Staalconstructies: voordelig voor economie en milieu

Economie 6/02/2019 14:31:45

Staal is tegenwoordig letterlijk en figuurlijk fundamenteel voor de wereldwijde bouw van transportmiddelen en vastgoed, door de voordelen die staalconstructies bieden voor milieu en economie

Lees hieronder verder   
Verwant

DEME en Equinor bestuderen drijvende betonnen substructuren

DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

Inspectie en diagnose van isolatoren in onderstations - techniek

Riwal neemt Zweedse Lipac over

Desotec investeert 17,6 miljoen euro in vierde reactivatie oven

TenneT kiest Jan De Nul voor offshore kabelreparaties

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Safe design according to A&B standards

Pilz Zonhoven

dinsdag 21 mei 2019

EPLAN Virtual Fair

online sessies

dinsdag 21 mei 2019

Advanced Engineering

Flanders Expo Gent

van 22/05/2019 tot 23/05/2019

Practical training: EN ISO13849-1

Pilz Zonhoven

woensdag 22 mei 2019

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Keuze van de redactie

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

(9/5) Primeur: Posetron gaat ‘Nearly Off Grid’

(9/5) Imec bluetooth sleutel voorkomt autodiefstal

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Staal is een legering, die voornamelijk uit ijzer bestaat. Deze kan gevormd worden door verschillende processen zoals zetten en walsen. Deze verklaring is relatief breed, want er zijn meer dan 5.000 verschillende legeringen met meer verschillen dan overeenkomsten.

Hoewel er onder de staalsoorten enkele speciale gevallen zijn, is de bovenstaande definitie van toepassing op de meeste van deze legeringen. Door de grote variatie in legeringstype en productiemethode is het echter onmogelijk om verdere technische eigenschappen voor alle soorten staal te bepalen.

Bovendien mag staal niet worden verward met gietijzer. Gietijzer bevat ook ijzer als hoofdbestanddeel, maar het kan niet worden vervormd. Daarnaast bevat het meer koolstof dan staal. Bij staal kan dit namelijk maar een maximale massafractie van 2,06 procent zijn.

Structuur
De verschillende samenstellingen van metalen en niet-metalen worden ook wel microstructuren genoemd. Na het smeltproces begint het afkoelingsproces, waarbij de ijzeratomen te zien zijn als kristalvormige structuren. Wanneer deze volledig zijn afgekoeld, komen zij samen en verbinden zij zich door een chemische metaalbinding. De vorm van de resulterende microstructuur is afhankelijk van de afkoelsnelheid, legering en andere factoren.

Staal wordt hier gebruikt
Omdat staal een uiterst veelzijdig bouwmateriaal is, is het op het gebied van structuur en ontwerp uitermate geschikt voor het bouwen van een flexibele constructie. Hierdoor is het in veel industrieën zeer gewild. Hier vindt u een selectie van staalplaten, buizen en andere producten voor alle industrieën.



Architectenbureaus en bouwbedrijven zijn verplicht zich te oriënteren op de technische bouwvoorschriften. Voor heel Europa zijn de volgende voorschriften als de norm vastgelegd:

  • Eurocode 0 (DIN EN 1990): Grondslagen van constructief ontwerp
  • Eurocode 1 (DIN EN 1991): Belastingen op constructies
  • Eurocode 2 (DIN EN 1992): Betonconstructies
  • Eurocode 3 (DIN EN 1993): Staalconstructies
  • Eurocode 4 (DIN EN 1994):  Constructie van staal - betonconstructies

De voordelen van staal in een oogopslag
Er zijn enkele argumenten voor de staalbouwmethode die de voordelen van staalproducten ten opzichte van andere bouwmaterialen benadrukken. Deze worden steeds belangrijker, vooral in de industriële en commerciële bouw, omdat de fysieke bouweisen blijven stijgen en staal, als veelzijdig materiaal, het beste kan voldoen aan de toegenomen eisen.

