Magnax krijgt... wielen - artikel

Plant & Factory 24/01/2019 9:40:48

Magnax, de Gentse start-up die een axiale flux motor ontwikkelde, rolt van de focus op windenergie, waarin de motor een generator wordt, nu resoluut naar mobiliteits­toepassingen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Groei Fanuc Benelux aanleiding tot investering in nieuw bedrijfspand

Website en webshop ACE Stoßdämpfer nu ook in Nederlands

Kissling noodstop schakelaars hebben levensduur tot 40.000 schakelingen - techniek

Swabbing-robot van Socabelec bekroond door British Glass

Havenbedrijf Antwerpen bestelt twee hybride patrouillevaartuigen

Nieuwe pilootfabriek helpt productiebedrijven bij digitalisering

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

maandag 27 januari 2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 28 januari 2020

Seminarie Lifecycle Management & Digitalisering

Edegem

woensdag 29 januari 2020

Postgraduaat in de Vastgoedkunde

Leuven - Kortrijk

van 30/01/2020 tot 1/12/2020

CMSE hercertificering

Pilz Academy - Gent

donderdag 30 januari 2020

Roadshow Siemens, Rittal & EPLAN

Lokeren / Oevel

van 4/02/2020 tot 6/02/2020

Keuze van de redactie

(16/1) Nieuwe piste in strijd tegen antibioticaresistentie (+ video)

(15/1) Presentatie visie op duurzaam en betaalbaar Belgisch energieplan

(13/1) ECA Group plant nieuwe fabriek in Haven Oostende

(13/1) Schneider Electric monitort energieverbruik wagenpark VITO

(8/1) Solid state LiDAR-expert Xenomatics definitief gelanceerd

(8/1) Mogelijk zwart gat gevormd door neutronensterren

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - “Als startup is het de grote uitdaging een market fit te vinden voor uw product”, zegt mede-oprichter Daan Moreels. Oprichter en CTO Peter Leijnen tekende zijn motor/generator voor inbouw in een nieuw design neerklapbare windturbine. De generator moest dan ook bijzonder licht zijn. Bij initiële berekeningen bleek enkel een nieuwe machinetopologie (axial flux) aan die verwachtingen te voldoen.

“De windsector beschouwde onze motortopologie als zeer disruptief.” Belangrijke marktspelers zijn heel ‘ongelovig’ over de verrassende resultaten. Een axiale flux generator weegt immers meer dan vier keer minder dan een traditionele generator.

“Dat vergt een grote evangelisatie-inspanning”, zegt Moreels. “Gedurende de marktverkenning hebben we gemerkt dat er zowel interesse was voor de grote versie van onze motortechnologie (windturbines) als voor de kleine versie die in elektrische wagens kan gebruikt worden.”

Het laaghangend fruit
Het laaghangend fruit ligt zeer duide-lijk in e-mobility. Er zijn wereldwijd honderden bedrijven bezig met nieuwe ontwikkelingen van elektrische moto’s, auto’s, boten, zelfs vliegtuigen, enz. Die hebben allemaal een motor met hoge vermogensdensiteit nodig. Maar het aanbod is ‘klein’. Magnax heeft slechts twee concurrenten: één in het VK en één in Slovenië. “Hun levertermijnen zijn zes maanden of langer. De markt is ‘eager to buy’. We moeten dan ook zo snel mogelijk beginnen produceren.”



De specs voor de motorontwikkelingen haalt het bedrijf uit de binnenstromende leads. Op dit ogenblik staan er op de product roadmap vier prestatietypes tussen 100 en 480 kWp (140 tot 600 pk). “We krijgen ook aanvragen voor grotere motoren en generatoren. Voor industriële toepassingen en windturbines, bijvoorbeeld. Die vergen langere verkoopcycli. We zien die nog iets langer in het O&O-stadium zitten.”

Magnax vond middelen bij VLAIO voor een grote generator. Had zijn oorspronkelijke generator een diameter van 1,6 m dan is de volgende logische stap een generator met een diameter van 2,5 m (300 kW). “Daarvoor zetten we echter een apart team op. Magnax zelf focust met zijn axiale flux technologie nu op kleinere hogesnelheidsmotoren.”

