‘Batch size one’ voor flessenafvulling bij Krones - advertorial

Technisch nieuws 11/01/2019 9:47:15

Wijzigende behoeftes onder invloed van het online shoppen bezorgen productiebedrijven stevige uitdagingen. Klanten willen niet enkel snelheid, ze willen ook steeds vaker personalisatie.

Lees hieronder verder   
Verwant

umati showcase op EMO: nieuwe machinetaalstandaard

Analoge info verwerken in Safety toepassingen - techniek

Bosch Rexroth lanceert Servo-Hydraulic Actuator - techniek

Mondiale zet ook dit jaar haar deuren open - uitnodiging

Rockwell Automation helpt bij integratie van veiligheid in machines - techniek

elobau levert oplossingen voor agrarische sector - praktijkcase

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Plat dak specialist editie 2019

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 24/09/2019 tot 24/09/2020

eHealth interoperabiliteits-standaarden (HL7 FHIR)

Bluepoint - Brussel

van 24/09/2019 tot 25/09/2019

Basiscursus Grondmechanica 2019

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 25/09/2019 tot 4/12/2019

Integrale Productontwikkeling

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk

donderdag 26 september 2019

CMSE hercertificering

Pilz Academy - Gent

donderdag 26 september 2019

Basic Course European Patent Rights and Patent Practice - 2nd year

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 26/09/2019 tot 18/06/2020

Keuze van de redactie

(19/9) Luminex en Sioen winnen Leeuw van de Export 2019

(18/9) ULiège neemt eerste 7 Tesla MRI-scanner in gebruik

(17/9) ArcelorMittal Gent installeerde grootste Belgische zonnedak

(17/9) umati showcase op EMO: nieuwe machinetaalstandaard

(11/9) Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

(11/9) Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Denk bijvoorbeeld aan de smartphone, waarbij de keuze van de apps het tot een op-en-top gepersonaliseerd item maakt. Die evolutie zagen we ook tijdens een recent bedrijfsbezoek aan Krones die op basis van ACOPOStrak van B&R een afvulinstallatie ontwikkelde.

Er was een tijd dat de relatie tussen systeemontwikkelaar en machinebouwer voornamelijk éénrichtingsverkeer was: de eerste hield de vinger aan de pols over de noden van de markt en op basis daarvan werden componenten ontwikkeld. De machinebouwer of integrator kon voor zijn project de markt afspeuren en de componenten kiezen die het best in zijn systeem pasten. De geschetste veranderingen in consumentengedrag hebben evenwel ook repercussies op deze relaties.

Om te kunnen voldoen aan de nieuwe wensen van hun eindklanten, zien productiebedrijven zich genoodzaakt om hun systemen compleet anders te benaderen. Terwijl vroeger ‘goedkoop’ en ‘betrouwbaar’ de ordewoorden waren, zijn die vandaag ‘flexibiliteit’, ‘snelheid’ en ‘individueel’. Systemen moeten in staat zijn om aan de snelheid van serieproductie unieke stukken af te leveren. Dat is het verhaal van ‘batch size one’.

Dat heeft op zijn beurt verregaande gevolgen voor de machinebouwers. Standaardmachines worden zeldzamer, klanten willen zélf snel kunnen ingrijpen en veranderingen aanbrengen in hun machine als een gewijzigde marktsituatie of klantenvraag dat vereist. Dat betekent dus flexibiliteit, en tevens minder uniformiteit. Gedaan dus met off-the-shelf oplossingen.

Die fundamenteel andere benadering zorgt stilaan voor een andere marktwerking. Bedrijven willen nauwer betrokken worden bij de ontwikkeling van systemen en componenten, om zo een productiefaciliteit te creëren die past binnen de wensen van hun specifieke activiteiten. Ze willen niet langer superieure componenten, ze willen vooral ‘zekerheid’.

Zekerheid dat ze hun klanten kunnen blijven bieden wat die willen. Dat vereist evenwel een doorgedreven vorm van samenwerking tussen meerdere actoren. Die vormen van samenwerking zien we vandaag overal opduiken in de gedaante van los-vaste samenwerkingsverbanden tussen kenniscentra, componentontwikkelaars, machinebouwers en hun klanten. Daarbij wordt vaak de term co-creatie gehanteerd.

