Jan De Nul haalt Australische baggeropdracht binnen

De opdracht omvat het creëren van een veilige en duurzame toegang tot de Australische haven Port Hedland, als deel van een groter plan om groei van deze haven op lange termijn te ondersteunen.

Trefwoorden: #Australië, #baggeren, #CROP, #David Jonckheere, #export, #haven, #Jan De Nul, #kanaal, #Niccoló Machiavelli, #Port Hedland, #snijkopzuiger, #vaarroute

Lees verder

Techniek

( Foto: Jan De Nul )

ENGINEERINGNET.BE - De afgelopen jaren voerde Jan De Nul Group als hoofdaannemer al verschillende baggerprojecten voor het verdiepen en onderhouden van de haven in Port Hedland uit. Deze passen binnen het CROP-plan, wat staat voor Channel Risk and Optimisation Project.

De havenautoriteit van Port Hedland heeft dit plan opgesteld om de exploitatie, ontwikkeling en groei van deze haven op de lange termijn te ondersteunen. De nieuwe baggeropdracht voor Jan De Nul behoort tot de tweede fase van dit project.

“We zijn zeer tevreden dat we opnieuw kunnen samenwerken met de havenautoritieit van Port Hedland aan de verdere ontwikkeling van de haven. We kunnen daarbij steunen op onze kennis en expertise uit de voorgaande baggerprojecten in deze haven om dit tot een succesvol einde te brengen”, zegt David Jonckheere, Area Manager Oceanië en Azië bij Jan De Nul Group.

Jan De Nul zal hiervoor de grote snijkopzuiger Niccoló Machiavelli met een totaal vermogen van 24.000 kW mobiliseren. Verwacht wordt dat de baggerwerken tegen de zomer van 2019 afgerond zullen zijn.

Het eindresultaat is een vaarroute voor noodsituaties naast het bestaande maritieme toegangskanaal, verbeterde toevluchtzones en een grotere diepgang in het toegangskanaal.

Port Hedland ligt in het noordwesten van Australië en is de grootste exporthaven van het land. Het is ook de grootste exporthaven van mineralen in de wereld, met ijzererts als belangrijkste exportproduct.

In de haven van Port Hedland worden dagelijks producten ter waarde van zo’n 140 miljoen Australische dollar verscheept. Daarvoor zijn per dag ongeveer 6.000 scheepsbewegingen nodig, die allemaal zo veilig en efficiënt mogelijk dienen te verlopen.