Mazaro neemt een volgende versnelling - artikel

Plant & Factory 18/01/2019 9:19:58

“We focussen vooral op grotere brandstofbesparing en dito vermindering van de CO2-uitstoot”, zegt Filip De Mazière, bedrijfsleider van Mazaro, dat automatische transmissies ontwikkelt.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nieuwe versie van de Uniflex krimppers S 7 - techniek

steute presenteert nieuwe bandscheefloopschakelaar - techniek

10 nieuwe Fabrieken van de Toekomst in Vlaanderen

Sirris onderdeel van pan-Europees robotica-project

elobau biedt verschillende varianten ultrasoon sensoren - advertorial

Magnax krijgt... wielen - artikel

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(14/2) AB InBev investeert 42 miljoen euro in uitbreiding brouwerij Hoegaarden

(13/2) Plan voor bouw 30 nieuwe mijnenjagers en 1.550 drones

(12/2) Agristo bouwt nieuw automatisch hoogbouwmagazijn

(11/2) Brits verpakkingsbedrijf investeert 15 miljoen euro in België

(6/2) 10 nieuwe Fabrieken van de Toekomst in Vlaanderen

(6/2) P&V Elektrotechniek neemt Bekaert Electric over

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - In 2008 vroeg De Mazière een patent aan voor zijn Reversible Variable Transmission (RVT), tekende een businessplan uit en richtte in 2009 met zijn levensgezellin Caroline De Dijcker, nu marketingverantwoordelijke, Mazaro op om de RVT verder te ontwikkelen en in verschillende toepassingen uit te voeren. De verwachtingen waren groot: een kwart brandstofwinst en dito minder emissies vergeleken met een typische 6-traps automaat.

Vandaag beschikt hij over realistischer vergelijkingscijfers. “De verbetering hangt af van de specifieke motor, het voertuig,…maar simulaties tonen dat onze transmissie gemiddeld toch 14 à 15 % beter doet.” Evenzeer indrukwekkend. Mazaro’s transmissie kent geen tractie- of efficiëntieverlies bij het veranderen van ratio. Het schakelen is niet ‘voelbaar’.

De hydraulica verbruikt minder dan 0,1 % van de energie van het voertuig. Dat alles vertaalt zich in minder verbruik… of in de mogelijkheid, als het om elektrische voertuigen gaat, om kleinere batterijen of een lichtere motor in te zetten. Eveneens goed voor een 12 % kostenbesparing. De meeste besparing valt te realiseren bij grotere voertuigen, off-highway en in industriële toepassingen, zoals motoren die, dankzij de variabele transmissie, bij een lager toerental een generator op snelheid kunnen houden, zo geeft De Mazière aan.

Twee versies
Mazaro heeft twee versies van zijn basistransmissie in ontwikkeling. De eerste is de RVT, die een uitgangssnelheid van 0 kan handhaven en ook in achteruit kan zonder slippende koppeling. “Met zo’n RVT kan je een bus op een helling houden zonder dat de transmissie warm loopt.” Er wordt gewerkt ook aan een demo-RVT. De tweede versie is een Single Stage Variable Transmission (SVT). Deze versie, die afgeleid is van de eerste, gaat niet naar de snelheid 0 maar weet wel continu de overbrengingsverhouding tussen twee waarden te variëren. Hiermee rijdt nu een elektrische demo-vrachtwagen.

“Op dit ogenblik zijn er voor elektrische aandrijvingen geen goede transmissies”, aldus De Mazière. “In veel gevallen kent de tweetrapstransmissie problemen en kan die de hoge acceleraties van de motoren niet aan.” De SVT, die precies bedoeld is voor elektrische auto’s, e-bussen en e-vrachtwagens, “heeft geen tractieonderbreking en haalt op de testbank een zeer hoog rendement van 95,5 %. De volgende versie, die al op de tekenplank ligt, belooft zelfs 97,5 %.” Bovendien is het een zeer stille transmissie.

Dat is belangrijk bij de hoge toeren (8.000 tot 12.000 tpm) die elektrische motoren halen. Er loopt een SVT van Mazaro in een elektrische Nissan Cabstar bestelwagen (3,5 ton). “Onze transmissie zorgt ervoor dat hij 16,8 % verder rijdt dan met een tandwielreductie”, zegt De Mazière die wijst naar de Worldwide harmonized Light vehicles Test Cycles (WLTC) genormaliseerde rijcyclus.