Bijzondere prestaties
Moreels rekent dat de motor in de BMWi3 een vermogen heeft van 125 kWp en 41 kg weegt. Een verhouding van 3,04 kWp per kg. “Onze AXF225 zet 170 kWp neer met 14 kg gewicht, of 12,14 kWp per kg.”

Meer dan vier keer meer vermogen per gewicht. Toepassingen voor de vier motoren die momenteel in ontwikkeling zijn: auto’s, vrachtwagens, bussen, moto’s, zowel in-wheel (waarbij de motoren in de wielen ingebouwd worden) als motoren die met de schakelkast geïntegreerd worden in de as van de wagen (eAxle). “Hoe kleiner het volume van de motor, des te beter”, zegt Moreels. Bovendien kunnen de Magnax-motoren in de toekomst nog lichter. Daarop wordt gezocht.

Professionaliseren
Ondertussen lopen er vragen binnen van grote automobielmerken (OEMs) en Tier1 en Tier2 toeleveranciers die actief zijn in schakelbakken en aandrijflijnen en die tot nu toe hun motoren inkopen of die componenten van brandstofmotoren produceren.

“Ze zien een kans om met onze motor een nieuwe activiteit open te trekken of op z’n minst omzetverliezen te beperken wanneer de wereld overschakelt naar elektrische wagens.” De uitdaging bestaat er in om in Kortrijk een fabriek op te zetten voor een pilootproductie annex O&O-faciliteit. Serieproducties zullen via partner productiefabrieken gebeuren.



“Momenteel verkopen we voornamelijk prototypes en nemen we reservaties aan voor het eerste serieproductiemodel dat in Q1-2019 van de band zal rollen.” De AXF275-motor levert 400 pk bij een gewicht van 29 kg. Momenteel is het nog wachten op ‘benchmarks’ die Flanders Make verzorgt. “Die komen er alvast aan in december”, stelt Moreels, die verwacht dat de productie in februari/maart kan starten.

Magnax telt ondertussen negen medewerkers en groeit snel. Er wordt gezocht naar mensen met ervaring op operationeel vlak (productie, kwaliteit,…). Moreels klaagt niet over ‘geen mensen vinden’. “Als start-up zijn we voor heel wat jongeren best wel ‘sexy’. <<
Door Luc De Smet

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Prominente fysici: “Bouw een versneller van 100 kilometer bij CERN”

Een grote nieuwe deeltjesversneller bij CERN, met een omtrek van 100 kilometer, is de verstandigste keus om de deeltjesfysica de komende decennia echt vooruit te helpen.

5 goede redenen om Prototyping MNE 2020 te bezoeken

Met de 4e industriële revolutie en industry 4.0 zijn er twee bruggen die dringend moeten gebouwd worden. Er is de digitale brug tussen IT en OT en de time-to-market brug.

Agfa-Gevaert benoemt Pascal Juéry als nieuwe CEO

Op 1 februari 2020 zal Fransman Pascal Juéry (54) Christian Reinaudo opvolgen als nieuwe CEO van Agfa-Gevaert. Die laatste blijft wel lid van de raad van bestuur.

VIL wil magazijnen toekomstgericht maken

Met het project ‘Future Proof Warehousing’ biedt VIL bedrijven inzicht in de mogelijkheden van digitalisatie en automatisatie voor een efficiënt, veilig en futureproof magazijn.

Schaaf je kennis over stoom bij tijdens de stoomcursus 2020

In tal van industriële sectoren wordt stoom als warmtedrager voor diverse productieprocessen gebruikt. We denken daarbij aan de chemische sector, maar o aan de voedings- en textielindustrie.

Evonetix schaalt samen met imec productie microchips op

Evonetix, dat een desktoptoestel voor DNA-synthese ontwikkelt op basis van een vernieuwende microchip, gaat samenwerken met onderzoeks- en innovatiehub imec.

ECA Group plant nieuwe fabriek in Haven Oostende

Haven Oostende verleent een concessie op de ex-Beliard site in het havengebied aan ECA Robotics Belgium, waar het zijn nieuwe fabriek zal vestigen en dronesystemen zullen bouwen.

Sensirion introduceert volgende generatie multi-gas mass flow sensoren - techniek

Sensirion introduceert Q2 2020 een nieuwe multi mass flow sensor die uitermate geschikt is voor het zeer nauwkeurig meten van onder andere zuurstof (O2), lucht en lach gas (N2O), ...

Partners