Zonnepanelen voor Lommels Kristal Solar Park duurzaam vervoerd

Om alle zonnepanelen voor dit park vanuit China naar Lommel te vervoeren zijn 500 containers nodig, die Eutraco in België voornamelijk via de binnenvaart transporteert.

Trefwoorden: #Antwerpen, #babels, #BCTN Meerhout, #België, #Benelux, #binnenvaart, #China, #Engie, #Eutraco, #Kristal Solar Park, #Lommel, #LRM, #Nyrstar, #Serge Gregoir, #Sint-Niklaas, #stroom, #vrachtwagens, #zonnepanelen, #zonnepark

Lees verder

Techniek

( Foto: Eutraco )

ENGINEERINGNET.BE - Eutraco is onlangs gestart met het vervoer van 500 containers zonnepanelen uit Shanghai naar Lommel. Engie Fabricom bouwt daar het grootste zonnepark in België.

Het Kristal Solar Park zal een vermogen hebben van 99 MWp. Met 300.000 zonnepanelen, 2.200 km kabels en een oppervlakte van 200 voetbalvelden wordt dit tevens het omvangrijkste zonnepark in de Benelux.

Het park is een initiatief van de Limburgse Investeringsmaatschappij LRM, de stad Lommel en Nyrstar. De zinkverwerker zal bij de start via een directe lijn alle stroom afnemen. Bedrijven die zich nog gaan vestigen op het bedrijventerrein Kristalpark III kunnen ook een aansluiting aanvragen.

Eutraco kreeg van Engie de opdracht om de zonnepanelen van Shanghai tot op de bouwsite in Lommel te vervoeren. Ze worden in Antwerpen gelost en via de binnenvaart tot aan de terminal van BCTN Meerhout gebracht. Van daaruit worden de laatste kilometers over de weg afgelegd.

“Tussen Antwerpen en Lommel is het wegvervoer over deze afstand goedkoper, maar in samenspraak met de klant wordt toch de binnenvaart ingeschakeld. Bij zo’n groen energieproject past een meer duurzame vervoermodus. Zo halen we acht vrachtwagens per dag van de weg”, aldus Serge Gregoir, CEO van Eutraco.

De zonnepanelen worden gespreid over een periode van ruim drie maanden op de bouwsite geleverd. De hele operatie wordt – van China tot in Lommel – door Eutraco Solutions georganiseerd.

Dit expeditiebedrijf werd medio 2018 in Sint-Niklaas opgestart door Eutraco, dat tot dan enkel op wegvervoer en logistiek focuste.

“In eerste instantie richtte het zich vooral op de eigen klanten, maar het wint steeds meer externe klanten. De opdracht voor Engie is de grootste tot nu toe, maar er zitten nog een aantal mooie projecten in de pijplijn”, vertelt Gregoir.