Werken als expat ‘in den bagger’ - artikel

Careers 21/01/2019 8:55:43

Jan De Nul Group telt momenteel 468 expats wereldwijd, waaronder ir. Sander Franco, momenteel in Brazilië aan het (bagger)werk: “Er komt heel wat meer bij kijken dan enkel baggeren.”

Lees hieronder verder   
Verwant

BDO België benoemt Peter Van Laer tot nieuwe CEO

Stefan Kapferer nieuwe CEO van 50Hertz

Afval- en recyclagesector lanceert website voor invulling vacatures

Naar een vrouwvriendelijke toekomst binnen Engineering - column

Ataya & Partners benoemt Xavier Huysmans tot CEO

Werkgevers plannen minder aanwervingen in derde kwartaal

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(1/7) Onderzoek: wagenziekte voorkomen in zelfrijdende auto’s

(1/7) Antwerpen schakelt Arcadis in om klimaatambities waar te maken

(26/6) Port of Antwerp en UAntwerpen leggen innovatieve asfaltweg aan

(26/6) Haven van Oostende organiseert Waterstofdagen

(24/6) Tankopslagbedrijf Standic vestigt zich in Antwerpse haven

(24/6) ENGIE verhoogt vermogen centrale van Coo-Trois-Ponts

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Een eigen recruitmentafdeling screent kandidaten voor tewerkstelling in het buitenland. De eigen reisdienst van de groep regelt alles wat te maken heeft met visum, vluchten, huurwagens en hotels.

De groep werft veel schoolverlaters aan die op projecten wereldwijd worden ingezet, en neemt deel aan een 20-tal jobbeurzen, georganiseerd door universiteiten en hogescholen. Sinds 2012 trekt het bedrijf ook de Portugese markt op om jonge ingenieurs aan te trekken voor buitenlandse projecten.

Toekomstige expats krijgen een opleiding van vier weken op kantoor in Aalst en vertrekken nadien naar hun project in het buitenland. Zij werken in rotatiesystemen van twee maanden project/één maand verlof (afgelost door een collega).

De meesten zijn ingenieurs (Bouwkunde, Werktuigkunde, Elektromechanica) die de planning en productie van de baggerschepen opvolgen en instaan voor het onderhoud ervan. Daarnaast zijn er o.m. geologen, finan-ciële profielen, medewerkers met skills in milieu- en preventiemanagement.

 Jan De Nul Group is wereldwijd actief. Enkele lopende projecten: de bouw van twee offshore windparken in Taiwan, de uitbreiding van de haven van Takoradi in Ghana,… Medewerkers kiezen hun bestemming niet zelf. Ze krijgen een project toegewezen. Pluspunt: ze kunnen op korte tijd de wereld rondreizen en ervaring opdoen op verschillende projecten in verschillende landen. Ze kiezen zelf hoe lang ze in het buitenland werken.

Zeer dynamische omgeving
Sander Franco, afgestudeerd als burgerlijk ingenieur in de bouwkunde, opteerde tijdens zijn master voor de major ‘Dredging and Offshore Engineer-ing’, en startte in 2016 als uitvoerder baggerwerken bij de groep. In Dubai liep hij mee met een ervaren uitvoerder op de cutterzuiger Zheng He. Daarna volgden projecten in o.m. Egypte, Rusland en Indonesië, waar hij telkens verantwoordelijk was voor één of meerdere (bagger)schepen.

“Ik ben Operational Superintendant Dredging Works, lees ‘uitvoerder van baggerwerken’. Momenteel werk ik in Brazilië voor de bouw van de cruiseterminal in Fortaleza, een project met een beperkt aantal schepen en staff op site. Ik volg de baggerwerken zelf op en rapporteer aan de klant, het kantoor en het projectteam.

Samen met de kapitein en de operatoren bespreek ik de projectplanning aan boord. Ik optimaliseer ook de baggerproductie in de gegeven dynamische omstandigheden. Daarnaast moet het logistieke plaatje kloppen: bemanningswissels, leveringen, enz. Er komt dus meer bij kijken dan enkel baggeren”, zegt Franco.

“Werken ‘in den bagger’ is werken in een zeer dynamische omgeving, met grote schepen en dito budgetten. Er verandert altijd wel iets in de planning of de omstandigheden. En dat kan 24/24, 7/7, want het schip werkt altijd door. Proberen te anticiperen, of zo snel en efficiënt mogelijk een oplossing vinden, is niet altijd evident. Ook de partijen vlot laten samenwerken en duidelijk communiceren behoren tot de job.” <<
Door Philip Declercq

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

ACE visco-elastische stootdempers voor noodstops - techniek

ACE Stoßdämpfer introduceert visco-elastische stootdempers en breidt zijn assortiment veiligheids­producten uit. Deze biedt de zware industrie duurzame oplossingen voor nood­stop­toepas­singen.

Meer elektriciteit van zonneparken op net mogelijk met slimme regelaar

Liander, TU Eindhoven en DNV GL onderzochten de mogelijkheden van een slimme regelaar op een groot zonnepark in Noordwolde (Nederland). Ze kunnen zo meer elektra aan het energienet leveren.

Cybersecuritybedrijf Sweepatic haalt 1 miljoen euro op

Sweepatic is een cybersecurity reconnaissance platform dat internet facing assets monitort om bedrijven te beschermen tegen cyberaanvallen. Het bedrijf haalde onlangs 1 miljoen euro op.

Proefproject met dynamische verlichting op Veurnse Suikersite

Netbedrijf Fluvius, de stad Veurne en WVI starten vanaf juli 2019 een proefproject waarmee ze de impact van openbare verlichting op de plaatselijke fauna onderzoeken.

Datagestuurde logistieke oplossing voor transportsector

DigiTrans, de recentste spin-off van de UAntwerpen en imec, lanceert een innovatieve technologie waarmee de volledige logistieke sector optimaal van alle beschikbare gegevens kan profiteren.

Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

De eerste Europese hyperloop is nu compleet met alle kernelementen, waaronder de hyperloop baanwisseltechnologie. Dit brengt een duurzaam alternatief voor korte afstandsvluchten dichterbij.

Vlaams Onderzoeksprogramma kunstmatige intelligentie goedgekeurd

Het nieuwe beleidsplan omvat een jaarlijks budget van 32 miljoen euro, waarvan 12 miljoen euro voorzien wordt voor het onderdeel top strategisch basisonderzoek.

Antwerpse haven krijgt één van de grootste propaantanks in Europa

Oiltanking Antwerp Gas Terminal gunt een EPC-contract aan het consortium van Geldof en BAM Contractors voor de bouw van een gekoelde opslagtank van 135.000 m³ in de haven van Antwerpen.

SIMATIC PCS neo: nieuwe normen voor procesautomatisering

Siemens stelt nieuwe normen in de procesautomatisering en presenteerde op de Hannover Messe 2019 een innovatief, webbased Process Control System voor alle industrieën. SIMATIC PCS neo is gloednieuwe systeemsoftware die bedrijven in de procesindustrie unieke mogelijkheden biedt in het tijdperk van digitalisering. >>

Partners