Mazaro neemt een volgende versnelling - artikel

Plant & Factory 18/01/2019 9:19:58

“We focussen vooral op grotere brandstofbesparing en dito vermindering van de CO2-uitstoot”, zegt Filip De Mazière, bedrijfsleider van Mazaro, dat automatische transmissies ontwikkelt.

Lees hieronder verder   
Verwant

Rockwell Automation helpt bij integratie van veiligheid in machines - techniek

elobau levert oplossingen voor agrarische sector - praktijkcase

Oriental Motor lanceert stappenmotoren voor transportsystemen - techniek

NSK-catalogus DIN kogelomloopspindels voor werktuigmachines - techniek

ACE visco-elastische stootdempers voor noodstops - techniek

“Milling made easy”, frees-event van Fanuc en Sandvik Coromant

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 5/09/2019 tot 14/11/2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

Brexit: bent u klaar voor de douaneverplichtingen?

Europahotel - Gent

donderdag 12 september 2019

Keuze van de redactie

(22/8) Energietransitie: mogelijkheden hernieuwbare synthetische brandstoffen

(22/8) Nieuwe UGent start-up haalt 5,1 miljoen euro op

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - In 2008 vroeg De Mazière een patent aan voor zijn Reversible Variable Transmission (RVT), tekende een businessplan uit en richtte in 2009 met zijn levensgezellin Caroline De Dijcker, nu marketingverantwoordelijke, Mazaro op om de RVT verder te ontwikkelen en in verschillende toepassingen uit te voeren. De verwachtingen waren groot: een kwart brandstofwinst en dito minder emissies vergeleken met een typische 6-traps automaat.

Vandaag beschikt hij over realistischer vergelijkingscijfers. “De verbetering hangt af van de specifieke motor, het voertuig,…maar simulaties tonen dat onze transmissie gemiddeld toch 14 à 15 % beter doet.” Evenzeer indrukwekkend. Mazaro’s transmissie kent geen tractie- of efficiëntieverlies bij het veranderen van ratio. Het schakelen is niet ‘voelbaar’.

De hydraulica verbruikt minder dan 0,1 % van de energie van het voertuig. Dat alles vertaalt zich in minder verbruik… of in de mogelijkheid, als het om elektrische voertuigen gaat, om kleinere batterijen of een lichtere motor in te zetten. Eveneens goed voor een 12 % kostenbesparing. De meeste besparing valt te realiseren bij grotere voertuigen, off-highway en in industriële toepassingen, zoals motoren die, dankzij de variabele transmissie, bij een lager toerental een generator op snelheid kunnen houden, zo geeft De Mazière aan.

Twee versies
Mazaro heeft twee versies van zijn basistransmissie in ontwikkeling. De eerste is de RVT, die een uitgangssnelheid van 0 kan handhaven en ook in achteruit kan zonder slippende koppeling. “Met zo’n RVT kan je een bus op een helling houden zonder dat de transmissie warm loopt.” Er wordt gewerkt ook aan een demo-RVT. De tweede versie is een Single Stage Variable Transmission (SVT). Deze versie, die afgeleid is van de eerste, gaat niet naar de snelheid 0 maar weet wel continu de overbrengingsverhouding tussen twee waarden te variëren. Hiermee rijdt nu een elektrische demo-vrachtwagen.

“Op dit ogenblik zijn er voor elektrische aandrijvingen geen goede transmissies”, aldus De Mazière. “In veel gevallen kent de tweetrapstransmissie problemen en kan die de hoge acceleraties van de motoren niet aan.” De SVT, die precies bedoeld is voor elektrische auto’s, e-bussen en e-vrachtwagens, “heeft geen tractieonderbreking en haalt op de testbank een zeer hoog rendement van 95,5 %. De volgende versie, die al op de tekenplank ligt, belooft zelfs 97,5 %.” Bovendien is het een zeer stille transmissie.