Veiligheid in de staalbouw
Hoge veiligheidsnormen worden gegarandeerd door regelmatige kwaliteitscontroles in de productie. Gedeeltelijke productie zorgt ook voor betere mogelijkheden om de componenten te controleren. Inspecties en onderhoud kunnen gemakkelijker worden uitgevoerd als de ingangen en aansluitingen duidelijk zichtbaar en toegankelijk zijn voor de inspecteurs.

Als robuust en isolerend materiaal biedt staal ook een ideale explosiebescherming en wordt daarom vaak gebruikt in de systeembeveiliging om mens en de omgeving te beschermen tegen schade. Dit vermindert ook het risico op incidenten en stelt operators in staat om beter te voldoen aan de wettelijke eisen voor een veilige bedrijfsvoering.

Daarnaast zijn structurele veranderingen, bijvoorbeeld als gevolg van nieuwe brandveiligheidsvoorschriften, relatief eenvoudig door te voeren. Banken en kredietinstellingen vertrouwen op de veiligheid van staalproducten en op brandwerende kluizen ter bescherming tegen inbraakpogingen.

Staal scoort dus met een groot aantal veiligheidsfactoren:
  • sterk
  • segregerend
  • vloeistof- en gasdicht
  • solide
  • geluiddicht
  • onderhoudsvriendelijk
  • inbraakwerend

Flexibiliteit van staalconstructies
Als bijzonder eenvoudig te installeren en duurzaam materiaal kunnen staalconstructies relatief eenvoudig en zonder tussensteunen grote overspanningen overbruggen. Structurele elementen kunnen worden uitgewisseld en gewijzigd.

De modulaire opbouw en montage biedt ook de mogelijkheid om onderdelen tijdens het gebruik uit te breiden of te versterken. De verhouding tussen de belasting en het gewicht van de constructie wordt optimaal vervuld met staal, vandaar dat dit type constructie nu de overhand heeft en bijzonder geschikt is voor extreem hoge en mobiele installaties.

Economische voordelen van staal
De hoge flexibiliteit van staalproducten bevordert dus enorm de economische efficiëntie in de industrie, aangezien industriële productie en snelle bouwfasen een hoge mate van investeringszekerheid garanderen. Bijna complete hallencomplexen kunnen zonder problemen op een andere locatie worden gedemonteerd en gereconstrueerd.

Door het lage gewicht kan het staaltransport zonder logistieke problemen worden uitgevoerd, wat een nauwkeurige levering en kostenplanning mogelijk maakt. Dit resulteert op zijn beurt in een zeker besparingspotentieel in kapitaalkosten als zich bijvoorbeeld onvoorziene loon- of prijsstijgingen op de markt voordoen. Bovendien kunnen beschadigde staalproducten meestal zonder grote inspanningen worden gerepareerd of snel worden vervangen door de juiste onderdelen.

Duurzaamheid van staalproducten

  • Door de snelle montagetijden wordt de impact op het milieu tijdens de bouwfase binnen de perken gehouden. Het grootste deel van het staal wordt echter gewonnen uit de ijzervoorraden in de wereld, die geen hernieuwbare grondstoffen zijn. Daarom moeten alle mogelijke recyclingmaatregelen worden genomen om de materiaalkringloop voor de winning van andere ijzerertsproducten niet te onderbreken.

  • Vandaag de dag kan 99 procent van de componenten van metalen producten van staal worden gerecycled. Dat komt omdat bijproducten zoals meststoffen, teer of ijzeroxiden net zo goed recyclebaar zijn. Het staalschroot wordt naar speciale installaties getransporteerd voor demontage in de afzonderlijke onderdelen, die het vervolgens weer zo verwerken dat het met perfecte kwaliteit weer in productie wordt genomen. Dit cyclusachtige proces wordt daarom ook wel multirecycling genoemd. Dit betekent dat per ton gerecycled staalschroot anderhalve ton ijzer kan worden bespaard uit de mijnbouw.

