Mazaro neemt een volgende versnelling - artikel

Plant & Factory 18/01/2019 9:19:58

“We focussen vooral op grotere brandstofbesparing en dito vermindering van de CO2-uitstoot”, zegt Filip De Mazière, bedrijfsleider van Mazaro, dat automatische transmissies ontwikkelt.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

(15/7) Onderzoekers verhogen energiecapaciteit uit zonnepanelen

(3/7) Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - In 2008 vroeg De Mazière een patent aan voor zijn Reversible Variable Transmission (RVT), tekende een businessplan uit en richtte in 2009 met zijn levensgezellin Caroline De Dijcker, nu marketingverantwoordelijke, Mazaro op om de RVT verder te ontwikkelen en in verschillende toepassingen uit te voeren. De verwachtingen waren groot: een kwart brandstofwinst en dito minder emissies vergeleken met een typische 6-traps automaat.

Vandaag beschikt hij over realistischer vergelijkingscijfers. “De verbetering hangt af van de specifieke motor, het voertuig,…maar simulaties tonen dat onze transmissie gemiddeld toch 14 à 15 % beter doet.” Evenzeer indrukwekkend. Mazaro’s transmissie kent geen tractie- of efficiëntieverlies bij het veranderen van ratio. Het schakelen is niet ‘voelbaar’.

De hydraulica verbruikt minder dan 0,1 % van de energie van het voertuig. Dat alles vertaalt zich in minder verbruik… of in de mogelijkheid, als het om elektrische voertuigen gaat, om kleinere batterijen of een lichtere motor in te zetten. Eveneens goed voor een 12 % kostenbesparing. De meeste besparing valt te realiseren bij grotere voertuigen, off-highway en in industriële toepassingen, zoals motoren die, dankzij de variabele transmissie, bij een lager toerental een generator op snelheid kunnen houden, zo geeft De Mazière aan.

Twee versies
Mazaro heeft twee versies van zijn basistransmissie in ontwikkeling. De eerste is de RVT, die een uitgangssnelheid van 0 kan handhaven en ook in achteruit kan zonder slippende koppeling. “Met zo’n RVT kan je een bus op een helling houden zonder dat de transmissie warm loopt.” Er wordt gewerkt ook aan een demo-RVT. De tweede versie is een Single Stage Variable Transmission (SVT). Deze versie, die afgeleid is van de eerste, gaat niet naar de snelheid 0 maar weet wel continu de overbrengingsverhouding tussen twee waarden te variëren. Hiermee rijdt nu een elektrische demo-vrachtwagen.

“Op dit ogenblik zijn er voor elektrische aandrijvingen geen goede transmissies”, aldus De Mazière. “In veel gevallen kent de tweetrapstransmissie problemen en kan die de hoge acceleraties van de motoren niet aan.” De SVT, die precies bedoeld is voor elektrische auto’s, e-bussen en e-vrachtwagens, “heeft geen tractieonderbreking en haalt op de testbank een zeer hoog rendement van 95,5 %. De volgende versie, die al op de tekenplank ligt, belooft zelfs 97,5 %.” Bovendien is het een zeer stille transmissie.

Dat is belangrijk bij de hoge toeren (8.000 tot 12.000 tpm) die elektrische motoren halen. Er loopt een SVT van Mazaro in een elektrische Nissan Cabstar bestelwagen (3,5 ton). “Onze transmissie zorgt ervoor dat hij 16,8 % verder rijdt dan met een tandwielreductie”, zegt De Mazière die wijst naar de Worldwide harmonized Light vehicles Test Cycles (WLTC) genormaliseerde rijcyclus.

Op zoek naar partnerships
Vandaag verkoopt Mazaro prototypes.“Met verschillende klanten zijn er contacten om prototypes te leveren met de bedoeling om voor series te gaan.” Het bedrijf trok door de woestijn. “Je bent een kleine speler, pakt met verrassende cijfers uit en ontmoet veel ongeloof. Men wil het bewezen zien.” De Mazière bouwde alvast zelf de demotransmissie. “Het demovoertuig haalde de target.”

Het bedrijf is ook betrokken in het tweejarige EU Horizon 2020 project TRUFUS (Transmissions for Unrivalled FUel Savings). “Vandaag zijn beide producten in ontwikkeling en er is concrete interesse voor testen en evaluaties.” Op dit ogenblik is hij vooral actief met multinationals in de automotive als partners, in Europa en de VS.

“Met de opkomst van de elektrische wagen is de markt veel dynamischer, en zijn er opportuniteiten. Maar het maakt de grotere constructeurs niet echt ‘soepeler’. Je wandelt er niet zomaar binnen”, ervaart De Mazière. Een afspraak maken en je product voorstellen kan leiden tot een simulatie, soms een project. “Vervolgens moet er een design doorgerekend worden die past in een specifiek voertuig, met een bepaalde motor, een koppelcurve,… Dat kan dan een betaalde opdracht worden.”

Mazaro telt drie medewerkers. “Het is de bedoeling een engineeringbedrijf te blijven en te groeien in aantal om comfortabel meer projecten aan te kunnen”, zegt De Mazière. Zijn transmissie op de testbank is 400 mm lang en verzet 1.000 Nm. “De volgende generatie is nog compacter. In alle richtingen.”  <<
Door Luc De Smet

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Buitenlands toptalent in IT naar Vlaanderen halen

Vlaamse bedrijven kampen met openstaande vacatures in IT. Het PALIM-project leidt 60 Marokkaanse IT'ers in Marokko op, waarvan er 30 in aanmerking komen voor vacatures in België.

Projectsourcingkantoor Bonache kiest voor verjonging

Het management van Bonach wordt jonger en vrouwelijker nu Robine Martin en Femke Lintelo er voor kozen om medezaakvoerder en aandeelhouder te worden, naast oprichter Dirk Verbeeck.

PortXchange moet digitale scheepvaart-app wereldwijd beschikbaar maken

PortXchange is erop gericht de efficiëntie van havenaanlopen te vergroten en de CO2-uitstoot van en tussen havens te verminderen, onder meer door de digitale scheepvaart-app Pronto.

Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

Indaver en Acciona gaan samen een afvalenergiecentrale exploiteren in het Noordoosten van Schotland. Het NESS-energieproject zal jaarlijks 150.000 ton huishoudelijk afval verwerken.

Zuinigste wagens bekroond in Shell Eco-marathon (+fotoreportage)

Dit jaar namen 141 studententeams deel aan de Europese editie van de Shell Eco-marathon, een wedstrijd om zo energiezuinig mogelijke wagens te bouwen.

elobau levert oplossingen voor agrarische sector - praktijkcase

Steketee, producent van schoffel- en grond­bewerkings­machines, was op zoek naar betrouwbare hoeksensoren die geschikt zijn voor de landbouw en mobiele automatisering, en niet te duur zijn.

Forse daling CO2-uitstoot van bedrijfswagens

Bedrijfswagens stoten momenteel 17% minder CO2 uit dan zeven jaar geleden, aldus hr-dienstverlener Acerta op basis van haar data voor meer dan 40.000 werkgevers.

Nieuw groot onderzoeksprogramma via ALMA-telescoop

Rychard Bouwens van de Leidse Sterrewacht is de eerste Nederlandse wetenschapper die een ‘Large Program’ mag uitvoeren met de geavanceerde ALMA-telescoop, die in Chili opgesteld staat.

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners