Chemiesector plant verdubbeling spoorvervoer tegen 2030

Economie 25/02/2019 16:02:57

De Belgische chemiesector wil het vervoer van chemie­producten per spoor in de komende tien jaar verdubbelen. Op dit moment gebeurt al 15 tot 20% van het goederen­vervoer via spoor.

Lees hieronder verder   
Verwant

EpiGaN overgenomen door Franse Soitec

Bouw van een ’nieuwe generatie’ waterstofproductie-eenheid gestart

Lanxess kiest artificiële intelligentie voor productontwikkeling

Hyperspectrale camera zoekt bewijs Da Vinci

VEGAPULS 64 biedt nauwkeurigheid van 1 millimeter - techniek

Uitbreiding Antwerpse Royerssluis vergt aangepaste afwateringsinfrastructuur

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Safe design according to A&B standards

Pilz Zonhoven

dinsdag 21 mei 2019

EPLAN Virtual Fair

online sessies

dinsdag 21 mei 2019

Advanced Engineering

Flanders Expo Gent

van 22/05/2019 tot 23/05/2019

Practical training: EN ISO13849-1

Pilz Zonhoven

woensdag 22 mei 2019

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Keuze van de redactie

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

(9/5) Primeur: Posetron gaat ‘Nearly Off Grid’

(9/5) Imec bluetooth sleutel voorkomt autodiefstal

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Toch is het aandeel van het spoorvervoer in de totale transportvolumes van de sector eerder beperkt tot zowat 5%. Dit percentage verdubbelen is voor de chemiebedrijven zowel een kwestie van competitiviteit als van duurzaamheid.

De chemiesector zet mee de schouders onder de ambitie van Rail Freight Forward, een coalitie van Europese spoorvrachtoperatoren en -verenigingen, om het vrachtvervoer via spoor in Europa tegen 2030 te verdubbelen.

De sector van de chemie en life sciences levert namelijk al jaren inspanningen om de modal shift in het goederentransport te realiseren. Zo wordt minder dan 30% van de transportvolumes in de sector via de weg vervoerd. Het merendeel gebeurt via milieuvriendelijkere alternatieven zoals schip, binnenvaart, pijpleiding en spoor.

Om het spooraandeel verder op te krikken van 5 naar 10% heeft de sector echter nood aan meer betrouwbaarheid, meer flexibiliteit en een meer klantgerichte aanpak.

Yves Verschueren en Frank Beckx, gedelegeerd bestuurders van essenscia en essenscia vlaanderen: “Om die ambitie mogelijk te maken, is er nood aan meer samenwerking doorheen de ganse logistieke keten, zelfs over de grenzen heen. Spoortransport is voor onze sector een cruciale transportmodus, maar bedrijven hebben nood aan meer efficiëntie en gebruiksgemak.”

De sectorfederatie pleit dan ook voor de uitbouw van logistieke spoorzones rondom chemieclusters met specifieke diensten zoals parking, bewaking, reiniging en herstelling van tankwagens en spoorwagons. Ook de verdere ontwikkeling van internationiale corridors voor spoorvervoer, zoals de IJzeren Rijn, blijft een prioriteit.

essenscia wil trouwens met Infrabel, Railport, de Belgische havens en andere stakeholders blijven samenwerken aan een meer flexibel goederentransport en een verregaande digitalisering van het spoorvervoer. << (Guy Leysen) (foto: atic12 - 123RF)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Kennametal introduceert nieuwe generatie tangentieel schouderfrezen - techniek

Kennametal kondigt haar nieuwe Mill 4-12KT aan, de volgende generatie tangentiële schouderfrezen, die hoogwaardige oppervlakken produceert voor bijna alle toepassingen in staal en gietijzer.

Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

Het allereerste specifieke opleidingscentrum voor de farma- en biotech-industrie in Vlaanderen, ViTalent, komt op het Wetenschapspark in Niel en zou zijn deuren moeten openen in 2021.

Fluoride maakt perovskiet zonnecellen sterker

Onderzoekers van TU Eindhoven, DIFFER, Universiteit Twente en Peking University hebben ontdekt dat een beschermend fluoride-laagje zonnecellen van perovskiet een stuk stabieler maakt.

Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Oprichting Flanders Future Techfund goedgekeurd

De Vlaamse Regering heeft onlangs de ontwerpstatuten van dit nieuwe Flanders Future Techfund (FFTF) goedgekeurd en trekt nu 75 miljoen euro uit voor de oprichting ervan.

Novares Venture Capital verwerft minderheidsbelang in Quad Industries

De investering is gericht op het ontwikkelen van nieuwe systemen met intuïtieve, intelligente interfaces voor het interieur van auto's.

Universiteit van Brescia kiest Helmholz Benelux als partner

CSMT is een onderdeel van de Universiteit van Brescia, heeft een revolutionaire diagnose-tool voor Profinet ontwikkeld en wordt sinds kort vertegenwoordigd door Helmholz Benelux.

Engineeringnet Magazine 146 onlangs verschenen

Het nieuwste nummer van Engineeringnet Magazine is reeds bij zijn abonnees aangekomen en over drie weken zal deze editie ook online consulteerbaar worden via onze kanalen.

Schneider Electric breidt UPS-productlijn uit met Galaxy VS

Schneider Electric introduceert de Galaxy VS. Deze zeer efficiënte, modulaire, driefase Uninterruptible Power Supply (UPS) met capaciteiten van 10-100 kW is eenvoudig te installeren. De UPS is ontwikkeld om aan de kritieke vermogensvereisten in IT-, commerciële of industriële omgevingen te voldoen. >>

Partners