Een prima voorbeeld van dit principe is te vinden bij Krones, een wereldspeler in machines voor de voedingsindustrie. Het ontwikkelde op basis van ACOPOStrak van B&R een state-of-the-art systeem dat de drankenproductie kan individualiseren. Andreas Gschrey, hoofd digitalisering en datatechnologie bij het bedrijf, licht toe: “Ook wij worden geconfronteerd met een stijgende vraag naar individualisering. Onze klanten vragen bijvoorbeeld om machines met speciale etiketten, aangepaste doppen, speciale materialen of lijnen die makkelijk kunnen switchen tussen diverse recepten. Hun klanten kunnen zo echt op maat gemaakte drankverpakkingen bestellen. Dit noemen wij ‘bottling on demand’.

De vraag rees hoe we de traditionele manier van werken in het bottelen, konden omturnen naar die zeer individuele benadering. Bij de traditionele manier van werken heb je een redelijk lineaire benadering van je productie: batch na batch wordt verwerkt. Tussen twee batchen doe je de aanpassing voor de nieuwe situatie: het receptuur veranderen, andere types flessen in de aanvoer plaatsen, de etiketten veranderen, de afvulhoeveelheid aanpassen en noem maar op. Dit staat diametraal tegenover de individuele werkwijze die wij voor ogen hadden.

De uitdaging lag er in om op één systeem, met min of meer dezelfde plaatsbehoefte, een even snelle manier van werken te creëren. Ondanks alle individuele vereisten per fles. Om dat te creëren werkten we met het ACOPOStrak systeem van B&R. We werken al 25 jaar samen met B&R. We vonden hun prototype van ACOPOStrak zeer interessant voor wat wij voor ogen hadden.”

Robert Kickinger, mechatronica technologiemanager bij B&R, legt de werkwijze uit: “In plaats van een rigide lineaire transportband, werkt dit systeem op basis van individueel aanpasbare shuttles. Die vervoeren de flessen telkens naar het juiste station, op basis van de informatie die ze bevatten. Het ombouwen per batch is dus niet nodig, het is enkel nog een kwestie van een juiste sturing van de shuttles in combinatie met de diverse stations, in dit geval de labelers, afvulinstallaties en de machine die de schroefdoppen vastzet. Het fysieke ombouwen van de machine is dus niet langer nodig. In het railsysteem zitten overal spoelen die aangeven dat er een shuttle passeert. Omdat het stuursysteem ook de exacte volgorde weet van de shuttles, weet de gebruiker telkens waar een shuttle zich bevindt en kan men die gericht gaan sturen.“

“Omdat het ontwerp van de track eigenlijk niet gebonden is aan vaste afmetingen of vormen, is het ook interessant naar flexibiliteit toe. Het kan naar eigen goeddunken opgemaakt worden, met diverse werkstations en bufferzones. We spreken hier over bewegende objecten op tracklengtes boven de 100 meter waarop honderden shuttles zich tegelijk aan een snelheid tot 4 m/s voortbewegen.

Om de controle en veiligheid over dat geheel te garanderen beschikt het systeem over intelligente software. Daarmee wordt de snelheid van de shuttles en hun optimale track voortdurend berekend, waarbij ook momentopnames zoals het gewicht steeds meegerekend worden. De veiligheid wordt gegarandeerd met de veiligheidsfuncties  Safe Torque Off (STO), Safely Limited Speed (SLS), Safely Limited Force (SLF), Safe Direction (SDI) en Safe Maximum Speed (SMS). Bij incidenten zorgen zij voor een veilige werking van de installatie.” <<
door Sammy Soetaert

Kadertekst:
Wind in de zeilen bij B&R
CEO Hans Wimmer blikte op een persconferentie naar aanleiding van de beurs SPS-IPC-Drives terug op de afgelopen periode. En er viel heel wat te vertellen, want de overname door ABB begint door te sijpelen tot in de productontwikkeling. Zo zagen we ABB’s Ability platform duidelijk weerspiegeld in de nieuwe Asset Performance Monitor van B&R, een dashboard dat de verwerkte gegevens vanuit de cloudapplicatie visueel weergeeft. Daarmee kunnen machinebouwers nieuwe businessmodellen creëren via het opvolgen van allerlei KPI’s. Ook bij de visionsystemen (tot voor kort een blinde vlek in het portfolio)  konden we een forse uitbreiding vaststellen, met bijvoorbeeld de visioncamera’s Smart Sensor voor eenvoudige applicaties en Smart Camera voor de meer veeleisende toepassingen. Ook de geïntegreerde machinevision oplossing MVTec HALCON springt in het oog.

Ondertussen wordt er stevig geïnvesteerd in de verdere uitbouw van de groep. Bij de overname door ABB werd al aangegeven dat de hoofdzetel van B&R in Eggelsberg het centrum wordt van de business unit ‘machine and factory automation’ van de groep. Dat wordt stevig geaccentueerd door de bouwwerken die daar momenteel aan de gang zijn, met onder meer een R&D- en opleidingscentrum en een stevige uitbreiding van de productiecapaciteit. Ook elders in de wereld wordt die positieve lijn doorgetrokken. Dit jaar opende B&R al nieuwe vestigingen in Thailand, Maleisië, Vietnam en Ierland. Volgend jaar staan onder meer Mexico, Australië en Portugal in de steigers. <<

www.br-automation.com

<< Bericht van de redactie: dit is een ingezonden mededeling, die mogelijk niet vrij is van commerciële invloeden. De verantwoordelijkheid voor de verstrekte technische en andere gegevens berust volledig bij de vermelde leverancier of fabrikant. >>

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Luminex en Sioen winnen Leeuw van de Export 2019

Technologiebedrijf Luminex Network Intelligence (Genk) en producent van technisch textiel Sioen Industries (Ardooie) zijn de winnaars van de 18de editie van de Leeuw van de Export.

Havens Antwerpen en Rotterdam voortrekkers van energietransitie

De havenbedrijven pleiten ervoor dat de EU een steunende rol speelt bij het creëren van grote havenclusters, met infrastructuur voor waterstof, afvang en opslag van CO2, en windenergie.

Spoorvrachtoperator Lineas verdubbelt Antwerpse spoorcapaciteit

Om de impact van de Oosterweelwerken op de mobiliteit te verlichten, gaat Lineas de capaciteit op de treinen in en uit Antwerpen verdubbelen, een stijging van 2.600 naar 5.300 containers.

Sensor+Test lanceert nieuwe conferenties en nieuwe zalen in 2020

Na een succesvolle editie dit jaar zal Sensor+Test, toonaangevende beurs voor sensor-, meet- en testtechnologie, volgend jaar doorgaan in nieuwe hallen en tevens een topprogramma aanbieden.

Interuniversitaire consortia op zoek naar projecten

Vijf Vlaamse universiteiten gaan consortia opzetten met onderzoekers uit meerdere instellingen, iBOF geheten, met een budget van minstens 30 miljoen euro voor de eerste oproep.

ULiège neemt eerste 7 Tesla MRI-scanner in gebruik

De 7 Tesla MRI-scanner of MAGNETOM Terra met ultrahoge veldsterkte werd geïnstalleerd in het GIGA Cyclotron Research Center van ULiège, gespecialiseerd in in-vivo beeldvorming.

Nieuwe fabriek Europal Packaging klaar voor Industrie 4.0

Verpakkingsbedrijf Europal Packaging bouwt een tweede site in Doornik, op de industriezone van Blandain. Tegen de zomer van 2020 moet deze nieuwe state-of-the art fabriek operationeel zijn.

Ontwikkeling nieuwe generatie astronomie-instrumenten

Om verdere stappen te maken in astronomieonderzoek is innovatie op vlak van meetapparatuur nodig, bijvoorbeeld door radioantennes te ontwikkelen die in de ruimte werken.

Whitepaper ‘Uw digitale transformatie met EPLAN’

Cloud computing, IoT en dataintegratie hebben een grote impact op industriële productiesystemen. Hoe speelt EPLAN in op deze evolutie? In de whitepaper ‘Uw digitale transformatie’ wordt getoond hoe u dankzij een efficiënte uitwisseling van slimme data tussen de verschillende bedrijfsprocessen uw efficiëntie kunt verhogen. >>

Partners