Luchtvaarttechnologie op de begane grond

De Gentse Oude Dokken, de oude haven, krijgen een nieuwe bestemming met het woon- en leefproject De Nieuwe Dokken. Tegen eind 2019 komen de gebouwen De Faar by Beel en Dek er aan.

Trefwoorden: #duurzaamheid, #Gent, #herbestemming, #nieuwe bestemming, #renovatie

Lees verder

Magazine

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Daarmee zal de nieuwe wijk 70 % minder CO2 uitstoten dan een doorsnee wijk in Gent. Biogas uit een eigen waterzuiveringsinstallatie zal via een biogasketel groene warmte leveren.

Er komt een connectie met het warmtenet van de nabijgelegen zeepziederij Christeyns. Er wordt ook gekeken naar PV-panelen en het koppelen van de wooneenheden als ‘een grid in het grid’. Het concept is in handen van DuCoop die ook bouwheer en operationeel uitbater van alle milieutechnieken is.

In het bouwproject worden de toiletten van 400 wooneenheden en het stadsgebouw gekoppeld aan een vacuüminstallatie. Die trekt het ‘zwarte water’ naar een vergistingstank 100 meter verderop. In elk gebouw vermaalt een vergruizer groenafval, dat eveneens naar de tank schuift. Het biogas zal warmte opwekken.

Meer restwarmte komt er van de zeepfabriek. Nog meer wordt met een warmtepomp onttrokken van het behandelde grijs water, afkomstig van douches, wasmachines, e.d. Die restwarmte kan voorzien in een derde van de warmtevraag van de wijk. Het gezuiverde water wordt hergebruikt in de zeepfabriek.

Geen ‘rocket science’ maar verre van eenvoudig
Koppel een vacuüminstallatie aan de afvoerbuis van de toiletten en je hebt een toiletsysteem zoals in een vliegtuig. “Een industriële installatie wordt met de woningen gekoppeld”, zegt business unit manager Sammy Deloof bij SPIE Belgium.

Aan de uitgang van het hangtoilet, 20 cm achter het waterslot, sluit een halfbolle EPDM-membraanklep het vacuüm af dat het toilet leegzuigt zodra de klep opent. De ‘prop’ vindt zijn weg doorheen het buizenstel naar de vergistingstank. Boven de tank hangen vier vacuümpompen die de lucht wegzuigen aan de bovenkant van het vat.

Drie compressoren werken in cascade. De vierde staat in back-up. Voordeel: een spoelbeurt van het vacuümtoilet vergt 1 à 1,5 liter water en geen 5 tot 10 liter. Nadeel: als de onderdruk van 0,4 tot 0,8 bar wegvalt, ligt de installatie stil. Sensoren meten de onderdruk op eventuele lekken. Kranen kunnen een defecte buis afsluiten.

Onderhoud
De ontwerpers bij SPIE, DuCoop en THV Artes Depret – Maes Pro deden inspiratie op bij het proefproject van Hamburg Wasser waar voor 200 wooneenheden eveneens op alle flows wordt gewerkt en waar een WKK-installatie met voorverwarming op restwarmte loopt.

De vacuümleidingen zijn opgebouwd uit 6 m lange buizen in hogedruk polyethyleen met een diameter van 75 mm. Ze zijn met elektrolasmoffen aan elkaar gelast en akoestisch geïsoleerd, net als hun ophanging en het toilet frame.

De buizen zijn gevoelig voor de aanwas van biofilm en moeten dus regelmatig gereinigd worden. Dat kan o.a. met een ‘molletje’, een projectiel met de binnenmaat van de leiding dat onder druk door het buizenstel gejaagd wordt en de aanwas er af schraapt. Het kan ook met “crushed ice”.

Metalen voorwerpen kunnen de membraanklep beschadigen of hem openhouden. “Er zal met meer zorg omgegaan moeten worden met de installatie die gekoppeld is aan een globaler systeem.” SPIE werkt in onderaanneming voor de THV Artes Depret. DuCoop zal instaan voor het onderhoud en de installaties, in samenwerking met drinkwaterleverancier Farys. Er wordt een industrieel netwerk aangelegd dat de technieken (waterzuivering, vacuümstation en warmtenet) 24/7 zal opvolgen.


Door Luc De Smet