TU Delft gaat experimenteren met autonoom varen

Onderzoek & Wetenschap 14/03/2019 16:19:04

Het nieuwe Researchlab Autonomous Shipping biedt een natuurlijke buitenruimte voor experimenten met autonoom varen, die gekoppeld zijn aan ander water- en wegverkeer.

Lees hieronder verder   
Verwant

Luminex en Sioen winnen Leeuw van de Export 2019

Spoorvrachtoperator Lineas verdubbelt Antwerpse spoorcapaciteit

Nieuwe fabriek Europal Packaging klaar voor Industrie 4.0

Resultaten testproject autonoom varen voorgesteld

Terminaloperator BCTN neemt North Sea Port op in netwerk

Connected Transport gedurende 12 weken getest

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Postgraduaat Coöperatief ondernemen en management

Leuven

van 20/09/2019 tot 20/12/2019

Studiedag Energie-efficiëntie

Vlaams Parlement - Brussel

vrijdag 20 september 2019

Webinar: 7 innovatieve veiligheids­oplossingen

Pilz Webinar

vrijdag 20 september 2019

Overdrukbeveiliging in de procesindustrie en veiligheidskleppen

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 23/09/2019 tot 26/09/2019

46ste Hogere Cursus Akoestiek

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 23/09/2019 tot 17/02/2020

Plat dak specialist editie 2019

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 24/09/2019 tot 24/09/2020

Keuze van de redactie

(17/9) ArcelorMittal Gent installeerde grootste Belgische zonnedak

(17/9) umati showcase op EMO: nieuwe machinetaalstandaard

(11/9) Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

(11/9) Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

(10/9) Werkgevers plannen personeelsuitbreiding in vierde kwartaal

(9/9) 2.640 zonnepanelen voor spaarbekkencentrale in Coo

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Autonoom varen kan bijdragen aan een effectiever gebruik van de infrastructuur, een hogere veiligheid, een vermindering van brandstofverbruik en emissies en een grotere inzetbaarheid van schepen en verlaging van kosten.

Rudy Negenborn, hoogleraar Multi-Machine Operations & Logistics TU Delft, stelt: "We starten in het lab met het op schaal testen van groepen autonome vaartuigen om daarna door te schakelen naar een complexere omgeving met ander water- en wegverkeer."

Het nieuwe lab wordt gecombineerd met het al bestaande Researchlab Automated Driving Delft om autonoom rijden en varen te verbinden. “In het lab laten we op schaal zien wat de laatste stand van de techniek is voor grootschalige transportproblematiek,” vertelt Negenborn.

Negenborn werkt onder meer aan de ontwikkeling van een vloot van modulaire autonome vaartuigen die binnen de haven flexibel kleine hoeveelheden containers vervoeren. “Op het water is nog aardig wat ruimte, zeker in vergelijking met de weg."

"Wereldwijd neemt de transportbehoefte almaar toe. De Rotterdamse haven kan de grootste containerschepen ter wereld aan, maar het verwerken van de duizenden containers die zo’n schip vervoert, veroorzaakt files op water, weg en spoor."

"We kunnen dit deels oplossen door met autonome vaartuigen efficiënter gebruik te maken van het water, en door verdergaande autonomie van grotere schepen. Efficiëntere vaarprofielen moeten bijvoorbeeld transport over water verduurzamen, en een dreigend tekort aan bemanning verhelpen.”

De komende jaren wordt een gezamenlijke onderzoeksagenda opgesteld door overheid, wetenschap en bedrijfsleven om nieuwe technologieën snel tot de markt te laten doordringen.

In de nieuwe test- en leeromgeving gaan de partners aan de slag met concrete thema’s zoals het autonoom passeren van bruggen en sluizen, autonoom aanleggen en wegvaren, met meerdere autonoom en niet-autonome schepen varen, platooning en de invloed op CO2-reductie. << (Lydia Heida) (foto: TU Delft)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

“Waterstof, de brandstof van de toekomst ?!” - uitnodiging

Nog twee weken tot het waterstof seminarie van het najaar: Fueling the Future Summit. Wij geven alvast een aantal redenen om deelname aan het seminarie zeker zullen rechtvaardigen.

Hogeschool PXL test ‘smart’ ventileren met machine learning

Hogeschool PXL is van start gegaan met een experimenteel proefproject met machine learning om de ventilatie van zijn aula’s in Diepenbeek automatisch aan te sturen.

EMO 2019 van start gegaan in Hannover

Uitdagingen en opportuniteiten, daarover had Carl Martin Welcker, generaal commissaris-generaal van EMO Hannover 2019, het bij de start van de grootste machine­gereed­schappen­beurs ter wereld.

Nieuwe Uniflex prikgeleider voor slangen tot 100 mm - techniek

Na de PR 12, heeft Uniflex nu de staande PR 14 prikgeleider ontwikkeld voor de noodzakelijke prikgeleiding op de buitenlaag van gasleidingen voor perslucht, stikstof, …

DNA-bouwpakket alternatief voor dure industrieel geproduceerde antilichamen

Onderzoekers van KU Leuven zijn erin geslaagd om schapen zelf antilichamen te laten produceren, door enkel de DNA-bouwstenen van dit type geneesmiddelen te injecteren.

Bouw Frans offshore windpark toegewezen aan Jan De Nul

Jan De Nul Group heeft, via zijn Franse dochteronderneming Sodraco International, een eerste contract voor de bouw van een windmolenpark op zee in Frankrijk ondertekend.

Resultaten testproject autonoom varen voorgesteld

Na verschillende maanden van testvaarten met een schaalmodel van een autonoom (onbemand en zelfsturend) binnenschip op de IJzer werden onlangs de testresultaten voorgesteld.

7 miljoen euro EU-subsidie voor innovatieve warmtebatterij (+video)

De Nederlandse TU Eindhoven en TNO hebben een batterij ontwikkeld die het mogelijk maakt om duurzaam opgewekte energie op een goedkope en efficiënte manier op te slaan.

Partners