GBM Works test vibro-drillen van monopiles

Bedrijfsnieuws 21/03/2019 5:49:06

Bij deze geluidsarme en snellere methode worden de fundatiepalen, ofwel monopiles, voor windturbines door middel van trilelementen aan de onderkant van de paal in de zeebodem gebracht.

Lees hieronder verder   
Verwant

Investeren in ManuTech start- en scale-ups populair in Antwerpen of Leuven

Umicore neemt nieuwe Koreaanse productiefabriek in gebruik

Studententeam wil prijzen pakken met nieuwe elektrische racewagen

GBM Works test vibro-drillen van monopiles

3D geprint poreus mes snijdt onder druk

Uniek nanomateriaal heeft brede waaier aan duurzame toepassingen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Isolatie - Meer dan energiebesparing

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

woensdag 19 februari 2020

Nieuw in EPLAN Pro Panel 2.9 & Harness ProD 2.9

EPLAN Webinar

vrijdag 21 februari 2020

Workshop Industrial Security

Kortrijk, Wondelgem, Berchem en Diepenbeek

van 25/02/2020 tot 5/03/2020

Elektrisch voertuig: mobiele batterij of extra belasting net?

UGent Campus Kortrijk

dinsdag 25 februari 2020

Verbreed uw basiskennis over stoom

Spirax Sarco Gent en Westerlo

dinsdag 3 maart 2020

Tips & Tricks voor veilige werking stoominstallatie

Spirax Sarco Gent en Brasschaat

woensdag 4 maart 2020

Keuze van de redactie

(12/2) DEME Offshore en Herrenknecht bouwen samen onderzeese boor

(12/2) Winnaars Foreign Investment Trophy 2020 bekend gemaakt

(11/2) Air Products levert technologie voor Amerikaans waterstof tankstation

(10/2) Thor Park Genk wordt eerste Vlaamse regelluwe zone

(6/2) Additive manufacturing tilt robotica naar een hoger niveau

(5/2) DMVH beveiligt Real Time Location System voor ziekenhuizen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In tegenstelling tot heien wordt de kracht dus niet van bovenaf in de paal gebracht, maar gebruikt men het gewicht van de paal zelf om deze te installeren.

GBM Works, een spin-off van de Nederlandse TU Delft, ontwikkelde de vibro-drill-methode, waarop een patent is aangevraagd. De eerste kleinschalige proeven vonden in 2017 op de Maasvlakte plaats. Dit is een interessante testlocatie omdat de zandbodem dezelfde is als de zeebodem.

Tijdens de daaropvolgende proeven werd steeds meer en steeds groter equipment ingezet. Eind 2018 trilde GBM Works een plaat van 16 ton de bodem in.

Joris van Rossem, Test and Logistics Engineer bij GBM Works: “Het hameren van een monopile maakt veel geluid, wat schadelijk is voor het ecosysteem. Onze methode is geluidsarm, waardoor we geen dure geluidswerende schermen om de monopile heen te hoeven te plaatsen."

"We krijgen de paal ook sneller de grond in dan met klassieke hamermethoden. Omdat de trillingselementen bij de installatie al op de pile bevestigd zitten kan er sneller gewerkt worden en zijn we minder afhankelijk van weersomstandigheden. Trillen aan de onderkant veroorzaakt bovendien minder schade door materiaalmoeheid. Hierdoor kunnen de monopiles in de toekomst wellicht lichter worden uitgevoerd.”

Door deze voordelen zijn naar verwachting miljoenen euro’s te besparen bij het aanbrengen van de fundatie voor windturbines, wat uiteindelijk weer leidt tot een lagere kostprijs voor windenergie.

Het bedrijf zal halverwege 2019 een vierde pilot uitvoeren, waarbij voor het eerst een echte, relatief kleine monopile de zeebodem wordt ingetrild. Er wordt momenteel gezocht naar een geschikte locatie.

Van Rossem: “We willen vier weken lang penetratietests uitvoeren, om de betrouwbaarheid en de snelheid van de methode verder te testen. Ook meten we het geluid, hoe stevig de palen staan en wat hun draagkracht is. << (Lydia Heida) (foto: Port of Rotterdam)

ACHTERGROND
GBM Works wil de vibro-drill-methode vanaf 2021 op de markt te brengen.

SIF, Van Oord, TU Delft, Deltares en Havenbedrijf Rotterdam zijn als industrie- en kennispartners aangehaakt om de verdere ontwikkeling van de vibro-drill-methode te faciliteren en pilots financieel te ondersteunen. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

IRE en SCK CEN gaan samen lutetium-177 produceren

Elk jaar wordt er bij ruim 8.500 Belgen prostaatkanker vastgesteld. Een veelbelovende behandeling is het gebruik van een therapeutisch radio-isotoop: lutetium-177 (Lu-177).

VDL Bus & Coach ontwikkelt nieuwe batterijpakketten

De Europese bussen van het bedrijf hebben ondertussen 50 miljoen elektrische kilometers afgelegd en met het nieuwe batterijpakket wordt het aanbod aan operatie- en systeem­oplossingen groter.

Wereldprimeur: succesvolle test met robot voor supermicrochirurgie

Onderzoekers van de Nederlandse TU/e lieten zien dat het veilig en uitvoerbaar is om bij de behandeling van lymfoedeem met behulp van de MUSA-robot lymfevaten aan te sluiten op bloedvaten.

UGent produceert duurzaam drinkwater op Galapagoseilanden

Biologen, wiskundigen en bio-ingenieurs van UGent werken samen met de lokale overheid en industrie om alle eilandbewoners te voorzien van drinkwater, zonder de natuur te schaden.

Hannover Messe 2020: verandering omzetten in groei

Met het hoofdthema industriële transformatie focust Hannover Messe 2020 zich op de mogelijkheden van innovatieve techno­logieën, meer en meer beschikbare data en groeiend klimaatbewustzijn.

Nieuwe BASF-fabriek voor batterijmaterialen voor elektrische voertuigen

BASF bouwt een nieuwe productielocatie voor batterijmaterialen in het Duitse Schwarzheide. Met deze investering wil het de Europese waardeketen voor elektrische voertuigen (EV) ondersteunen.

Internationale samenwerking CO2-opslag komt in aanmerking voor EU-subsidie

De Europese Unie is in principe bereid subsidie te geven aan een project om CO2 van de industrie in Antwerpen, Gent, Zeeland en Rotterdam op te slaan onder de Noordzee.

DEME Offshore en Herrenknecht bouwen samen onderzeese boor

Beide bedrijven ondertekenden een overeenkomst voor de fabricage van een onderzeese boor, die zal ingezet worden op het Franse offshore windmolenpark in Saint-Nazaire.

speedigus service: slijtvaste maatwerk-onderdelen

Om altijd snel de juiste glijlageroplossingen te kunnen leveren en te installeren, heeft igus meer dan 12.000 verschillende iglidur glijlagertypen gemaakt van tribo-polymeren in voorraad. Daarnaast produceert igus maatwerkcomponenten. Dit wordt bepaald door de motion plastics specialist op basis van de benodigde aantallen.

Partners