen ook nog eens een stuk kleiner zijn. In eerste instantie leek dat een bijna onmogelijke opgave. Maar uiteindelijk hebben we toch een ontwerp gerealiseerd waarbij dit gelukt is,” vertelt mechanicus Evert van der Hoek.

Solar Team Twente focust deze editie meer dan ooit op transparantie en educatie. Door meer kennis te delen en meer samen te werken, hoopt het team een nog grotere bijdrage te leveren aan een duurzame toekomst.

Het team onthulde tijdens de ontwerppresentatie de plannen voor een Massive Online Open Course (MOOC), waarin de technieken en werkprocessen van The Red One uit 2015 gedeeld worden. Het is de eerste keer dat een topteam een zonneauto op technisch vlak volledig ‘open gooit’.

De cursus, genaamd ‘How to build a solar car’, is vanaf de zomer te volgen via het platform FutureLearn. << (Lydia Heida) (foto: Universiteit Twente)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Geothermie: Hoe diep in de put? - artikel

De voorbije jaren werd in Vlaanderen steevast naar geothermie verwezen als één van de meest beloftevolle types hernieuwbare energie. VITO liet regelmatig positieve berichten horen.

Tuinbouwschool Melle wint STEM-scholenwedstrijd Artcadia

Hun winnende ontwerp ‘Zeeteelt’ is een uitvinding waarbij hexagonale pontons, gemaakt van het afvalplastic uit de oceanen, de basis vormen om aan landbouw op zee te doen.

Waterstofauto als stroombron in duurzaam energiesysteem

TU Delft onderzoekt hoe geparkeerde brandstofcelauto's te gebruiken zijn als elektriciteitscentrale, en hoe het aanbod van energie en de betrouwbaarheid van zo'n systeem zijn te vergroten.

Voedingsmiddelenindustrie vaak nog in eerste fase van digitalisering

Dit blijkt uit een rapport met de belangrijkste resultaten van een onderzoek dat Siemens PLM Software uitvoerde over digitalisering in de voedings­middelen­industrie.

Slimme tattoo krijgt nieuwe functies dankzij intelligente inkt

De Universiteit Twente ontwikkelt een micro-jet injectietechniek die met een dunne en ultrasnelle vloeistofstraal tatoeages zet, die bijvoorbeeld een signaal geven om medicijnen in te nemen.

Emerson organiseerde STEM-Girlsday - techniek

Als vervolg op haar wereldwijde inzet om het STEM-onderwijs en women in STEM te promoten, organiseerde Emerson een “We Love STEM”-evenement onder de vlag van Girlsday.

Internetinfrastructuur moet het hebben van de democratie - artikel

Na de verkiezingen in Congo werd het internet begin dit jaar weken uitgeschakeld. Midden januari ging het internet ook neer in Zimbabwe na onrust over de steile brand­stof­prijs­verhogingen.

Doorzichtig en UV-werend nanopapier als alternatief voor plastic verpakking

De Universiteit Utrecht ontwikkelt het volledig biologische materiaal, bestaande uit enkele nanometers dikke cellulosevezels, samen met Unilever en de Universiteit van Amsterdam.

Partners