Revolutionaire hijsmethode voor berging Noors fregat

Bedrijfsnieuws 7/03/2019 14:11:25

SCALDIS, het Belgische dochterbedrijf van DEME, Jan De Nul Group en Herbosch-Kiere, heeft samen met BOA Offshore de berging van het Noorse fregat ‘KNM Helge Ingstad’ succesvol afgerond.

Lees hieronder verder   
Verwant

DEME en Equinor bestuderen drijvende betonnen substructuren

DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

Inspectie en diagnose van isolatoren in onderstations - techniek

Riwal neemt Zweedse Lipac over

Desotec investeert 17,6 miljoen euro in vierde reactivatie oven

TenneT kiest Jan De Nul voor offshore kabelreparaties

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Advanced Engineering

Flanders Expo Gent

van 22/05/2019 tot 23/05/2019

Practical training: EN ISO13849-1

Pilz Zonhoven

woensdag 22 mei 2019

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Electrical Safety in industrial installations

Pilz Zonhoven

dinsdag 4 juni 2019

Ceci n'est pas un congres

Brussels Expo

dinsdag 4 juni 2019

Keuze van de redactie

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

(9/5) Primeur: Posetron gaat ‘Nearly Off Grid’

(9/5) Imec bluetooth sleutel voorkomt autodiefstal

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het Noorse fregat kwam in aanvaring met de tanker ‘Sola TS’ op 8 november vorig jaar in de buurt van Bergen en zonk op de schuine helling van een fjord. De Noorse marine deed een beroep op de expertise van Scaldis en BOA Offshore om het wrak te bergen.

SCALDIS heeft speciaal voor dit project een revolutionaire hijsmethode ontwikkeld door twee zware hijsschepen te combineren. ‘Rambiz’ heeft twee kranen en een totaal hijsvermogen van 3.300 ton. Het nieuwe hijsschip ‘Gulliver’ telt ook twee kranen en heeft een totaal hijsvermogen van 4.000 ton.

Met deze unieke “Double Duo Lift”-methode beschikt SCALDIS over een gecombineerde totale hijscapaciteit van 7.300 ton.

Hierdoor kon het 133 meter lange en 5.500 ton zware fregat in één stuk gehesen worden. Doordat de vier kranen synchroon werken, is het namelijk mogelijk om het wrak in één ononderbroken operatie te hijsen en naar een horizontale positie te brengen.

Tijdens de wintermaanden werden raketten en brandstof verwijderd uit het fregat. Duikers installeerden 16 hijskettingen onder het wrak om het schip uit het water te kunnen hijsen.

Om het fregat veilig en volledig uit het water te krijgen, werd het getransporteerd, hangende in de kraanhaken van de zware hijsschepen naar de dichtstbijzijnde haven en daar op een afzinkponton geplaatst.

Dit gedeeltelijk afgezonken ponton werd later ontballast om terug boven de waterlijn te komen met de ‘Helge Ingstad’ erop, steunend in het midden. Gedurende deze operatie stabiliseerden de hijskranen het schip tot alle zeevastingen werden aangebracht om het vervolgens te transporteren. << (Lydia Heida) (foto: © Norsk Sjøforsvaret)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Interreg Vlaanderen-Nederland investeert 1,7 miljoen euro in duurzaamheid

Het project GREENER is gericht op de ontwikkeling van een biogebaseerde vervanger voor polyacrylzuur en RESANAT experimenteert met natuurlijke saneringstechnieken op verontreinigde gronden.

Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

Volvo Car Gent is gestart met de bouw van een gloednieuw fabrieksgedeelte, waar batterijen voor elektrische wagens zullen worden samengesteld. Een belangrijke investering voor deze fabriek.

Internationale prijzen voor Antwerpse duurzaamheidsprojecten

Twee Antwerpse duurzaamheidsprojecten zijn bekroond met een prijs op de Guangzhou 2019 World Ports Conference in China, tijdens de eerste IAPH World Ports Sustainability Awards.

Kennametal introduceert nieuwe generatie tangentieel schouderfrezen - techniek

Kennametal kondigt haar nieuwe Mill 4-12KT aan, de volgende generatie tangentiële schouderfrezen, die hoogwaardige oppervlakken produceert voor bijna alle toepassingen in staal en gietijzer.

Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

Het allereerste specifieke opleidingscentrum voor de farma- en biotech-industrie in Vlaanderen, ViTalent, komt op het Wetenschapspark in Niel en zou zijn deuren moeten openen in 2021.

Fluoride maakt perovskiet zonnecellen sterker

Onderzoekers van TU Eindhoven, DIFFER, Universiteit Twente en Peking University hebben ontdekt dat een beschermend fluoride-laagje zonnecellen van perovskiet een stuk stabieler maakt.

Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Oprichting Flanders Future Techfund goedgekeurd

De Vlaamse Regering heeft onlangs de ontwerpstatuten van dit nieuwe Flanders Future Techfund (FFTF) goedgekeurd en trekt nu 75 miljoen euro uit voor de oprichting ervan.

Schneider Electric breidt UPS-productlijn uit met Galaxy VS

Schneider Electric introduceert de Galaxy VS. Deze zeer efficiënte, modulaire, driefase Uninterruptible Power Supply (UPS) met capaciteiten van 10-100 kW is eenvoudig te installeren. De UPS is ontwikkeld om aan de kritieke vermogensvereisten in IT-, commerciële of industriële omgevingen te voldoen. >>

Partners