Dynamische architectuur smeert zonder olie - artikel

Maintenance 26/02/2019 10:32:22

“Hoge snelheden en hoge contactdrukken vergen nog steeds het gebruik van oliën maar op lage snelheden zijn zelfsmerende kunststoffen mogelijk”, zegt prof. Patrick De Baets.

Lees hieronder verder   
Verwant

METALogic overgenomen door TÜV Austria Groep

North Sea Port test onderwaterrobot voor inspectie van kades

De Meyer heeft Stevelinck Henri overgenomen

Arlanxeo, ArcelorMittal en Imec winnen eerste Asset Performance Awards

Ontwikkelen methodes voor voorspellen onderhoud met big data algoritmen

Atlas Copco omarmt IoT - artikel

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 5/09/2019 tot 14/11/2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

Brexit: bent u klaar voor de douaneverplichtingen?

Europahotel - Gent

donderdag 12 september 2019

Keuze van de redactie

(22/8) Energietransitie: mogelijkheden hernieuwbare synthetische brandstoffen

(22/8) Nieuwe UGent start-up haalt 5,1 miljoen euro op

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Nog volgens De Baets, die het Soete Laboratorium van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur aan de Universiteit Gent leidt, kan dit een oplossing vormen voor ‘dynamische gebouwen’.

Het lab doet research in die ‘droge’ wereld en munt uit in grootschalige proeven. Daarmee zit het in de zware machinebouw en constructies. Zo deed het lab onderzoek o.a. voor het reuzenrad Eye of Dubai en de Rotating Tower, eveneens in Dubai, en eerder voor de Maeslantkering en de stormstuw in Sint-Petersburg.

Roterende toren
In Dubai wordt straks misschien begonnen aan de torsende ‘Rotating Tower’ van architect David Fisher en Dynamic Architecture. Elke verdieping van die toren kan draaien ten opzichte van de verdieping erboven en eronder. Een typisch voorbeeld van ‘dynamische architectuur’. Iedere verdieping wordt afzonderlijk aangedreven.

Tussen twee verdiepingen ligt een ‘kunststoffen pad’. “Dit steunblok glijdt langs het onderliggende verdiep maar sleurt wat er boven ligt mee. Een operatie die telkens weer herhaald wordt. Afhankelijk van min of meer vulmiddelen kan je een ander gedrag opwekken.” Het Gentse lab deed hier de materiaaltesten maar is niet betrokken bij de finale bouw.

Het oog
De ‘Eye of Dhubai’ of ‘Ain Dubai’ is met zijn 210 m hoogte het grootste reuzenrad van de wereld. Dit jaar begint het te tollen. De 48 gondels, elk voor 40 mensen, doen drie kwartier over een rondje. Het rad weegt 10.000 ton en wordt door vier 130 meter hoge pijlers gedragen.

De as heeft een doormeter van 6,25 m en weegt 1.805 ton. “Men keek naar een smeermiddelenvrije oplossing”, zegt De Baets. Er werd polyester als matrix gebruikt met polyestervezel als versterking en teflon -in poedervorm- als smeermiddel.



“De hoge omgevingstemperatuur zorgt er voor een hoge wrijving. We moesten de wrijvingscoëfficiënt én de slijtage laag houden. Het wiel zou kunnen gaan trillen. Teflon stabiliseert de glijdende beweging.”

HDEC (Hyundai) contracteerde het Nederlandse KCI dat op zijn beurt DRIE-D binnenhaalde om de centrale composietenlagering te ontwerpen. Elke hub heeft twee lagerringen die opgebouwd zijn uit ‘leien’ in D-Glide. Aan de zijkant van elke hub voorkomt een ander stel lagerleien dat de hubs van hun as glijden.

Kering
De Maeslant-waterkering sluit bij stormvloed de zeetoegang tot de Maas en de haven van Rotterdam af met twee 22 m hoge en 210 m lange semi-ronde stalen poorten, elk even groot als de Eiffeltoren. Beide armen eindigen in een stalen bolscharnier die een diameter heeft van 10 m en 680 ton weegt. Dat scharnier beweegt als een schoudergewricht, opzij en op en neer. Het moet een druk van 70.000 ton kunnen opvangen. “De bewezen oplossingen zijn brons tegenover staal én overvloedig smeren met olie of vet.” Voor de Maeslantkering wou men niet terug naar de ‘bronstijd’.

De oplossing van het Soete Laboratorium: in de schalen waarin de bol beweegt kwamen zo’n 500 schijven in ‘Ultra High Molecular Weight Polyethyleen" of UHMW-PE, een basaal polymeer met een hoogmoleculair gewicht. Elke schijf met een diameter van 25 cm komt in een uitsparing in de schalen. Hoe meer de PE belast wordt, des te beter glijdt het.

“Wrijvingstechnisch is dat een voordeel. Voor alle andere zaken is het een nadeel.” Sleet, bijvoorbeeld. “We staken er een extra koolstofversterking in.” Na elke sluiting wordt de sleet nu manueel geregistreerd. De kering sloot voor een storm in 2007 en in januari 2018.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

UZ Brussel breidt expertise in robot-geassisteerde ingrepen uit

In het Centrum voor Hart- en Vaatziekten werd onlangs voor het eerst een patiënt geopereerd met behulp van een robot. Zo kunnen de chirurgen nauwkeuriger werken en herstelt de patiënt sneller.

Plannen voor grootste Europese Li-Ion batterijenproducent

JT Energy Systems, de in april opgerichte joint venture van Jungheinrich en batterijproducent Triathlon Holding, heeft de voormalige Solarworld-fabriek overgenomen.

Rockwell Automation helpt bij integratie van veiligheid in machines - techniek

Machine-ontwerpers moeten steeds meer veiligheidsaspecten in het ontwerp van industriёle systemen integreren. Rockwell Automation ontwikkelde 7 nieuwe safety modules voor drie I/O platforms.

Oracle wordt partner van Start it @KBC

Op Start it @KBSea heeft technologiebedrijf Oracle aangekondigd dat het zich aansluit als partner van Start it @KBC, waardoor deze nog meer technologische expertise aan boord haalt.

Follow-upinspectie Doel 3 geeft groen licht voor heropstart

De waterstofvlokken in de wanden van de reactorkuip van Doel 3 zijn niet geëvolueerd en er zijn ook geen nieuwe indicaties bij gekomen. Dat blijkt uit een follow-upinspectie.

DHL test elektrische bestelwagen StreetScooter

DHL Express gaat een maand de StreetScooter uittesten in België. Dit past in hun ‘GoGreen’ programma en moet uitwijzen of de inzet van elektrische bestelwagens buiten steden haalbaar is.

VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

Onderzoekers van de VUB en de ULB starten vrijdag op Brussels Health Campus met dit innoverende proefproject om relatie tussen mens en machine te bestuderen.

Pilz introduceert veilig radarsysteem voor zonebewaking - techniek

Het LBK-systeem van Pilz voor de beveiliging van gevarenzones is gebaseerd op radartechnologie. Het LBK-systeem is ongevoelig voor externe invloeden, zoals stof, regen, licht, vonken, ... .

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners