TU Delft gaat experimenteren met autonoom varen

Onderzoek & Wetenschap 14/03/2019 16:19:04

Het nieuwe Researchlab Autonomous Shipping biedt een natuurlijke buitenruimte voor experimenten met autonoom varen, die gekoppeld zijn aan ander water- en wegverkeer.

Lees hieronder verder   
Verwant

Slaagkansen binnenvaartinnovatie afhankelijk van meerdere factoren

Oprichting logistieke taskforce in strijd tegen Corona

Lancering eerste slimme mobiliteits-ecosysteem

Volvo Cars verlaagt logistieke CO2-uitstoot met treintransport

VIL ontwikkelt deelplatform voor logistieke assets en gebouwen

Introductie slim parkeersysteem op Corda Campus

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Vragenuurtje EPLAN Pro Panel

EPLAN Webinar

woensdag 15 april 2020

Warehouse Management Systemen (WMS)

digital learning

donderdag 16 april 2020

Business Process Management - schriftelijk

digital learning

donderdag 16 april 2020

Migratie van EPLAN 5 naar EPLAN Electric P8

EPLAN Webinar

vrijdag 17 april 2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Keuze van de redactie

(2/4) Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

(30/3) VUB ontwikkelt noodmasker voor verplegend personeel

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Autonoom varen kan bijdragen aan een effectiever gebruik van de infrastructuur, een hogere veiligheid, een vermindering van brandstofverbruik en emissies en een grotere inzetbaarheid van schepen en verlaging van kosten.

Rudy Negenborn, hoogleraar Multi-Machine Operations & Logistics TU Delft, stelt: "We starten in het lab met het op schaal testen van groepen autonome vaartuigen om daarna door te schakelen naar een complexere omgeving met ander water- en wegverkeer."

Het nieuwe lab wordt gecombineerd met het al bestaande Researchlab Automated Driving Delft om autonoom rijden en varen te verbinden. “In het lab laten we op schaal zien wat de laatste stand van de techniek is voor grootschalige transportproblematiek,” vertelt Negenborn.

Negenborn werkt onder meer aan de ontwikkeling van een vloot van modulaire autonome vaartuigen die binnen de haven flexibel kleine hoeveelheden containers vervoeren. “Op het water is nog aardig wat ruimte, zeker in vergelijking met de weg."

"Wereldwijd neemt de transportbehoefte almaar toe. De Rotterdamse haven kan de grootste containerschepen ter wereld aan, maar het verwerken van de duizenden containers die zo’n schip vervoert, veroorzaakt files op water, weg en spoor."

"We kunnen dit deels oplossen door met autonome vaartuigen efficiënter gebruik te maken van het water, en door verdergaande autonomie van grotere schepen. Efficiëntere vaarprofielen moeten bijvoorbeeld transport over water verduurzamen, en een dreigend tekort aan bemanning verhelpen.”

De komende jaren wordt een gezamenlijke onderzoeksagenda opgesteld door overheid, wetenschap en bedrijfsleven om nieuwe technologieën snel tot de markt te laten doordringen.

In de nieuwe test- en leeromgeving gaan de partners aan de slag met concrete thema’s zoals het autonoom passeren van bruggen en sluizen, autonoom aanleggen en wegvaren, met meerdere autonoom en niet-autonome schepen varen, platooning en de invloed op CO2-reductie. << (Lydia Heida) (foto: TU Delft)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Corona: recycleer geen binnenlucht

De Federation of European Heating, Ventilation and Airconditioning Associations, REHVA, bracht een richtlijn uit over hoe met ventilatie in gebouwen om te gaan in Coronatijden.

Oprichting logistieke taskforce in strijd tegen Corona

De Vlaamse overheid richt de Logistics Resilience Task Force op, die door VIL gecoördineerd zal worden. Er zal overleg gepleegd worden over logistieke ketens, die nu onder druk staan.

Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

De Noordzee wordt niet aanzien als gebied voor de ontwikkeling van golfenergie, vanwege de relatief lage intensiteit van de golven in vergelijking met Ierland, Portugal, Spanje en het VK.

Titaandioxide (nano) spray ontsmet spoorwegwagon

Het Poolse regionale spoorwegbedrijf Koleje Slaskie (‘Silesian Railways’) vernevelde bij wijze van test TiO2-nanochemie in zijn passagierswagon en ... lijkt tevreden met het resultaat.

Digital Transformation met Dell Technologies

Er beweegt ontzettend veel in onze IT-branche. De digitale transformatie zet hele industrieën op hun kop. Denk aan retail, banking, mobiliteit, ... Overal zijn de uitdagingen enorm.

Miljoenen contactloze autosleutels eenvoudig te hacken

Wetenschappers van de COSIC-onderzoeksgroep (KUL) en van de universiteit van Birmingham hebben ontdekt dat auto's van Toyota, Kia en Hyundai gebruikmaken van zwakke cryptografische codes.

Nieuwe urinetest voor vroege opsporing prostaatkanker

UGent onderzoekers zetten grote stap in het opsporen van biomerkers voor urologische kankers, zodat deze kankers op tijd ontdekt en behandeld kunnen worden.

Kris Sterkens is nieuwe CEO van Janssen Pharmaceutica

Johnson & Johnson meldt dat Kris Sterkens vanaf vandaag de leiding over Janssen Pharmaceutica overneemt van Stef Heylen, die met pensioen gaat.

Kontron pITX-APL V2.0 levert hoge prestaties

Kontron breidt zijn productlijn in de Pico-ITX-vormfactor uit met het pITX-APL V2.0 embedded moederbord, dat is uitgerust met Intel AtomR E39xx en IntelR CeleronR N3350 / J3455 twee- en quad-core CPU's en biedt verbeterde prestaties met een uitgebreid scala aan functies. Het is ideaal voor industriële clienttoepassingen. >>

Partners