Saroléa en ML6 ontwikkelen intelligente elektrische aandrijflijn

Bedrijfsnieuws 20/12/2018 12:27:13

De MANX7, het nieuwste volelektrische model van het vintage motormerk dat binnenkort van de band rolt, wordt uitgerust met Waizu van ML6, waarbij IoT, machine learning en AI een rol spelen.

Lees hieronder verder   
Verwant

GBM Works test vibro-drillen van monopiles

3D geprint poreus mes snijdt onder druk

Uniek nanomateriaal heeft brede waaier aan duurzame toepassingen

Winnaars Vlaamse STEM-Olympiade bekend gemaakt

2 Vlaamse scholen in finale Nederlandse STEM-wedstrijd

Saroléa en ML6 ontwikkelen intelligente elektrische aandrijflijn

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Safe design according to A&B standards

Pilz Zonhoven

dinsdag 21 mei 2019

EPLAN Virtual Fair

online sessies

dinsdag 21 mei 2019

Advanced Engineering

Flanders Expo Gent

van 22/05/2019 tot 23/05/2019

Practical training: EN ISO13849-1

Pilz Zonhoven

woensdag 22 mei 2019

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Keuze van de redactie

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

(9/5) Primeur: Posetron gaat ‘Nearly Off Grid’

(9/5) Imec bluetooth sleutel voorkomt autodiefstal

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het Gentse ML6 heeft software ontwikkeld voor verregaande optimalisering in de procesindustrie, geheten Waizu. Dit wordt nu voor het eerst geïntegreerd in een gemotoriseerd voertuig.

Het predictieve controleplatform Waizu combineert machine learning voor predictief onderhoud van ML6 met onderzoek op het gebied van reinforcement learning en Google’s nieuwste hardware en cloudsystemen.

Saroléa en ML6 slaan de handen in elkaar om hun ervaring in respectievelijk elektrische aandrijflijnen en AI-gestuurde procescontrole te combineren en deze toe te passen op de elektrische aandrijflijn van de MANX7, het nieuwste model van Saroléa. Ze maken gebruik van Google’s Edge TPU, een processor die specifiek ontwikkeld is voor artificiële intelligentie. Deze wordt geïnstalleerd op de motor.

“AI is nu mogelijk door eerst alle data van het systeem via het internet te versturen naar de cloud, en vervolgens op basis hiervan de modellen te initialiseren en de getrainde modellen terug te sturen naar de machine," aldus Nicolas Deruytter, zaakvoerder van ML6.

"Dankzij de Edge TPU kan de AI direct ingrijpen op een efficiëntere manier. Daarnaast is het mogelijk om per individueel systeem bij te leren.”

De voorbije vier jaar heeft Saroléa miljoenen lijnen aan data verzameld en op basis hiervan een basisconfiguratie uitgewerkt. Dit zullen er nu snel miljarden worden. Door de continue datafeed wordt het model ook constant verder geoptimaliseerd.

Bovendien zijn via de IoT-chip alle motorfietsen met elkaar geconnecteerd waardoor ze van elkaar leren. Hoe meer motorfietsen en hoe meer data, hoe sterker de optimalisatie. Aan de hand van reinforcement learning weet iedere motor exact welke instellingen optimaal zijn in welke situatie, wat leidt tot betere prestaties en een verhoogde autonomie.

Zo willen Saroléa en ML6 inzetten op verhoogde autonomie, predictief onderhoud en verbeterde batterijprestaties. Saroléa wil deze technologie via een platform ter beschikking te stellen aan de volledige automotive wereld. << (Lydia Heida) (foto: Saroléa)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Kennametal introduceert nieuwe generatie tangentieel schouderfrezen - techniek

Kennametal kondigt haar nieuwe Mill 4-12KT aan, de volgende generatie tangentiële schouderfrezen, die hoogwaardige oppervlakken produceert voor bijna alle toepassingen in staal en gietijzer.

Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

Het allereerste specifieke opleidingscentrum voor de farma- en biotech-industrie in Vlaanderen, ViTalent, komt op het Wetenschapspark in Niel en zou zijn deuren moeten openen in 2021.

Fluoride maakt perovskiet zonnecellen sterker

Onderzoekers van TU Eindhoven, DIFFER, Universiteit Twente en Peking University hebben ontdekt dat een beschermend fluoride-laagje zonnecellen van perovskiet een stuk stabieler maakt.

Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Oprichting Flanders Future Techfund goedgekeurd

De Vlaamse Regering heeft onlangs de ontwerpstatuten van dit nieuwe Flanders Future Techfund (FFTF) goedgekeurd en trekt nu 75 miljoen euro uit voor de oprichting ervan.

Novares Venture Capital verwerft minderheidsbelang in Quad Industries

De investering is gericht op het ontwikkelen van nieuwe systemen met intuïtieve, intelligente interfaces voor het interieur van auto's.

Universiteit van Brescia kiest Helmholz Benelux als partner

CSMT is een onderdeel van de Universiteit van Brescia, heeft een revolutionaire diagnose-tool voor Profinet ontwikkeld en wordt sinds kort vertegenwoordigd door Helmholz Benelux.

Engineeringnet Magazine 146 onlangs verschenen

Het nieuwste nummer van Engineeringnet Magazine is reeds bij zijn abonnees aangekomen en over drie weken zal deze editie ook online consulteerbaar worden via onze kanalen.

Schneider Electric breidt UPS-productlijn uit met Galaxy VS

Schneider Electric introduceert de Galaxy VS. Deze zeer efficiënte, modulaire, driefase Uninterruptible Power Supply (UPS) met capaciteiten van 10-100 kW is eenvoudig te installeren. De UPS is ontwikkeld om aan de kritieke vermogensvereisten in IT-, commerciële of industriële omgevingen te voldoen. >>

Partners