Revolutionaire hijsmethode voor berging Noors fregat

SCALDIS, het Belgische dochterbedrijf van DEME, Jan De Nul Group en Herbosch-Kiere, heeft samen met BOA Offshore de berging van het Noorse fregat ‘KNM Helge Ingstad’ succesvol afgerond.

Trefwoorden: #Bergen, #berging, #BOA Offshore, #DEME, #Double Duo Lift, #fregat, #Gulliver, #Herbosch-Kiere, #hijsschepen, #hijsvermogen, #Jan De Nul Group, #kranen, #Noorse, #ponton, #Rambiz, #SCALDIS, #‘KNM Helge Ingstad’

Lees verder

Techniek

( Foto: © Norsk Sjøforsvaret )

ENGINEERINGNET.BE - Het Noorse fregat kwam in aanvaring met de tanker ‘Sola TS’ op 8 november vorig jaar in de buurt van Bergen en zonk op de schuine helling van een fjord. De Noorse marine deed een beroep op de expertise van Scaldis en BOA Offshore om het wrak te bergen.

SCALDIS heeft speciaal voor dit project een revolutionaire hijsmethode ontwikkeld door twee zware hijsschepen te combineren. ‘Rambiz’ heeft twee kranen en een totaal hijsvermogen van 3.300 ton. Het nieuwe hijsschip ‘Gulliver’ telt ook twee kranen en heeft een totaal hijsvermogen van 4.000 ton.

Met deze unieke “Double Duo Lift”-methode beschikt SCALDIS over een gecombineerde totale hijscapaciteit van 7.300 ton.

Hierdoor kon het 133 meter lange en 5.500 ton zware fregat in één stuk gehesen worden. Doordat de vier kranen synchroon werken, is het namelijk mogelijk om het wrak in één ononderbroken operatie te hijsen en naar een horizontale positie te brengen.

Tijdens de wintermaanden werden raketten en brandstof verwijderd uit het fregat. Duikers installeerden 16 hijskettingen onder het wrak om het schip uit het water te kunnen hijsen.

Om het fregat veilig en volledig uit het water te krijgen, werd het getransporteerd, hangende in de kraanhaken van de zware hijsschepen naar de dichtstbijzijnde haven en daar op een afzinkponton geplaatst.

Dit gedeeltelijk afgezonken ponton werd later ontballast om terug boven de waterlijn te komen met de ‘Helge Ingstad’ erop, steunend in het midden. Gedurende deze operatie stabiliseerden de hijskranen het schip tot alle zeevastingen werden aangebracht om het vervolgens te transporteren.