  • Daarnaast werken steeds meer staalproducenten aan betere productieomstandigheden op het gebied van logistiek en transport. Dit betekent dat zij hun planning proberen te optimaliseren, zodat de stiptheid van de leveringsdata wordt gehaald. Daarnaast heeft digitalisering ook zijn weg gevonden naar de staalindustrie en is de uitrusting van transportvoertuigen met boordcomputers standaard geworden voor veel bekende fabrikanten. Bovendien berekenen geavanceerde softwareprogramma's niet alleen zinvolle routes en alternatieve routes, maar ook de ideale inzet van de vrachtwagens.

  • Recente studieprojecten hebben ook aangetoond dat nieuwe productietechnologieën zoals de HIsarna-installatie de CO2-uitstoot met meer dan 50 procent kunnen verminderen. In deze serie tests hebben onderzoekers proeven uitgevoerd met staalschroot en biomassa en konden zo een veel positiever effect vaststellen dan met de conventionele hoogovenmethode, die normaal gesproken wordt gebruikt om staal te produceren.

Moderne vormgeving
Naast de functionele eigenschappen van staalconstructies bevatten ze ook esthetische eisen en geven ze gebouwen vaak een expressieve uitstraling door hun hoge flexibiliteit. Dit is ook een reden voor de toenemende vraag naar architecturale staalconstructies.

In combinatie met een glazen gevel hebben zij een bijzonder elegante en moderne uitstraling. Op deze manier wordt tevens een royale lichtinval gerealiseerd in de ruimte. Dit licht draagt bij aan een fijne sfeer. Niet alleen gebouwen, maar ook openbare pleinen zoals stations dienen als voorbeelden van bijzondere architectuur in de staalbouw.

Bekende staalconstructies zijn onder andere:
  • De Eiffeltoren in Parijs
  • De Brooklyn Bridge in New York
  • De Hohenzollern-brug in Keulen
  • De Golden Gate Bridge in San Francisco
  • De Reichstag koepel in Berlijn
  • Het Atomium in Brussel << (foto: © Christopher Burns / unsplash)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Kennametal introduceert nieuwe generatie tangentieel schouderfrezen - techniek

Kennametal kondigt haar nieuwe Mill 4-12KT aan, de volgende generatie tangentiële schouderfrezen, die hoogwaardige oppervlakken produceert voor bijna alle toepassingen in staal en gietijzer.

Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

Het allereerste specifieke opleidingscentrum voor de farma- en biotech-industrie in Vlaanderen, ViTalent, komt op het Wetenschapspark in Niel en zou zijn deuren moeten openen in 2021.

Fluoride maakt perovskiet zonnecellen sterker

Onderzoekers van TU Eindhoven, DIFFER, Universiteit Twente en Peking University hebben ontdekt dat een beschermend fluoride-laagje zonnecellen van perovskiet een stuk stabieler maakt.

Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Oprichting Flanders Future Techfund goedgekeurd

De Vlaamse Regering heeft onlangs de ontwerpstatuten van dit nieuwe Flanders Future Techfund (FFTF) goedgekeurd en trekt nu 75 miljoen euro uit voor de oprichting ervan.

Novares Venture Capital verwerft minderheidsbelang in Quad Industries

De investering is gericht op het ontwikkelen van nieuwe systemen met intuïtieve, intelligente interfaces voor het interieur van auto's.

Universiteit van Brescia kiest Helmholz Benelux als partner

CSMT is een onderdeel van de Universiteit van Brescia, heeft een revolutionaire diagnose-tool voor Profinet ontwikkeld en wordt sinds kort vertegenwoordigd door Helmholz Benelux.

Engineeringnet Magazine 146 onlangs verschenen

Het nieuwste nummer van Engineeringnet Magazine is reeds bij zijn abonnees aangekomen en over drie weken zal deze editie ook online consulteerbaar worden via onze kanalen.

Schneider Electric breidt UPS-productlijn uit met Galaxy VS

Schneider Electric introduceert de Galaxy VS. Deze zeer efficiënte, modulaire, driefase Uninterruptible Power Supply (UPS) met capaciteiten van 10-100 kW is eenvoudig te installeren. De UPS is ontwikkeld om aan de kritieke vermogensvereisten in IT-, commerciële of industriële omgevingen te voldoen. >>

Partners