‘Batch size one’ voor flessenafvulling bij Krones - advertorial

Technisch nieuws 11/01/2019 9:47:15

Wijzigende behoeftes onder invloed van het online shoppen bezorgen productiebedrijven stevige uitdagingen. Klanten willen niet enkel snelheid, ze willen ook steeds vaker personalisatie.

Lees hieronder verder   
Verwant

ACE TUBUS-dempers houden 4.000 kg metaal in toom - techniek

Groei Fanuc Benelux aanleiding tot investering in nieuw bedrijfspand

Website en webshop ACE Stoßdämpfer nu ook in Nederlands

Kissling noodstop schakelaars hebben levensduur tot 40.000 schakelingen - techniek

Swabbing-robot van Socabelec bekroond door British Glass

Havenbedrijf Antwerpen bestelt twee hybride patrouillevaartuigen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Isolatie - Meer dan energiebesparing

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

woensdag 19 februari 2020

Nieuw in EPLAN Pro Panel 2.9 & Harness ProD 2.9

EPLAN Webinar

vrijdag 21 februari 2020

Workshop Industrial Security

Kortrijk, Wondelgem, Berchem en Diepenbeek

van 25/02/2020 tot 5/03/2020

Elektrisch voertuig: mobiele batterij of extra belasting net?

UGent Campus Kortrijk

dinsdag 25 februari 2020

Verbreed uw basiskennis over stoom

Spirax Sarco Gent en Westerlo

dinsdag 3 maart 2020

Tips & Tricks voor veilige werking stoominstallatie

Spirax Sarco Gent en Brasschaat

woensdag 4 maart 2020

Keuze van de redactie

(12/2) DEME Offshore en Herrenknecht bouwen samen onderzeese boor

(12/2) Winnaars Foreign Investment Trophy 2020 bekend gemaakt

(11/2) Air Products levert technologie voor Amerikaans waterstof tankstation

(10/2) Thor Park Genk wordt eerste Vlaamse regelluwe zone

(6/2) Additive manufacturing tilt robotica naar een hoger niveau

(5/2) DMVH beveiligt Real Time Location System voor ziekenhuizen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Denk bijvoorbeeld aan de smartphone, waarbij de keuze van de apps het tot een op-en-top gepersonaliseerd item maakt. Die evolutie zagen we ook tijdens een recent bedrijfsbezoek aan Krones die op basis van ACOPOStrak van B&R een afvulinstallatie ontwikkelde.

Er was een tijd dat de relatie tussen systeemontwikkelaar en machinebouwer voornamelijk éénrichtingsverkeer was: de eerste hield de vinger aan de pols over de noden van de markt en op basis daarvan werden componenten ontwikkeld. De machinebouwer of integrator kon voor zijn project de markt afspeuren en de componenten kiezen die het best in zijn systeem pasten. De geschetste veranderingen in consumentengedrag hebben evenwel ook repercussies op deze relaties.

Om te kunnen voldoen aan de nieuwe wensen van hun eindklanten, zien productiebedrijven zich genoodzaakt om hun systemen compleet anders te benaderen. Terwijl vroeger ‘goedkoop’ en ‘betrouwbaar’ de ordewoorden waren, zijn die vandaag ‘flexibiliteit’, ‘snelheid’ en ‘individueel’. Systemen moeten in staat zijn om aan de snelheid van serieproductie unieke stukken af te leveren. Dat is het verhaal van ‘batch size one’.

Dat heeft op zijn beurt verregaande gevolgen voor de machinebouwers. Standaardmachines worden zeldzamer, klanten willen zélf snel kunnen ingrijpen en veranderingen aanbrengen in hun machine als een gewijzigde marktsituatie of klantenvraag dat vereist. Dat betekent dus flexibiliteit, en tevens minder uniformiteit. Gedaan dus met off-the-shelf oplossingen.

Die fundamenteel andere benadering zorgt stilaan voor een andere marktwerking. Bedrijven willen nauwer betrokken worden bij de ontwikkeling van systemen en componenten, om zo een productiefaciliteit te creëren die past binnen de wensen van hun specifieke activiteiten. Ze willen niet langer superieure componenten, ze willen vooral ‘zekerheid’.