Dat is belangrijk bij de hoge toeren (8.000 tot 12.000 tpm) die elektrische motoren halen. Er loopt een SVT van Mazaro in een elektrische Nissan Cabstar bestelwagen (3,5 ton). “Onze transmissie zorgt ervoor dat hij 16,8 % verder rijdt dan met een tandwielreductie”, zegt De Mazière die wijst naar de Worldwide harmonized Light vehicles Test Cycles (WLTC) genormaliseerde rijcyclus.

Op zoek naar partnerships
Vandaag verkoopt Mazaro prototypes.“Met verschillende klanten zijn er contacten om prototypes te leveren met de bedoeling om voor series te gaan.” Het bedrijf trok door de woestijn. “Je bent een kleine speler, pakt met verrassende cijfers uit en ontmoet veel ongeloof. Men wil het bewezen zien.” De Mazière bouwde alvast zelf de demotransmissie. “Het demovoertuig haalde de target.”

Het bedrijf is ook betrokken in het tweejarige EU Horizon 2020 project TRUFUS (Transmissions for Unrivalled FUel Savings). “Vandaag zijn beide producten in ontwikkeling en er is concrete interesse voor testen en evaluaties.” Op dit ogenblik is hij vooral actief met multinationals in de automotive als partners, in Europa en de VS.

“Met de opkomst van de elektrische wagen is de markt veel dynamischer, en zijn er opportuniteiten. Maar het maakt de grotere constructeurs niet echt ‘soepeler’. Je wandelt er niet zomaar binnen”, ervaart De Mazière. Een afspraak maken en je product voorstellen kan leiden tot een simulatie, soms een project. “Vervolgens moet er een design doorgerekend worden die past in een specifiek voertuig, met een bepaalde motor, een koppelcurve,… Dat kan dan een betaalde opdracht worden.”

Mazaro telt drie medewerkers. “Het is de bedoeling een engineeringbedrijf te blijven en te groeien in aantal om comfortabel meer projecten aan te kunnen”, zegt De Mazière. Zijn transmissie op de testbank is 400 mm lang en verzet 1.000 Nm. “De volgende generatie is nog compacter. In alle richtingen.”  <<
Door Luc De Smet

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

UZ Brussel breidt expertise in robot-geassisteerde ingrepen uit

In het Centrum voor Hart- en Vaatziekten werd onlangs voor het eerst een patiënt geopereerd met behulp van een robot. Zo kunnen de chirurgen nauwkeuriger werken en herstelt de patiënt sneller.

Plannen voor grootste Europese Li-Ion batterijenproducent

JT Energy Systems, de in april opgerichte joint venture van Jungheinrich en batterijproducent Triathlon Holding, heeft de voormalige Solarworld-fabriek overgenomen.

Rockwell Automation helpt bij integratie van veiligheid in machines - techniek

Machine-ontwerpers moeten steeds meer veiligheidsaspecten in het ontwerp van industriёle systemen integreren. Rockwell Automation ontwikkelde 7 nieuwe safety modules voor drie I/O platforms.

Oracle wordt partner van Start it @KBC

Op Start it @KBSea heeft technologiebedrijf Oracle aangekondigd dat het zich aansluit als partner van Start it @KBC, waardoor deze nog meer technologische expertise aan boord haalt.

Follow-upinspectie Doel 3 geeft groen licht voor heropstart

De waterstofvlokken in de wanden van de reactorkuip van Doel 3 zijn niet geëvolueerd en er zijn ook geen nieuwe indicaties bij gekomen. Dat blijkt uit een follow-upinspectie.

DHL test elektrische bestelwagen StreetScooter

DHL Express gaat een maand de StreetScooter uittesten in België. Dit past in hun ‘GoGreen’ programma en moet uitwijzen of de inzet van elektrische bestelwagens buiten steden haalbaar is.

VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

Onderzoekers van de VUB en de ULB starten vrijdag op Brussels Health Campus met dit innoverende proefproject om relatie tussen mens en machine te bestuderen.

Pilz introduceert veilig radarsysteem voor zonebewaking - techniek

Het LBK-systeem van Pilz voor de beveiliging van gevarenzones is gebaseerd op radartechnologie. Het LBK-systeem is ongevoelig voor externe invloeden, zoals stof, regen, licht, vonken, ... .

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners