Dynamische architectuur smeert zonder olie - artikel

Maintenance 26/02/2019 10:32:22

“Hoge snelheden en hoge contactdrukken vergen nog steeds het gebruik van oliën maar op lage snelheden zijn zelfsmerende kunststoffen mogelijk”, zegt prof. Patrick De Baets.

Lees hieronder verder   
Verwant

DEME en Equinor bestuderen drijvende betonnen substructuren

DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

Inspectie en diagnose van isolatoren in onderstations - techniek

Riwal neemt Zweedse Lipac over

Desotec investeert 17,6 miljoen euro in vierde reactivatie oven

TenneT kiest Jan De Nul voor offshore kabelreparaties

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Safe design according to A&B standards

Pilz Zonhoven

dinsdag 21 mei 2019

EPLAN Virtual Fair

online sessies

dinsdag 21 mei 2019

Advanced Engineering

Flanders Expo Gent

van 22/05/2019 tot 23/05/2019

Practical training: EN ISO13849-1

Pilz Zonhoven

woensdag 22 mei 2019

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Keuze van de redactie

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

(9/5) Primeur: Posetron gaat ‘Nearly Off Grid’

(9/5) Imec bluetooth sleutel voorkomt autodiefstal

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Nog volgens De Baets, die het Soete Laboratorium van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur aan de Universiteit Gent leidt, kan dit een oplossing vormen voor ‘dynamische gebouwen’.

Het lab doet research in die ‘droge’ wereld en munt uit in grootschalige proeven. Daarmee zit het in de zware machinebouw en constructies. Zo deed het lab onderzoek o.a. voor het reuzenrad Eye of Dubai en de Rotating Tower, eveneens in Dubai, en eerder voor de Maeslantkering en de stormstuw in Sint-Petersburg.

Roterende toren
In Dubai wordt straks misschien begonnen aan de torsende ‘Rotating Tower’ van architect David Fisher en Dynamic Architecture. Elke verdieping van die toren kan draaien ten opzichte van de verdieping erboven en eronder. Een typisch voorbeeld van ‘dynamische architectuur’. Iedere verdieping wordt afzonderlijk aangedreven.

Tussen twee verdiepingen ligt een ‘kunststoffen pad’. “Dit steunblok glijdt langs het onderliggende verdiep maar sleurt wat er boven ligt mee. Een operatie die telkens weer herhaald wordt. Afhankelijk van min of meer vulmiddelen kan je een ander gedrag opwekken.” Het Gentse lab deed hier de materiaaltesten maar is niet betrokken bij de finale bouw.

Het oog
De ‘Eye of Dhubai’ of ‘Ain Dubai’ is met zijn 210 m hoogte het grootste reuzenrad van de wereld. Dit jaar begint het te tollen. De 48 gondels, elk voor 40 mensen, doen drie kwartier over een rondje. Het rad weegt 10.000 ton en wordt door vier 130 meter hoge pijlers gedragen.

De as heeft een doormeter van 6,25 m en weegt 1.805 ton. “Men keek naar een smeermiddelenvrije oplossing”, zegt De Baets. Er werd polyester als matrix gebruikt met polyestervezel als versterking en teflon -in poedervorm- als smeermiddel.



“De hoge omgevingstemperatuur zorgt er voor een hoge wrijving. We moesten de wrijvingscoëfficiënt én de slijtage laag houden. Het wiel zou kunnen gaan trillen. Teflon stabiliseert de glijdende beweging.”

HDEC (Hyundai) contracteerde het Nederlandse KCI dat op zijn beurt DRIE-D binnenhaalde om de centrale composietenlagering te ontwerpen. Elke hub heeft twee lagerringen die opgebouwd zijn uit ‘leien’ in D-Glide. Aan de zijkant van elke hub voorkomt een ander stel lagerleien dat de hubs van hun as glijden.

Kering
De Maeslant-waterkering sluit bij stormvloed de zeetoegang tot de Maas en de haven van Rotterdam af met twee 22 m hoge en 210 m lange semi-ronde stalen poorten, elk even groot als de Eiffeltoren. Beide armen eindigen in een stalen bolscharnier die een diameter heeft van 10 m en 680 ton weegt. Dat scharnier beweegt als een schoudergewricht, opzij en op en neer. Het moet een druk van 70.000 ton kunnen opvangen. “De bewezen oplossingen zijn brons tegenover staal én overvloedig smeren met olie of vet.” Voor de Maeslantkering wou men niet terug naar de ‘bronstijd’.

De oplossing van het Soete Laboratorium: in de schalen waarin de bol beweegt kwamen zo’n 500 schijven in ‘Ultra High Molecular Weight Polyethyleen" of UHMW-PE, een basaal polymeer met een hoogmoleculair gewicht. Elke schijf met een diameter van 25 cm komt in een uitsparing in de schalen. Hoe meer de PE belast wordt, des te beter glijdt het.

“Wrijvingstechnisch is dat een voordeel. Voor alle andere zaken is het een nadeel.” Sleet, bijvoorbeeld. “We staken er een extra koolstofversterking in.” Na elke sluiting wordt de sleet nu manueel geregistreerd. De kering sloot voor een storm in 2007 en in januari 2018.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Oprichting Flanders Future Techfund goedgekeurd

De Vlaamse Regering heeft onlangs de ontwerpstatuten van dit nieuwe Flanders Future Techfund (FFTF) goedgekeurd en trekt nu 75 miljoen euro uit voor de oprichting ervan.

Novares Venture Capital verwerft minderheidsbelang in Quad Industries

De investering is gericht op het ontwikkelen van nieuwe systemen met intuïtieve, intelligente interfaces voor het interieur van auto's.

Universiteit van Brescia kiest Helmholz Benelux als partner

CSMT is een onderdeel van de Universiteit van Brescia, heeft een revolutionaire diagnose-tool voor Profinet ontwikkeld en wordt sinds kort vertegenwoordigd door Helmholz Benelux.

Engineeringnet Magazine 146 onlangs verschenen

Het nieuwste nummer van Engineeringnet Magazine is reeds bij zijn abonnees aangekomen en over drie weken zal deze editie ook online consulteerbaar worden via onze kanalen.

Jiffy Packaging installeert zonnedak met 1.885 zonnepanelen

Luminus installeerde in samenwerking met dochter Dauvister 1.885 zonnepanelen op het dak van Jiffy Packaging in Wellen. Goed voor een groot zonnedak van 5.400 vierkante meter.

Imec’s slimme radar maakt intuïtieve mens-machine interactie mogelijk

Imec ontwikkelde een prototype van een compacte 140GHz radar die zeer fijne bewegingen kan herkennen en die kan gebruikt worden als ondersteuning van intuïtieve mens-machine interacties.

Bouw van een ’nieuwe generatie’ waterstofproductie-eenheid gestart

Air Liquide is onlangs van start gegaan met de bouw van een "nieuwe generatie" waterstofproductie-eenheid in de Covestro-productievestiging in de haven van Antwerpen.

Schneider Electric breidt UPS-productlijn uit met Galaxy VS

Schneider Electric introduceert de Galaxy VS. Deze zeer efficiënte, modulaire, driefase Uninterruptible Power Supply (UPS) met capaciteiten van 10-100 kW is eenvoudig te installeren. De UPS is ontwikkeld om aan de kritieke vermogensvereisten in IT-, commerciële of industriële omgevingen te voldoen. >>

Partners