Kennis van Japans vereist bij brand op schip...

opleiding 11/01/2019 10:20:31

Brand aan boord? Een gebrek aan kennis of taal kan levens kosten... Twee masterstudenten Nautische Wetenschappen bouwden daarom het brandblussysteem van een schip na.

Lees hieronder verder   
Verwant

Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

DEME neemt nieuwste generatie sleephopperzuiger in gebruik

Europees onderzoeksproject gaat strijd aan met ziektes in vezelvlas

Renovatie maakt Wilrijks bedrijventerrein duurzaam

“Cobot bezorgt onze werknemers meer controle over hun werk” - artikel

Kennis van Japans vereist bij brand op schip...

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

eHealth interoperabiliteits-standaarden (HL7/IHE/DICOM)

Bluepoint - Brussel

woensdag 18 september 2019

Kwaliteitsmanagement - ISO 9001:2015

NBN - Brussel

donderdag 19 september 2019

Postgraduaat Coöperatief ondernemen en management

Leuven

van 20/09/2019 tot 20/12/2019

Studiedag Energie-efficiëntie

Vlaams Parlement - Brussel

vrijdag 20 september 2019

Webinar: 7 innovatieve veiligheids­oplossingen

Pilz Webinar

vrijdag 20 september 2019

Keuze van de redactie

(11/9) Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

(11/9) Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

(10/9) Werkgevers plannen personeelsuitbreiding in vierde kwartaal

(9/9) 2.640 zonnepanelen voor spaarbekkencentrale in Coo

(5/9) SAFIR-consortium test simultane dronevluchten in DronePort

(4/9) VINCI Energies heeft IZEN overgenomen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In de machinekamer van een koopvaardijschip breekt een hevige brand uit. Het blussysteem, dat er sinds de bouw van het schip aanwezig is, werd nog nooit gebruikt.

De kapitein is verantwoordelijk voor de veiligheid aan boord, maar heeft tijdens zijn opleiding nooit concreet geleerd hoe het blussysteem werkt. Een zogenaamde fire drill vond nooit plaats.

Deze levensbedreigende situatie komt nog vaak voor op schepen. Arne Dobbelaere en William Van Laken, twee studenten van de Hogere Zeevaartschool Antwerpen, bouwden daarom minutieus het brandblussysteem van een schip na.

Een primeur, die levens kan redden. Want door al in het klaslokaal te oefenen, weten toekomstige officieren nu precies wat ze moeten doen wanneer er brand uitbreekt. Antwerpse havenbedrijven zijn enthousiast.

Japans
De oorzaken van ongevallen met CO2-blussystemen zijn soms hallucinant. Pijpleidingen die verkeerd werden aangesloten tijdens de bouw van het schip, onzorgvuldige inspecties van het blussysteem tot een rederij die de activeringsinstructies alleen in het Japans meegaf.

Maar de belangrijkste oorzaak van ongevallen was een gebrek aan kennis bij de bemanningsleden. Die weten te weinig hoe ze het systeem moeten gebruiken en wat de gevaren ervan zijn. Nochtans leiden deze ongevallen regelmatig tot de dood van bemanningsleden.

Vertraging
Om de studenten een duidelijk beeld te geven van een CO2-blussysteem, werkten Arne en William uitsluitend met onderdelen die effectief voorkomen of gebruikt worden aan boord. Zo bouwden ze, vanaf nul, een zeer realistisch schaalmodel.

De ventilatie valt automatisch uit, de verschillende alarmen gaan op de juiste tijdstippen af en een mechanisme vertraagt het systeem minimum dertig seconden. Zo krijgt de bemanning de tijd om de machinekamer te verlaten voor de CO2 vrijkomt.

De Hogere Zeevaartschool en enkele Antwerpse havenbedrijven stelden een budget ter beschikking. Een van die bedrijven is gespecialiseerd in de installatie en het onderhoud van CO2-blussystemen.

De medewerkers van dat bedrijf zijn zich bewust van de problematiek: bij onderhouds- en inspectiebeurten op schepen krijgen ze nog regelmatig vragen van officieren. "Kan je mij eens uitleggen hoe het systeem juist werkt?" en "Hoe moet ik het systeem activeren als het nodig is?".

Het bedrijf was daarom meteen bereid om het project te steunen. De zaakvoerder stelde een groot deel van de noodzakelijke onderdelen ter beschikking en gaf tips voor de bouw van het schaalmodel.

De twee studenten ontwierpen, naast het schaalmodel, ook een handleiding en maakten een instructievideo. << (Elke De Winter) (foto: Scriptie vzw)

Arne Dobbelaere en William Van Laken namen met hun masterproef deel aan de Vlaamse Scriptieprijs. Je kan hun volledige werk lezen op www.scriptiebank.be/blussysteem.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

EU-project voor bouwmaterialen op basis van schimmels

Bakstenen op basis van schimmels maakt bouwmateriaal duurzamer en zelfreparerend. Het Fungar-project ontvangt 2,85 miljoen euro vanuit Horizon 2020 om dit materiaal verder te ontwikkelen.

Nieuwe generatie Magnet Schulz GSCX vergrendelmagneten - techniek

De serie GSCX van Magnet Schultz, bij ons vertegen­woordigd door Rotero, is een nieuwe generatie vergrendel­magneten met beschermings­klasse IP40 en zijn bestand tegen hoge dwarskrachten.

CE markering voor interpretatie van longtest met Artificiële Intelligentie

ArtiQ behaalde deze CE markering voor ArtiQ.PFT, software op basis van artificiële intelligentie (AI) voor de automatische interpretatie van longfunctietesten om longziektes op te sporen.

Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

Nederlandse partners starten een groot project voor de ontwikkeling van een nieuwe technologie om organische microverontreinigingen, zoals medicijnresten, uit afvalwater te filteren.

Borealis investeert 1 miljard euro in nieuwe fabriek in Kallo

Onlangs werd in Kallo het startschot gegeven voor de bouw van een nieuwe propaan­dehydrogenatie­fabriek (PDH). Dit project zal ook enkele honderden voltijdse banen opleveren

Analoge info verwerken in Safety toepassingen - techniek

Wieland heeft drie nieuwe ingangsmodules toegevoegd aan de Samos Pro Compact veiligheidscontroller voor het betrouwbaar detecteren en verwerken van analoge signalen.

19% minder methaanuitstoot van runderen tegen 2030

ILVO en Milcobel gaan intensief samenwerken op vlak van wetenschappelijk onderzoek rond melkvee en klimaat, dat zo ook sneller naar de praktijk is om te zetten.

Verschillende redenen om ABISS 2019 te bezoeken...

Tijdens ABISS 2019 op 3 oktober in Kortrijk Xpo wordt tijdens 7 expert classes en samen met 65 specialisten aangeleerd hoe een fabriek morgen slim, performant en geconnecteerd te leiden.

Partners