Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

Bedrijfsnieuws 10/01/2019 9:24:41

Startup McNetiq brengt magnetische verankeringen op de markt, waarvoor een gepatenteerde technologie is ontwikkeld, om steigers zonder lassen te bevestigen aan stalen wanden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Maintenance en Pumps & Valves, succesvol duo-event voor de hele industrie

DEME bouwt vaartuig voor onderhoud van offshore windmolenparken

Creëer een veiligere werkomgeving met goed onderhoud - whitepaper

3 stappen voor de communicatie tijdens CMMS-implementatie - whitepaper

Tips voor een betere afstemming tussen onderhoud & safety - whitepaper

Wat weet u over de evolutie van de Maintenance Manager? - whitepaper

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Isolatie - Meer dan energiebesparing

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

woensdag 19 februari 2020

Nieuw in EPLAN Pro Panel 2.9 & Harness ProD 2.9

EPLAN Webinar

vrijdag 21 februari 2020

Workshop Industrial Security

Kortrijk, Wondelgem, Berchem en Diepenbeek

van 25/02/2020 tot 5/03/2020

Elektrisch voertuig: mobiele batterij of extra belasting net?

UGent Campus Kortrijk

dinsdag 25 februari 2020

Verbreed uw basiskennis over stoom

Spirax Sarco Gent en Westerlo

dinsdag 3 maart 2020

Tips & Tricks voor veilige werking stoominstallatie

Spirax Sarco Gent en Brasschaat

woensdag 4 maart 2020

Keuze van de redactie

(12/2) DEME Offshore en Herrenknecht bouwen samen onderzeese boor

(12/2) Winnaars Foreign Investment Trophy 2020 bekend gemaakt

(11/2) Air Products levert technologie voor Amerikaans waterstof tankstation

(10/2) Thor Park Genk wordt eerste Vlaamse regelluwe zone

(6/2) Additive manufacturing tilt robotica naar een hoger niveau

(5/2) DMVH beveiligt Real Time Location System voor ziekenhuizen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het Nederlandse bedrijf McNetiq heeft een magnetisch steigeranker op de markt gebracht. Deze ankers zijn toepasbaar bij onderhoud aan onder meer opslagtanks, scheepvaart, energiecentrales en staalbouw.

Normaal wordt een steiger voor onderhoud aan een opslagtank vrijstaand van de tank gebouwd. Vanwege de stabiliteit wordt de steiger breed opgezet met veel steunberen. Zo’n piramidevormige steiger kan tot 6 keer minder volumineus worden als deze met magneten wordt bevestigd aan de tank.

Bij schepen wordt de steiger vaak tegen de wand gelast. Lasverbindingen zijn sterk, maar in de havenindustrie meestal tijdelijk. Lassen heeft een grote impact op het materiaal, de mens en het milieu. Ook is het kostbaar en bestaat er kans op brand- en explosiegevaar.

Met het nieuwe steigeranker is dat te voorkomen. Ook garandeert de gepatenteerde Controlock-technologie met 100% zekerheid de maximale belastbaarheid van de magneet.

In 2017 werd McNetiq geselecteerd voor het Port XL-programma van de Rotterdamse haven, dat zich richt op innoveren. Het bedrijf kreeg onder meer een mentor toegewezen vanuit het Rotterdam Port Fund, partner in het innovatie-ecosysteem.

David van Loo, investment director van het Rotterdam Port Fund: ‘We helpen onze deelnemingen met financiële ondersteuning en advies. Daarnaast verbinden we hen met elkaar en met ons netwerk, waaronder de investeerders in ons fonds.'

'Door onze betrokkenheid als mentor konden we McNetiq helpen het businessplan te verbeteren. Als Rotterdam Port Fund hebben we samen met InnovationQuarter een aandelenbelang genomen en een lening ter beschikking gesteld. Met onze netwerkcontacten helpen we met het openen van deuren. Kortom, wij geven McNetiq een duwtje in de rug voor de eerste omzetgroei.’

De eerste klant van het bedrijf is Vopak. Dit bedrijf maakt zich sterk om het systeem van McNetiq te verspreiden. Oprichter Edwin van der Heide van McNetiq stelt: 'We hebben de ambitie om een hele productiefamilie op te tuigen in verschillende marktsegmenten zoals raffinaderijen en rederijen.’ << (Lydia Heida) (foto: McNetiq)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

AB InBev investeerde 50 miljoen euro in nieuwe verpakkingslijn

Onlangs werd de nieuwe verpakkingslijn in de Hoegaarden brouwerij officieel in gebruik genomen in aanwezigheid van interim-premier Wilmès. Een investering van 50 miljoen euro voor AB InBev.

Eerste tewaterlating van nieuw onderzoeksschip RV Belgica

Het toekomstige Belgische onderzoeksschip werd onlangs voor het eerst te water gelaten vanuit de Spaanse scheepswerf Freire Shipyard in Vigo. De oplevering vindt plaats eind 2020.

IRE en SCK CEN gaan samen lutetium-177 produceren

Elk jaar wordt er bij ruim 8.500 Belgen prostaatkanker vastgesteld. Een veelbelovende behandeling is het gebruik van een therapeutisch radio-isotoop: lutetium-177 (Lu-177).

VDL Bus & Coach ontwikkelt nieuwe batterijpakketten

De Europese bussen van het bedrijf hebben ondertussen 50 miljoen elektrische kilometers afgelegd en met het nieuwe batterijpakket wordt het aanbod aan operatie- en systeem­oplossingen groter.

Wereldprimeur: succesvolle test met robot voor supermicrochirurgie

Onderzoekers van de Nederlandse TU/e lieten zien dat het veilig en uitvoerbaar is om bij de behandeling van lymfoedeem met behulp van de MUSA-robot lymfevaten aan te sluiten op bloedvaten.

UGent produceert duurzaam drinkwater op Galapagoseilanden

Biologen, wiskundigen en bio-ingenieurs van UGent werken samen met de lokale overheid en industrie om alle eilandbewoners te voorzien van drinkwater, zonder de natuur te schaden.

Hannover Messe 2020: verandering omzetten in groei

Met het hoofdthema industriële transformatie focust Hannover Messe 2020 zich op de mogelijkheden van innovatieve techno­logieën, meer en meer beschikbare data en groeiend klimaatbewustzijn.

Nieuwe BASF-fabriek voor batterijmaterialen voor elektrische voertuigen

BASF bouwt een nieuwe productielocatie voor batterijmaterialen in het Duitse Schwarzheide. Met deze investering wil het de Europese waardeketen voor elektrische voertuigen (EV) ondersteunen.

speedigus service: slijtvaste maatwerk-onderdelen

Om altijd snel de juiste glijlageroplossingen te kunnen leveren en te installeren, heeft igus meer dan 12.000 verschillende iglidur glijlagertypen gemaakt van tribo-polymeren in voorraad. Daarnaast produceert igus maatwerkcomponenten. Dit wordt bepaald door de motion plastics specialist op basis van de benodigde aantallen.

Partners