Zekerheid dat ze hun klanten kunnen blijven bieden wat die willen. Dat vereist evenwel een doorgedreven vorm van samenwerking tussen meerdere actoren. Die vormen van samenwerking zien we vandaag overal opduiken in de gedaante van los-vaste samenwerkingsverbanden tussen kenniscentra, componentontwikkelaars, machinebouwers en hun klanten. Daarbij wordt vaak de term co-creatie gehanteerd.

Een prima voorbeeld van dit principe is te vinden bij Krones, een wereldspeler in machines voor de voedingsindustrie. Het ontwikkelde op basis van ACOPOStrak van B&R een state-of-the-art systeem dat de drankenproductie kan individualiseren. Andreas Gschrey, hoofd digitalisering en datatechnologie bij het bedrijf, licht toe: “Ook wij worden geconfronteerd met een stijgende vraag naar individualisering. Onze klanten vragen bijvoorbeeld om machines met speciale etiketten, aangepaste doppen, speciale materialen of lijnen die makkelijk kunnen switchen tussen diverse recepten. Hun klanten kunnen zo echt op maat gemaakte drankverpakkingen bestellen. Dit noemen wij ‘bottling on demand’.

De vraag rees hoe we de traditionele manier van werken in het bottelen, konden omturnen naar die zeer individuele benadering. Bij de traditionele manier van werken heb je een redelijk lineaire benadering van je productie: batch na batch wordt verwerkt. Tussen twee batchen doe je de aanpassing voor de nieuwe situatie: het receptuur veranderen, andere types flessen in de aanvoer plaatsen, de etiketten veranderen, de afvulhoeveelheid aanpassen en noem maar op. Dit staat diametraal tegenover de individuele werkwijze die wij voor ogen hadden.

De uitdaging lag er in om op één systeem, met min of meer dezelfde plaatsbehoefte, een even snelle manier van werken te creëren. Ondanks alle individuele vereisten per fles. Om dat te creëren werkten we met het ACOPOStrak systeem van B&R. We werken al 25 jaar samen met B&R. We vonden hun prototype van ACOPOStrak zeer interessant voor wat wij voor ogen hadden.”

Robert Kickinger, mechatronica technologiemanager bij B&R, legt de werkwijze uit: “In plaats van een rigide lineaire transportband, werkt dit systeem op basis van individueel aanpasbare shuttles. Die vervoeren de flessen telkens naar het juiste station, op basis van de informatie die ze bevatten. Het ombouwen per batch is dus niet nodig, het is enkel nog een kwestie van een juiste sturing van de shuttles in combinatie met de diverse stations, in dit geval de labelers, afvulinstallaties en de machine die de schroefdoppen vastzet. Het fysieke ombouwen van de machine is dus niet langer nodig. In het railsysteem zitten overal spoelen die aangeven dat er een shuttle passeert. Omdat het stuursysteem ook de exacte volgorde weet van de shuttles, weet de gebruiker telkens waar een shuttle zich bevindt en kan men die gericht gaan sturen.“

“Omdat het ontwerp van de track eigenlijk niet gebonden is aan vaste afmetingen of vormen, is het ook interessant naar flexibiliteit toe. Het kan naar eigen goeddunken opgemaakt worden, met diverse werkstations en bufferzones. We spreken hier over bewegende objecten op tracklengtes boven de 100 meter waarop honderden shuttles zich tegelijk aan een snelheid tot 4 m/s voortbewegen.

Om de controle en veiligheid over dat geheel te garanderen beschikt het systeem over intelligente software. Daarmee wordt de snelheid van de shuttles en hun optimale track voortdurend berekend, waarbij ook momentopnames zoals het gewicht steeds meegerekend worden. De veiligheid wordt gegarandeerd met de veiligheidsfuncties  Safe Torque Off (STO), Safely Limited Speed (SLS), Safely Limited Force (SLF), Safe Direction (SDI) en Safe Maximum Speed (SMS). Bij incidenten zorgen zij voor een veilige werking van de installatie.” <<
door Sammy Soetaert

Kadertekst:
Wind in de zeilen bij B&R
CEO Hans Wimmer blikte op een persconferentie naar aanleiding van de beurs SPS-IPC-Drives terug op de afgelopen periode. En er viel heel wat te vertellen, want de overname door ABB begint door te sijpelen tot in de productontwikkeling. Zo zagen we ABB’s Ability platform duidelijk weerspiegeld in de nieuwe Asset Performance Monitor van B&R, een dashboard dat de verwerkte gegevens vanuit de cloudapplicatie visueel weergeeft. Daarmee kunnen machinebouwers nieuwe businessmodellen creëren via het opvolgen van allerlei KPI’s. Ook bij de visionsystemen (tot voor kort een blinde vlek in het portfolio)  konden we een forse uitbreiding vaststellen, met bijvoorbeeld de visioncamera’s Smart Sensor voor eenvoudige applicaties en Smart Camera voor de meer veeleisende toepassingen. Ook de geïntegreerde machinevision oplossing MVTec HALCON springt in het oog.

