Van Moer Logistics test nachtelijk containervervoer

Bedrijfsnieuws 28/02/2019 11:21:08

Van Moer Logistics lanceerde in mei 2018 de nachthub in Arendonk. Dat is een locatie waar men containers kan droppen en ophalen, die de haven van Antwerpen moeten bereiken of verlaten.

Lees hieronder verder   
Verwant

DP World Antwerp bespaarde 90.000 vrachtwagenritten

Datagestuurde logistieke oplossing voor transportsector

Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

Geen CO2-uitstoot meer op Brussels Airport tegen 2050

Picanol zet LNG-trucks in voor containertransport

Port of Antwerp en UAntwerpen leggen innovatieve asfaltweg aan

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(1/7) Onderzoek: wagenziekte voorkomen in zelfrijdende auto’s

(1/7) Antwerpen schakelt Arcadis in om klimaatambities waar te maken

(26/6) Port of Antwerp en UAntwerpen leggen innovatieve asfaltweg aan

(26/6) Haven van Oostende organiseert Waterstofdagen

(24/6) Tankopslagbedrijf Standic vestigt zich in Antwerpse haven

(24/6) ENGIE verhoogt vermogen centrale van Coo-Trois-Ponts

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Hoewel het concept van de nachthub nog een nieuw en onbekend is voor vele logistieke spelers, heeft het al een grote groei doorgemaakt. Van Moer Logistics heeft sinds de lancering maar liefst 3.991 nachtelijke transporten uitgevoerd in 2018.

De wegenwerken die momenteel gaande zijn op het Antwerpse wegdek alsook de geplande werken aan de Oosterweelverbinding zullen ervoor zorgen dat het mobiliteitsprobleem de komende 5 jaar er niet op zal verbeteren in en rond Antwerpen en de haven.

Bovendien zitten de terminals aan het Deurganckdok nu al aan 70 à 80% van hun maximumcapaciteit, waardoor wachttijden voor vrachtwagenchauffeurs kunnen oplopen tot wel 4 uur. Chauffeurs verliezen dus twee keer tijd door aan te schuiven in en rond Antwerpen en aan de deepsea terminals in de haven.

Als oplossing voor het Antwerpse mobiliteitsprobleem, werd in mei 2018 de nachthub in de industriezone Hoge Mauw te Arendonk opgestart. Tijdens de nachturen staan de vrachtwagens in voor het transport van de containers, die de nachthub moeten bereiken of verlaten.

Overdag fungeert de nachthub als distributie- en collectiepunt voor containers die 's nachts voor klanten gehaald of gebracht moeten worden van of naar de terminals rond het Deurganckdok.

Jo Van Moer, eigenaar van Van Moer Logistics: “Eén vrachtwagen kan ‘s nachts 6 containers transporteren terwijl dat er overdag slechts 3 à 4 zijn. Op die manier halen we 9 vrachtwagens per dag van de weg, indien er 50 containers per nacht zouden worden vervoerd.“

Een ander voordeel van efficiënter en vlotter transport is dat de vrachtwagens minder CO2 uitstoten en dat de wachttijden voor chauffeurs verminderd worden. << (Guy Leysen) (foto: Van Moer Logistics)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Interacties waargenomen tussen Rydbergatomen en gevangen ionen

Natuurkundigen van het Institute of Physics (Universiteit van Amsterdam) hebben aangetoond dat deze twee bouwstenen voor quantumcomputers op een nuttige manier zijn te combineren.

Inliner voor tankcontainers voorkomt schoonmaken en laadrestricties

De plaatsing van een kunststof zak (inliner) in de tankcontainer, voorkomt de stap naar een cleaning station: een grote besparing. Zo'n maagdelijke tank maakt ook laadrestricties overbodig.

Global Sea Mineral Resources kiest voor verantwoord diepzeeonderzoek

Global Sea Mineral Resources (GSR) onderzoekt de ontginning van polymetallische knollen sinds 2012. Hiervoor werken ze samen met wetenschappers van verschillende universiteiten wereldwijd.

Oplosmiddel creëert 2 halfgeleiders uit 1 polymeer

Een internationaal onderzoeksteam ontwikkelde een methode om twee halfgeleiders uit één polymeer te maken, door het oplosmiddel te veranderen waaruit de polymeerfilm gemaakt wordt.

Open IoT-platform moet Waals energienetwerk uitbalanceren

De Waalse energieverdeler ORES doet een beroep op het open IoT-platform MindSphere van Siemens voor haar E-Cloud-project in de economische zone ZAE in Doornik.

Nieuw Europees netwerk stimuleert industriële toepassing lignine

LignoCOST is gericht op de ontwikkeling van een pan-Europees netwerk, dat de totale waardeketen bestrijkt van lignine: van grondstof tot rendabele en duurzame eindproducten.

1,7 miljoen euro extra VLIF-steun voor praktijkonderzoek

Dit bedrag gaat naar tien innovatieve investeringen in praktijkcentra voor land- en tuinbouwonderzoek, zoals het Proefcentrum Hoogstraten, Inagro en het Landbouwcentrum voor Voedergewassen.

Group Machiels neemt meerderheidsparticipatie in Waterleau

Het doel van deze participatie is om cruciale technologie inzake waterzuivering verder te verankeren in België en deze ook wereldwijd te vermarkten, in eerste instantie in Zuid-Amerika.

SIMATIC PCS neo: nieuwe normen voor procesautomatisering

Siemens stelt nieuwe normen in de procesautomatisering en presenteerde op de Hannover Messe 2019 een innovatief, webbased Process Control System voor alle industrieën. SIMATIC PCS neo is gloednieuwe systeemsoftware die bedrijven in de procesindustrie unieke mogelijkheden biedt in het tijdperk van digitalisering. >>

Partners