Bebat wil recyclagesysteem van EFV-batterijen naar Noors voorbeeld

Bebat, dat zorgt voor het ophalen en de recyclage van gebruikte batterijen, vindt dat België veel kan leren van het Noorse beleid rond de introductie en transitie naar elektromobiliteit.

Trefwoorden: #auto, #Bebat, #e-mobility, #EFV-batterij, #elektrische auto, #Noorwegen, #ophaling, #recyclage

Lees verder

Nieuws

( Foto: kasto - 123RF )

ENGINEERINGNET.BE - Bebat bereidt zich alvast voor op een mogelijke revolutie van elektrische wagens in België door een performant recyclagesysteem van EFV-batterijen uit te bouwen. De vzw is via dochterbedrijf Sortbat nu al actief in het ontmantelen van EFV-batterijen.

Als het op elektrisch rijden aankomt steekt Noorwegen kop en schouder boven de andere Europese landen uit. Eind 2016 werd reeds de kaap van 100.000 nieuw geregistreerde elektrische wagens gehaald (naast ruim 34.000 plug-in hybrides).

Een jaar later, eind 2017, waren die verkoopcijfers al verdubbeld. Daarenboven wil het Noors parlement tegen 2025 een 100% emissievrije markt van nieuwe personenwagens en lichte vrachtwagens.

België staat slechts op de achtste plaats in de Europese top tien wat elektrisch rijden betreft. Toch is hier het aantal hybride en elektrische wagens in 2018 met 7% gestegen ten opzichte van 2017.

Aangezien Noorwegen de beste leerling van de klas is op vlak van elektrisch rijden, heeft Bebat ter gelegenheid van het autosalon, een white paper (‘E-Mobility: wat Noorwegen ons kan leren’) gepubliceerd waarin de organisatie nagaat waarom Noorwegen zo succesvol de transitie naar elektrisch rijden aan het maken is.

Wat opvalt is dat Noorwegen al jaren een stabiel beleid voert omtrent elektrisch rijden en deze technologie op diverse manieren promoot. In tegenstelling tot België, dat bijna uitsluitend financiële en fiscale stimuli aanbiedt, biedt Noorwegen onder meer een aantal aantrekkelijke privileges aan.

Wanneer de Noorse revolutie ook plaats zal vinden in België, moet ons land klaar staan om een groot aantal afgedankte EFV-batterijen die uit de elektrische auto’s komen, veilig te ontmantelen en te recycleren.

Dergelijke batterijen zijn extreem krachtige lithium-ion batterijen die met grote omzichtigheid moeten worden behandeld. Het stockeren, vervoeren en recycleren van deze batterijen is een complexe taak zowel op het vlak van veiligheid, milieu als techniek.

Peter Coonen, Gedelegeerd Bestuurder van Bebat: De laatste vijf jaar hebben wij ruim 10.000 EFV-batterijen opgehaald en laten recycleren in België en Europa. Wij kennen dus de noden van deze sector en heeft heel wat expertise in huis.”

Bebat staat bovendien aan de wieg van Reneos, een Europees online-ophaalsysteem van EFV-batterijen waarop autodealers en autodemontagebedrijven uit heel Europa en zelfs erbuiten kunnen aanloggen en zo een deskundige en veilige ophaling van hun EFV-batterij kunnen aanvragen.