Ondertussen wordt er stevig geïnvesteerd in de verdere uitbouw van de groep. Bij de overname door ABB werd al aangegeven dat de hoofdzetel van B&R in Eggelsberg het centrum wordt van de business unit ‘machine and factory automation’ van de groep. Dat wordt stevig geaccentueerd door de bouwwerken die daar momenteel aan de gang zijn, met onder meer een R&D- en opleidingscentrum en een stevige uitbreiding van de productiecapaciteit. Ook elders in de wereld wordt die positieve lijn doorgetrokken. Dit jaar opende B&R al nieuwe vestigingen in Thailand, Maleisië, Vietnam en Ierland. Volgend jaar staan onder meer Mexico, Australië en Portugal in de steigers. <<

www.br-automation.com

<< Bericht van de redactie: dit is een ingezonden mededeling, die mogelijk niet vrij is van commerciële invloeden. De verantwoordelijkheid voor de verstrekte technische en andere gegevens berust volledig bij de vermelde leverancier of fabrikant. >>

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

AB InBev investeerde 50 miljoen euro in nieuwe verpakkingslijn

Onlangs werd de nieuwe verpakkingslijn in de Hoegaarden brouwerij officieel in gebruik genomen in aanwezigheid van interim-premier Wilmès. Een investering van 50 miljoen euro voor AB InBev.

Eerste tewaterlating van nieuw onderzoeksschip RV Belgica

Het toekomstige Belgische onderzoeksschip werd onlangs voor het eerst te water gelaten vanuit de Spaanse scheepswerf Freire Shipyard in Vigo. De oplevering vindt plaats eind 2020.

IRE en SCK CEN gaan samen lutetium-177 produceren

Elk jaar wordt er bij ruim 8.500 Belgen prostaatkanker vastgesteld. Een veelbelovende behandeling is het gebruik van een therapeutisch radio-isotoop: lutetium-177 (Lu-177).

VDL Bus & Coach ontwikkelt nieuwe batterijpakketten

De Europese bussen van het bedrijf hebben ondertussen 50 miljoen elektrische kilometers afgelegd en met het nieuwe batterijpakket wordt het aanbod aan operatie- en systeem­oplossingen groter.

Wereldprimeur: succesvolle test met robot voor supermicrochirurgie

Onderzoekers van de Nederlandse TU/e lieten zien dat het veilig en uitvoerbaar is om bij de behandeling van lymfoedeem met behulp van de MUSA-robot lymfevaten aan te sluiten op bloedvaten.

UGent produceert duurzaam drinkwater op Galapagoseilanden

Biologen, wiskundigen en bio-ingenieurs van UGent werken samen met de lokale overheid en industrie om alle eilandbewoners te voorzien van drinkwater, zonder de natuur te schaden.

Hannover Messe 2020: verandering omzetten in groei

Met het hoofdthema industriële transformatie focust Hannover Messe 2020 zich op de mogelijkheden van innovatieve techno­logieën, meer en meer beschikbare data en groeiend klimaatbewustzijn.

Nieuwe BASF-fabriek voor batterijmaterialen voor elektrische voertuigen

BASF bouwt een nieuwe productielocatie voor batterijmaterialen in het Duitse Schwarzheide. Met deze investering wil het de Europese waardeketen voor elektrische voertuigen (EV) ondersteunen.

speedigus service: slijtvaste maatwerk-onderdelen

Om altijd snel de juiste glijlageroplossingen te kunnen leveren en te installeren, heeft igus meer dan 12.000 verschillende iglidur glijlagertypen gemaakt van tribo-polymeren in voorraad. Daarnaast produceert igus maatwerkcomponenten. Dit wordt bepaald door de motion plastics specialist op basis van de benodigde aantallen.

Partners