Op zoek naar partnerships
Vandaag verkoopt Mazaro prototypes.“Met verschillende klanten zijn er contacten om prototypes te leveren met de bedoeling om voor series te gaan.” Het bedrijf trok door de woestijn. “Je bent een kleine speler, pakt met verrassende cijfers uit en ontmoet veel ongeloof. Men wil het bewezen zien.” De Mazière bouwde alvast zelf de demotransmissie. “Het demovoertuig haalde de target.”

Het bedrijf is ook betrokken in het tweejarige EU Horizon 2020 project TRUFUS (Transmissions for Unrivalled FUel Savings). “Vandaag zijn beide producten in ontwikkeling en er is concrete interesse voor testen en evaluaties.” Op dit ogenblik is hij vooral actief met multinationals in de automotive als partners, in Europa en de VS.

“Met de opkomst van de elektrische wagen is de markt veel dynamischer, en zijn er opportuniteiten. Maar het maakt de grotere constructeurs niet echt ‘soepeler’. Je wandelt er niet zomaar binnen”, ervaart De Mazière. Een afspraak maken en je product voorstellen kan leiden tot een simulatie, soms een project. “Vervolgens moet er een design doorgerekend worden die past in een specifiek voertuig, met een bepaalde motor, een koppelcurve,… Dat kan dan een betaalde opdracht worden.”

Mazaro telt drie medewerkers. “Het is de bedoeling een engineeringbedrijf te blijven en te groeien in aantal om comfortabel meer projecten aan te kunnen”, zegt De Mazière. Zijn transmissie op de testbank is 400 mm lang en verzet 1.000 Nm. “De volgende generatie is nog compacter. In alle richtingen.”  <<
Door Luc De Smet

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

AB InBev investeert 42 miljoen euro in uitbreiding brouwerij Hoegaarden

AB InBev toont haar plannen om over de komende 2 jaar 42 miljoen euro investeren in de uitbreiding van haar bottelarij in Hoegaarden, waar er nood was aan capaciteitsuitbreiding.

Prinses Elisabethbasis in Antarctica CO2-neutraal

Group VHC breidde de energievoorziening van de basis uit met zonne- en windenergie, vernieuwde het batterijsysteem en plaatste op buitenlocaties batterijsystemen voor onderzoeksapparatuur.

Wieland Electric breidt productreeks HMI-ECO uit - techniek

Met deze nieuwe productreeks HMI-ECO heeft Wieland Electric drie belangrijke artikelen aan zijn gamma toegevoegd. De versies worden gemaakt in de afmetingen 4,3” - 7” - 10”.

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

Malte Schlüter, Mitsubishi Electric, bespreekt in deze column vier belangrijke trends die momenteel van invloed zijn op de verpakkingsindustrie en die de toekomst vorm zullen geven.

Jan De Nul haalt Australische baggeropdracht binnen

De opdracht omvat het creëren van een veilige en duurzame toegang tot de Australische haven Port Hedland, als deel van een groter plan om groei van deze haven op lange termijn te ondersteunen.

Patronale Solar wordt grootste producent van zonne-energie

De Belgische Independent Power Producer (IPP) van zonne-energie, Patronale Solar, heeft de overname afgerond van de Belgische PV-parken (een 100-tal) van het Nederlandse Sunrock.

3D-geprint tumormodel toont interactie met immuuncellen

De Universiteit Twente heeft een 3D-biogeprint minimodel van het brein ontwikkeld, om de interactie tussen cellen van het immuunsysteem en die van hersentumoren te onderzoeken.

5 miljoen euro uit Interreg 2 Seas-fonds voor provincie Antwerpen

Europa investeert via het Interreg 2 Seas-fonds 5 miljoen euro in 9 nieuwe projecten in de provincie Antwerpen. 5 projecten rond sociale thema’s en 4 rond duurzame energie en klimaatadaptie.

Nieuwe Benelux vestiging voor BLM Group

Met de oprichting van BLM Group Benelux heeft BLM Group (wereldwijde partner voor de buisbewerkings-industrie) een eigen verkoop- en servicevestiging voor de Benelux in gebruik genomen. Dit zijn de adresgegevens van deze nieuwe vestiging: Doornhoek 3776, NL-5465 TA Veghel, tel: +31 (0) 413 745 040, email: mail@blmgroup.nl >>

Partners